دکتر میرباقری را بعنوان متفکری صاحب سبک میشناسیم، اما بیانات اخیر ایشان در خصوص جایگاه علم و فلسفه در برابر دین و همچنین نوع نگاه حوزهها به فلسفه، جای بحث و اما و اگر فراوان دارد. گویا ایشان کمترین اطلاع یا اعتقادی به بروز و ظهور موج چهارم شناخت بشری یا ترکیب و هم نوائی قاعدهمند علم و دین در دنیا و تلاش متخصصان دینی و دانشگاهی، جهت تقویت این موج ندارند؟ چنان با رویکرد تکفیری از علم و فلسفه یاد میکنند که گویا تجربه دوره علامه طباطبائی و علت وجودی توجه به فلسفه در حوزه را فراموش کرده اند؟ گویا نمیخواهند بپذیرند که یکی از اهرمهای قوت و قدرت فردی، چون امام خمینی در نظریه پردازی، اشرافیت ایشان به فلسفه بود. گویا اعتقادی به ضرورت تقویت علم کلام بعنوان عامل جهت دهنده و همگرا ساز قرائتهای انتقادی به دین، نداشته و توصیه کننده صرف قرائت فقه سنتی به دین هستند (در کنار قرائتهای اخلاقی، شناختی و انتقادی)؟ و ... آرزومندیم، برداشت ما از صحبتهای متخصص معظمی، چون دکتر میرباقری، برداشتی اشتباه بوده باشد. جهت ممانعت از قضاوت یکطرف، عین فرمایشان ایشان در گزارش بازنشر شده است.
شعار سال: حجت الاسلام محمد مهدی میرباقری، عضو خبرگان رهبری، به نقد روش حوزه علمیه در رابطه با انبوه خوانی پرداخت و گفت: متاسفانه در حوزه علمیه تولیدات فیلسوفان نجس غربی خوانده میشود؛ این کتابها کتب ضاله است و انسان تا وقتی فرقان ندارد، نباید به سراغ آن برود؛ اگر فرقان نباشد ما تبدیل به فضلایی میشویم که ابزار عرفی سازی دین هستیم؛ بله، حوزهها مکلفاند که بر این علوم مشرف شوند و سخن درست را به آنها عرضه کنند و جامعه سازی نیز اینگونه است، ولی اینها یک فرایندی دارد که باید طی شود. جامعه نیاز به یک اقدام اصلاحی دارد، گفت: البته برای اصلاح، نباید درگیر مفاهیم مدرنیته بشویم؛ اصلاح یکسری مراحل دارد که باید طی شود.
حجت الاسلام محمد مهدی میرباقری در شب آخر هیأت ثارالله به یادآوری مباحث قبل پرداخت و گفت: عالم در مدار اسماء حسنی تصحیح میشود؛ اینکه ما بنشینیم و دور هم فکر کنیم تا برای زندگی راهکاری پیدا کنیم، غلط است؛ نقش انبیا «یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» است. اینکه میگویند انبیاء آمدند تا ما را به جایی برسانند درست نیست؛ بله، آمدند تا ما را رشد دهند، ولی اینکه خیال میکنیم به نقطهای میرسیم که خودمان تشخیص میدهیم و نیاز به کسی نداریم صحیح نیست.
رییس فرهنگستان علوم و فرهنگ اسلامی قم با اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح اظهار داشت: امت باید همراه حضرت باشند تا رشد کنند. امیرالمؤمنین (ع) وقتی به اصحابش نگاه میکرد از میزان رشدی که کرده بودند به شگفتی میافتاد؛ البته این رشد در همراهی با حضرت اتفاق میافتد و ما هیچگاه مستغنی نیستیم. وی با اشاره به نقش یهودیان داخلی و خارجی تصریح کرد: اگر بخواهیم در راه بندگی حرکت کنیم، باید در این طریق راه قرار بگیریم؛ دشمنان در صدد این هستند که این حلقه وصل را بردارند؛ میگویند یک دستورالعملی است که آمده و ما خودمان میفهمیم و پیاده میکنیم؛ این حرفها سخنان یهودی گونه است و یهود بیرونی، هم انبیا و هم اوصیاء را نفی میکنند و یهود درونی اوصیاء نبی اکرم را رد میکنند.
استاد برجسته حوزه علمیه، جایگاه قرآن و امام را یکسان دانست و تأکید کرد: حضرات معصومین (ع) هم سخنانشان از قرآن است و هم عملشان؛ امام مصلح است و برنامه اصلاح او کتاب است و اصلا ولایت آنان یعنی ولایت کتاب؛ پرستش بر مبنای امام که «حبل الله» انسان را نجات میدهد؛ اینها همه حول محبت امام شکل میگیرد. اصلاح یعنی برگرداندن عالم به توحید، و فسق یعنی خروج از این مدار؛ فاسقان در مقابل مکتب الهی مکتب سازی میکنند و اصلا کار را به جایی میرسانند که دنیا پرستی مکتب میشود و پای آن نظام میسازند.
حجت الاسلام میرباقری افزود: برای فساد دانشگاه درست میکنند، تولید علم میکنند. برای مثال نظریهای که برای خانواده میدهند و همجنسگرایی را ترویج میکنند؛ ساختار سازی میکنند و نظام سیاسی و اقتصاد درست میکنند تا موازنه به نفع خودشان رقم بخورد. ما نیاز به یک اقدام اصلاحی در حد امت داریم و برای اصلاح، نباید درگیر مفاهیم مدرنیته بشویم؛ اصلاح یکسری مراحل دارد که باید طی شود.
وی با اشاره به سوره کافرون و در تشریح سیره اصلاحی نبیمکرم اسلام (ص) ابراز داشت: پیغمبر به کفار میفرماید «لکم دینکم و لی دین»، این یعنی من دینم را به شما نمیدهم و سعی میکنم با شما جهاد کنم، نه اینکه عیسی به دین خود، موسی به دین خود، بلکه به این معناست که من به دنبال شما نمیآیم و کار به جایی میرسد که «جاهدهم به جهادا کبیرا». برای اینکه ما در آنان استحاله نشویم، حضرت جهادی به وسعت تاریخ را به وجود آوردند و امر شدند به «قاتلوهم حتی لا تکون فتنه».
وی در تبیین آیه سوره کافرون عنوان کرد: «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ»، حضرت با طرح آمده و در این راه تربیت نیرو میکند [اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح]؛ و در این راه قتال است، قاتلوهم حتی لا تکون فتنه که بعضی گفتند مصداق ظاهر این آیه حضرت بقیه الله است؛ در جای دیگر نیز میفرماید «قاتلوا ائمه الکفر»، با سرانشان بجنگید و عهد هم نبندید، زیرا «انهم لا ایمان لهم»؛ پس در سوره کافرون پیغمبر نمیخواهد که هرکسی مسیر خودش را برود بلکه میخواهد همه را به دین خود دربیاورد.
رییس فرهنگستان قم با بیان اینکه باید علوم و مسائل را به قرآن عرضه کنیم نه اینکه قرآن را به سراغ اینها بیاوریم، اظهار داشت: امروز حوزههای علمیه باید مفاهیم نوین را به قرآن عرضه کنند نه اینکه مسائل را به دست آنان بدهند تا با ادبیات مدرن به ما برگردانند، علامه طباطبایی میفرماید باید مسائل را به نزد قرآن ببریم و مسائل را با آن حل کنیم. وی در پایان به نقد روش حوزه علمیه در رابطه با انبوه خوانی پرداخت و گفت: متاسفانه در حوزه علمیه تولیدات فیلسوفان نجس غربی خوانده میشود؛ این کتابها کتب ضاله است و انسان تا وقتی فرقان ندارد، نباید به سراغ آن برود؛ اگر فرقان نباشد ما تبدیل به فضلایی میشویم که ابزار عرفی سازی دین هستیم؛ بله، حوزهها مکلفاند که بر این علوم مشرف شوند و سخن درست را به آنها عرضه کنند و جامعه سازی نیز اینگونه است، ولی اینها یک فرایندی دارد که باید طی شود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:۴۲۹۹۹۹، www.etemadonline.com
⚡️ انسان تا جزو عبادالله نشده و به فرقان دست پیدا نکرده است نباید سراغ کتب ضاله برود.
⚡️ اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم را تقویت کرده باشم که بتواند اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از اطلاعات فیلسوفان مادی را در جهاز هاضمه خودم بریزم، طبیعی است که مسموم میشوم.
⚡️ این یک انحراف خطرناک است که فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن تعریف کنیم و بپذیریم، و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را میکردند!
بروید حوزه را هر طور که دلتان می خواهد اصلاح کنید. دست خودتان است. برای من شهروند مهم است که خروجی شما چیست؟
اولا اینکه شما متن رو اول درست بنویسید :استهاله نیست و استحاله هست
ثانیا مدل فکری ایشون رو کامل باید ببینید بعد متوجه میشید نظرشون چی هست.
بزرگوار خودشون چندین سال شاگردی بزرگان فلسفه مثل علامه جوادی آملی و حسن زاده رو کردند .
یک قطعه از سخنرانی رو بردارید و نقد کنید . به مخاطب ظلم کردید.
یکی از نظریه پردازان قوی و استخون دار دوران گذر انقلاب هستند.
البته هر کسی صد نیست ولی این نقد هم معلومه از کجا و چه جریانی سرچشمه میگیره
سلام و عرض ادب
ممنون از تذکر درباره غلط املای متن ( اصلاح شد). اما دوست عزیز، مهم نیست که قیمه با قاف باشد یا غین، مهم گوشت داخل خورشت است.
انتقاد ما، با رعایت نکوداشت جایگاه آقای میرباقری صورت گرفته و بهره مند از چارچوب و قاعده گرایی است نه تکفیر و تخریب ، لذا شایسته بود که بجای برچسب زدن( یک تکه از سخنرانی را بردارید و ....) ، جهت دهی می فرمودید. سخنرانی کامل را برای ما می فرستادید. سوالات ما را مبنای پاسخ قرار می دادید و .... .
صحبت کلی و مشخص ما این است که ما مدعی بروز و ظهور موج چهارم شناخت بشری ( ترکیب علم و دین) هستیم که احتمالا آقای میرباقری هم این حرکت را قبول دارند. ما می گوییم که بدلیل سال ها عقب ماندگی در بحث فقه و تاکید بر فقه سنتی بجای فقه پویا ، عملا توانمندی لازم برای پیشداری دین در ترکیب بین علم دین در آینده نزدیک وجود ندارد. شما مدعی هستید که این توانمندی وجود دارد و در ترکیب علم و دین، دین ( منظور ادبیات دینی و منظومه شناختی از دین است نه اصل دین ، این نکته بسیار ظریف بوده و می تواند هم شائبه ساز باشد و هم بستر را برای سواستفاده و هجمه فراهم کند. ادبیات و میزان شناختی که از دین وجود دارد مبنای بحث ماست) باید محور قرار گیرد.
ما می گوییم چرا ادبیات خودتان در مدیریت اسلامی و تمدن سازی اسلامی و اقتصاد اسلامی را با وجود الزامات قانونی( مثلا برنامه ششم توسعه که به اتمام رسید) به قضاوت عمومی و اجرا نمی گذارید ، احتمالا شما از استدلال طرف مقابل نمی فهمد یا نگذاشتند، استفاده می کنید و .... .
این پایگاه خبری،سرویسی بنام کرسی آزاد اندیشی دارد که جای چنین تضارب آرایی است. بسیار جای خوشحالی دارد که بشکل و در قالب تدوین مقالات و متونی مستقل به این تضارب پرداخته شود. ما منتظر دریافت نظرات شما و بازنشر انها در خصوص این موضوعات حول آرای آقای میرباقری یا هر صاحب نظر دیگر هستیم.
نکته پایانی اینکه، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، پایگاهی مستقل ، توسعه ای و مستندنویس است و فاقد وابستگی سیاسی به جریان یا گروه خاص می باشد. انتظار می رود از تکرار برچسب " معلومه که از کجا و چه جریانی سرچشمه میگیره " پرهیز کنید.
با عزت باشید انشاالله