پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر که در مجلس دهم آغاز شده بود ناگهان در سکوت خبری به حاشیه کشانده شد که اینبار خبرمیرسد ...

شعار سال: طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر که در مجلس دهم آغاز شده بود ناگهان در سکوت خبری به حاشیه کشانده شد که اینبار خبرمیرسد برخی در مجلس یازدهم به دنبال از سرگیری این بررسیها و یافتن دلایلی برای تخلفات احتمالی صورت گرفته و ارسال پرونده به قوه قضاییه هستند.
آنطور که شنیده می‌شود در مجلس دهم، مسوولان طرح تحقیق و تفحص ازاین هلدینگ به موارد قابل تاملی دست یافته اند که این امر مجلس یازدهم را مجاب به بررسی مجدد این طرح و از سرگیری بررسی تخلفات احتمالی کرده است.
ظاهرا بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری، بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام کردن شرکت مذکور، بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری، بررسی نحوه ارتباط مسئولیت پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری، بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت، نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن، نحوه احتساب قیمت‌گذاری گاز تحویلی به هلدینگ ، بررسی ضرر و همچنین زیان وارده به منابع داخلی و بیت‌المال در این واگذاری، از جمله محورهای این تفحص است.
بنابراین این گزارش، تا کنون سید غنی نظری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس و محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس یکی از فعالان اصلی طرح تحقیق و تفحص ازاین هلدینگ در مجلس دهم از جمله بهارستانیهایی دور یازدهم هستند که دراین مورد به اظهارنظر پرداخته و از تلاشی مجدد برای بازکردن پرونده این طرح در مجلس گفته اند.
ظاهرا جمع‌آوری مستندات تخلف واگذاری این هلدینگ به بخش خصوصی در مجلس گذشته تهیه شده اما به دلیل گستردگی موضوع و اتمام دوره مجلس دهم، به نتیجه نهایی نرسیده که طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای ادامه تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم نیاز به بررسی و تصویب مجدد نمایندگان در جلسه علنی پارلمان دارد.
برهمین اساس در صورت موافقت نمایندگان در جلسه علنی با طرح تفحص از واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی، هیئت تفحص تشکیل و به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با دستگاه‌های نظارتی و مربوطه در این باره جلساتی برگزار خواهد شد. در نهایت گزارشات تهیه و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه می‌شود.
در اواخر سال ۸۸ بود که ۴۰درصد از سهام پتروشیمی باختر طی سه مرحله به شرکت کاوش صنعت سپید که متعلق به برادران نجفی بود واگذار شد؛ واگذاری که ابهامات فراوانی داشت. این درحالی است که گفته می‌شود در زمان واگذاری، این هلدینگ نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته اما آن را ۱۲۰ میلیارد تومان فروخته‌اند و به اذعان رای دهندگان به طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این هلدینگ در مجلس دهم، این تفاوت فوق‌العاده زیاد نشان‌دهنده قیمت غیرکارشناسی و رانت در روند واگذاری بوده است.
اما درنهایت باید دید تلاش برخی از نمایندگان مجلس در باز کردن پرونده این واگذاری در مجلس باردیگر به بار خواهد نشست چراکه مسکوت ماندن یکباره آن و سکوت خبری ایجاد شده در آنزمان از جمله ابهامات مورد بحث است. بنابراین باید منتظر بود و دید آیا بهارستانی های یازدهم باردیگر قدرت کشاندن این طرح و رفع ابهامات موجود در آن در این دور از مجلس را خواهند داشت؟ مساله ای که قطعا گوشه ای از قدرت بهارستانی‌ها در رمزگشایی از موارد مبهم ایجاد شده در صنعت پترورشیمی را به تصویر خواهد کشید.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار 31 شهریور    99، کد خبر:   39172 ، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین