پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
بهزاد وحدانی یکی از قهرمانان کوراش شهر بجنورد است که توانستند مدال طلای مسابقات کوراش جهانی که در کره جنوبی برگزار شد، را کسب کند.
شعارسال: بهزاد وحدانی متولد سال 1367 ساکن بجنورد و عضو تیم ملی جودو و کوراش بزرگسالان است او کارشناسی خود را در رشته مدیریت و تربیت بدنی از دانشگاه آزاد شیروان گرفته‌ و بنا دارد مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه بجنورد به ادامه تحصیل بپردازد.

وحدانی گفت: جودو از هنرهای رزمی ژاپن و به معنی درگیری نزدیک است. حرکات این ورزش از جوجوتسو گرفته شده است. این هنر در حقیقت نوعی دفاع شخصی خشن بود که با استقبال نیروهای نظامی و سپس سایر افراد در سراسر دنیا مواجه شد. گروهی عقیده دارند که اسرار آن توسط فردی به نام "چین چن پنی” در قرن 17 از چین به ژاپن آورده شد. "جیگوروکانو” بنیانگذار جودوی نوین است. او جوجوتسو را سالها از بزرگترین استاد این فن به نام "فوکودا” آموخت.

کوراش (ازبکی kurash، ترکمنی1 gores باشقیری көрәш köräş، تاتاری küreş، куреш، көрәш، kөrəş, قزاقی курес kures، ترکی آذربایجانی güləş،چوواشی кӗрешӳ) از اصطلاحات زبان‌های ترکی تبار برای نوعی از رشته کشتی (درترکی باستان keriš, ترکی gures ) اطلاق می‌شود. این رشته ورزشی کشتی در میان ترکان آسیای میانه مخصوصا تاتارها رایج بوده و جشنواره‌هایی در میانشان موسوم به sabantuy برگزار می‌شود و ورزش کوارش از ازبکستان آغاز شده است.

بیکاری یکی از معضلات جوانان است که با میزان توانمندی یک جامعه نسبت معکوس دارد. هرچه نرخ بیکاری بالاتر باشد، نرخ توانمندی پایین‌تر است و هرچه نرخ توانمندی اجتماعی پایین‌تر باشد، یعنی ما همه آینده اجتماعی‌مان را داده‌ایم بر باد فنا!

آنهایی که یکسره حرف از مثبت‌اندیشی می‌زنند شاید در جایی غیر از این‌جا که ما روزهایمان را می‌گذرانیم زندگی می‌کنند و خبرها به گوش‌شان نمی‌رسد، یا گویی آنها زده‌اند بر طبل بی‌عاری که آن هم عالمی دارد، اما خودشان می‌دانند که طبل بیکاری صدای بلندتر و گوش‌کرکن‌تری دارد! آنها نمی‌دانند دهه‌شصتی‌هایی که نتیجه انفجار جمعیت آن سال‌ها هستند، هنوز درگیر پیداکردن یک شغل برای گذران زندگی‌اند و مسائلشان گریبان نسل‌های بعدی را هم گرفته است.

مثلا گریبان دهه هفتادی‌هایی که دیگر متقاضی جدی کارند و به صف آمده‌اند. تعدادشان البته کمتر از دهه‌شصتی‌هاست اما باید توجه داشت به آن تعداد از دهه‌شصتی‌ها که هنوز اندر خم کوچه پیداکردن شغل‌اند، اضافه شوند. حالا دیگر دانشگاه هم تمام شده و دلیلی برای معطلی‌شان نیست.

فارغ‌التحصیل کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد‌ند و دنبال کار به این در و آن در می‌زنند. کار در رشته‌هایی که تحصیل‌کرده‌اند یک‌جور ایده‌آل‌گرایی است و بیشترشان به دنبال منبع درآمدی کم‌وبیش مطمئن هستند تا باری از دوش خانواده بردارند، مستقل شوند، راه خودشان را بروند و شاید خانواده خودشان را داشته باشند.

پدر و مادرهایشان خیلی کم سن و سال‌تر از آنها بودند که وارد بازار کار شدند و زیربار هزینه زندگی یک خانواده رفتند و هنوز دارند ادامه می‌دهند چرا که فرزندانشان نمی‌توانند از عهده زندگی مستقل برآیند.

کار نیست، تولید نیست، و خیلی از تولیدات فلج شده و نه ‌تنها اشتغال ایجاد نشد که به سبب کم‌رونق‌شدن بخش تولید، خیلی‌ها هم بیکار شدند.

عده‌ای در این میان به جوانان برچسب می‌زنند و می‌گویند که دلیل بیکاری‌شان پرتوقع بودنشان است. اما کافی است پای حرف‌های ورزشکاری بنشینند که تحصیلاتش تمام شده و افتخارآفرینی‌های بسیاری داشته و امروز با این همه حرفه و تخصص باید از بیکاری بنالد و نگران ادامه راه ورزش باشد.

وحدانی یکی از جوانان برتر استان خراسان شمالی است که بنا بر استعداد و علاقه‌ خود به رشته ورزشی جودو توانسته مدال‌های فراوانی را تقدیم جامعه ورزشی جودو و کوراش استان نمایید و خبرنگار ما تصمیم گرفته پای درد و دل‌های این ورزشکار افتخارآفرین استان بنشیند.

خبرنگار ما از وی دلیل برگزیدن ورزش جودو می‌پرسد وحدانی بیان کرد: رشته جودو و کوراش به رشته سنتی کشتی با چوخه خراسان شمالی شباهت دارد و به دلیل اینکه برادرها و پسر عموهایم به کشتی با چوخه مشغول بودند به رشته جودو رو آوردم و از یازده سالگی در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنم.

وی عنوان کرد: امروزه کوراش جز بازی‌های آسیا شده و اکثر کشورهای آسیایی در این رشته سرمایه‌گذاری می‌کنند سطح کیفی و رقابتی این ورزش بیشتر از سال‌های قبل است و تا حدودی سخت‌تر شده.

شهرونده برگزیده و جوان برتر استان خراسان شمالی از مسابقات کوراش قهرمانی جهان که در کره جنوبی شهر جانگژو برگزار شد می‌گوید برای این دوره از مسابقات چند ماهی در اردوی تیم ملی بودیم و اولین دوره رقابت‌های کوراش مسابقات جهانی هنرهای رزمی بود که تیم ملی ایران با 6 مدال و 1 برنز جایگاه اول این دوره از مسابقات را کسب کرد و خدا را شکر من در این دوره از مسابقات توانستم مدال طلای وزن 66 کیلو گرم را کسب کنم.

در این دوره از رقابت های کوراش نمایندگانی از 12 کشور ایران، کره جنوبی، چین تایپه، ویتنام، ازبکستان، هنگ‌کنگ، هند، نیجریه، آفریقای جنوبی، سنگاپور، لبنان و مالزی حضور داشتند که نمایندگان خراسان شمالی با کسب 6 مدال طلا پرچم جمهوری اسلامی ایران را به احتزاز درآوردند.

وحدانی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های مسابقه برعهده خودشان بوده بیان کرد: متاسفانه هیچ مسئول و ارگانی این هزینه را پرداخت نکردند و بنده برای اولین بار بود که این هزینه را پرداخت نمودم با توجه به اینکه در مسابقات قبل هزینه‌ها توسط فدراسیون جودو پرداخت می‌شد.

وی اظهار کرد: مهمترین مسئله و مشکل بنده دغدغه شغلیم می‌باشد و با توجه به اینکه بارها این مسئله را مطرح نموده‌ام هیچ مسئولی به این موضوع رسیدگی نکرده‌ و بنده در حیرت هستم که چگونه یک شهروند برگزیده و جوان برتر استان نباید شغل داشته باشد و ی تقاضا داشت که مسئولین به این مسئله رسیدگی کنند.

* تواضع و فروتنی، پرهیز از غرور

یکی از ویژگی های یک ورزشکار، تواضع و فروتنی است. غرور، آفت پیروزی و توانایی است. ورزشکار باید بداند که همه قدرت ها از آن خداوند است. چنان که قرآن می فرماید: همه نیروها، بدون استثنا از خداوند است. قدرت و نیرو از جانب خداست و وسیله آزمایش انسان به شمار می‌رود. اگر انسان به قدرت، مغرور شود و دشمن را کوچک بشمارد به طور قطع در مراحل بعد شکست خواهد خورد.

وقتی ورزشکار از طریق ورزش به قوت و دانایی دست یافت، باید بداند که این نیرو و توان را باید در راه خدا به کار گیرد. این هدف را در دعاهای ماه رمضان از خداوند چنین طلب می‌کنیم: خدایا مرا (از نظر جسمی و روحی) قوی گردان تا بتوانم فرامین تو را به معنای واقعی آن عمل نمایم. وقتی فردی قوی می‌شود باید ابتدا به فرامین الهی عمل کند. در این مورد علی(ع) نیز می‌فرمایند: هرگاه توانا و قوی باشی بر طاعت خدا قوی باش و اگر ناتوان بودی از معصیت خدا ناتوان باش.

از جمله مدال‌های که بهزاد وحدانی در راه ورزش کسب کرده شامل مدال طلایی سال 2011 در کشور ترکیه، مدال برنز جودو جهان در کشور قزقستانسال 2012، مدال برنز کوراش جهان در کشور ازبکستان در سال 2010، مدال نقره مسابقات بین‌المللی آفریقای شمالی در سال 2011 و وی اولین ورزشکار تاریخ خراسان شمالی که در مسابقات کاپ جهانی گرجستان که روبروی ورزشکار صهیونیسم روی تاتامین حضور پیدا نکرده است.

این ورزشکار دارای سه مدال طلایی مسابقات بین‌المللی دانشجویی می‌باشد و نفر پنجم مسابقات آسیایی تایلند در رشته جودو است و بیش از 15 بار مقام‌های اول تا سوم جودو کشور را کسب نموده است.

وحدانی تکنیکی‌ترین جودوکار لیگ برتر بزرگسالان در سال 89 و شهروند برگزیده سال 92 و جوان برتر استان در سال 91 نیز شناخته شده است.

وی علارقم این همه زحمات و تلاش در زمینه ورزش و نتایجی که از ورزش کسب نموده متاسفانه بیکار است و دغدغه شغلیش احتمال دور شدن از ورزش را برایش تدارک می‌بیند.

در ضمن وحدانی اشاره کرد: بنده با هیچ مسئولی مشکلی ندارم و برای چندمین بار تنها عاجزانه تقاضا دارم که به مشکل بیکاری بنده رسیدگی شود.

این ورزشکار تصریح کرد: ما در این مسابقات اسپانسر نداشتیم و هیچ ارگانی از لحاظ مالی به بچه‌ها کمک نکرد و هزینه‌های جاری این مسابقه برعهده ورزشکاران شرکت‌کننده بود و هزینه مراسم استقبال نیز از هزینه شخصی خودمان پرداخت شد.

* برداشت مالی از این ورزش ندارم

وحدانی با اشاره به این که برداشت مالی آن‌چنانی از ورزش جودو ندارد عنوان کرد: این ورزش هرساله تنها یک لیگ برگزار می‌شود که متاسفانه مبلغ کامل قرارداد ما هیچ وقت کامل پرداخت نمی‌شود تنها می‌توان گفت 40 درصد مبلغ پرداخت شده است.

خبرنگار ما از وی می‌پرسد مشوق اصلی شما جهت انتخاب ورزش جودو چه کسی است می‌گوید: مشوق اصلی بنده برای برگزیدن و ادامه این ورزش خانواده بنده بودند.

وی از جمله برنامه‌های پیش‌روی خود می‌گوید: بنده بنا دارم در مسابفات جهانی قزاق کوراش در کشور چین شرکت نمایم.

* استان خراسان شمالی مهد کوراش دنیاست

وحدانی اذعان کرد: استان خراسان شمالی مهد کوراش دنیاست و واقعا قهرمانان خوبی به کوراش دنیا معرفی کرده است و ورزش حرفه‌ای هزینه‌های بسیار سنگینی دارد اگر توجه مسئولین به ورزشکار نباشد در ادامه راه از لحاظ مالی کم می‌آورد.

این ورزشکار قوی‌ترین حریف خود را مرحله فینال در کره جنوبی معرفی نمود که این کشور میزبان بوده است.

از مسئولین تقاضا داریم نگاه کوچکی به جامعه ورزشکاران داشته باشند بچه‌های ما آنقدر پرتلاش و پشتکار هستند که از این بیشتر نیز می‌توانند بالا بروند و نتیجه بگیرند.

* با احتزاز درآمدن پرچم ایران باعث غرور ورزشکار است

وحدانی از احساس خود در هنگام قهرمانی‌هایش می‌گوید: زمانی که یک ورزشکار مدال جهانی را می‌گیرد و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در یک کشور بیگانه افراشته می‌شود احساس غرور می‌کند و بسیار خوشحال می‌شود و بنده احساس می‌کنم مسئولیت بیشتری بر گردن دارم و می‌دانم باید تلاش خودم را بیشتر کنم.

وی از جمله خاطرات شیرین خود را مربوط به زمانی می‌داند که در یکی از مسابقات مقام آورده بود و بیان کرد: لحظه که پدر خدا بیامورزم بر گردنم گل انداخت بنده از و رضایت و خوشحالی پدرم بسیار خرسند شدم و دیدن شعف و شادی بر چهره پدرم لذت‌بخش‌ترین لحظه زندگی و بهترین خاطره من است که ‌شیرینی نگاه پدرم را هردم حس می‌کنم و حضور همیشگی بچه محل‌هایم باعث انگیزه و دلگرمیم می‌شود.

این ورزشکار در خصوص معظلات شغلی امروزه که جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: زمانی که بنده این همه زحمت کشیده‌ام اکنون بیکار هستم جوانان هم سن وسال‌های بنده قطعا وضعیت بدتری خواهند داشت.

* به ورزش ادامه خواهم داد

بنده به صورت صد در صد به ورزش ادامه خواهم داد و هدف اصلیم شرکت در بازی‌های آسیایی جودو است که هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر مشکل شغلی بنده رفع نشود واقعا ادامه این ورزش برایم بسیار سخت خواهد شد و مجبور هستم به دنبال کسب شغل آزاد باشم تا آینده شغلیم به خطر نیفتد و ورزش برایم کم رنگ خواهد شد.

* جامعه سالم نیازمند جوانان ورزشکار است

وحدانی مطرح کرد: جامعه سالم نیازمند جوانان سالم است جوانانی که ورزش کنند ورزش باعث می‌شود جوانان از خیلی از راه‌های که آن‌ها را به تباهی می‌کشد به دور شوند.

نظر وی در خصوص واژه‌های زیر:

کتاب: دوست خوب

دانشجو: بیکار

برجام: زیاد پیگیر مسائل سیاسی نیستم اما موافق مذاکرات نبودم.

فیش‌های نجومی: به نظرم بیت‌المال است باید پاسخ گو باشند.

مدافعان حرم: پهلوانان و قهرمانان واقعی دوران جوانمردان

رضا مهنانی: مردی که همیشه یار و یاورم بوده است.

مجید جوادی‌فر: آرزوی سلامتی برایش دارم.

وی خاطر نشان کرد: از آقای مهندس علیرضا باقچقی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد بسیار تشکر و قدرانی می‌کنم و از خانواده‌ام که همیشه حامی من بودند و مرا در هر صورت حمایت نمودند تشکر می‌کنم.

از پدر بزرگوارم که تمام هستی و نیستیم را مدیون ایشان هستم نیز تشکر دارم و امیدوارم روحش قرین رحمت الهی شود و از استادم آقای رضا مهنانی کمال تشکر را دارم که در این چند سال هر آن‌چه که داشتند را بدون هیچ انتظاری در اختیار بنده قرار دادند و اکنون در نبود پدرم به عنوان یک بزرگتر حامی بنده هستند.

از همه کسانی که در این سال‌ها به بنده کمک کردند و به من روحیه دادند بسیار تشکر می‌کنم و در پایان از مدیر کل محترم اداره ورزش و جوانان آقای دکتر رشید لمیر و همکار محترمشان امیر علوی‌زاده نیز تشکر و قدردانی می‌نمایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان بیدار، تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 شهریور 1395، کد خبر: ۱۶۱۳۵، www.danesh-bidar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین