پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۴۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
ارائه مجوز وزارت نفت جهت احداث مجتمع‌های پتروشیمی در مناطق خشکسال کشور، چون پتروشیمی کرمان این روز‌ها با توجه به ایجاد توقعات اجتماعی در این مناطق به مشکلی بزرگ بدل شده است.
شعار سال: ارائه مجوز وزارت نفت جهت احداث مجتمع های پتروشیمی در مناطق خشکسال کشور چون پتروشیمی کرمان این روزها با توجه به ایجاد توقعات اجتماعی در این مناطق به مشکلی بزرگ بدل شده است. مساله ای که در گام اول در صورت تحقق مطالعات فنی از سوی وزارت نفت به مجوز بدل نمی‌شد و این امر مشکلات امروز صنعت پتروشیمی را صد چندان نمی‌کرد. هر چند که صدور چنین مجوزهایی را کارشناسان در امتیازدهی نفت به نمایندگان مجلس و البته برخی از استانداران جستجو می‌کنند چراکه همچنان ارائه مجوز پتروشیمی با جانمایی غلط و بدون کارشناسی آن هم در شهری که برای تهیه آب مصرفی شهروندانش بعضا با مشکل رو به روست، از سوی کارشناسان دترین گزینه برای رشد اشتغال زایی محسوب می‌شود.
براساس این گزارش، سال ۱۳۹۳ تفاهم نامه احداث پتروشیمی فجر کرمان بدون بررسیهای دقیق و کارشناسی بالاخص در بخش تامین آب این پتروشیمی صادر شد اینکه چگونه وزارت نفت به چنین صنعتی آن هم در یک منطقه خشک مجوز داده مساله ای است که در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
پتروشیمی فجر کرمان که تفاهم‌نامه احداث آن در سال ۹۳ امضا و در سال ۹۵ کلنگ‌زنی شد، در حال حاضر بدون هیچ پیشرفت فیزیکی رها شده است. تنها پیشرفتی که بعد از گذشت این چند سال چشم‌ها را به خود جلب می‌کند، نصب تابلویی در بیابان محل احداث بود که آن هم مدتی پیش جمع شد. به این پروژه عنوان یک برنامه کشوری داده شده در صورتی که با موانع بسیاری مثل تامین خوراک، مجوز‌های زیست‌محیطی، ابهام جدی در تامین آب موردنیاز و مشکلات تامین مالی مواجه بوده و هست.
این درحالی است که به اذعان کارشناسان، متاسفانه در ایران با وجود آنکه کشوری خشک و نیمه خشک است و شهرها و روستاهای زیادی در این کشور با تنش‌های آبی با درجات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند، در دولت‌های مختلف از جمله دولت‌های یازدهم و دوازدهم به این مهم کم توجهی شده و همچنان احداث صنایع آب‌بری چون پتروشیمی‌ها به جای سواحل دریا، در استان‌های مرکزی کشور صورت می‌گیرد.
پیش ازاین تاکید شده بود با احداث این پتروشیمی در کرمان ۵ هزار شغل به صورت مستقیم و ۶۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد خواهد شد و حتی با توجه به کمبود منابع آب در کرمان، تکنولوژی‌های بکار رفته در این مجتمع در آینده منجر به تولید آب خواهد شد.

این طرح که به قول و گفته نماینده کرمان در مجلس می‌خواست چه در زمینه اشتغال‌زایی، افزایش روحیه و امنیت روانی مردم، شادابی نسل جوان و رونق اقتصادی تاثیر گذار باشد، با گذشت زمان به نمونه بارز یک طرح غیرکارشناسی تبدیل شده است و می‌شود گفت که روی دست مسئولان مانده است. هرچند به گفته نماینده کرمان در آبان سال گذشته، مسبب اصلی تاخیر در راه اندازی این طرح نوسانات ارزی بوده، اما مشکلات متعدد این طرح به قدری جدی است که پیشرفت این طرح را به اخذ مجوز و موافقت‌نامه‌محدود کرده است.
این درحالی است که چند روز پیش نیز مجددا زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، از وزارت صمت دوره جدید خواسته تا تکلیف احداث این پتروشیمی را روشن کنند و تاکید کرده در سال ۱۳۹۳ به اتفاق رزم‌حسینی مجوز احداث پتروشیمی و تامین خوراک آن را از وزارت نفت اخذ کردیم و حتی سرمایه‌گذارانی را پای کار آوردیم اما متاسفانه به دلیل بروکراسی‌های اداری و عدم اراده برخی مسئولان استان اجرای این پروژه عظیم متوقف شده است.
براین اساس به نظر می‌رسد تکلیف پتروشیمی‌هایی که مجوز فعالیت آنان در مناطق خشکسال کشور داده شده باید مشخص گردد تا هم مردم این مناطق به اشتغالزایی ناشی ازاین طرح‌ها امیدوار نباشند هم آنکه مسوولان این استان‌ها به فکر ایجاد اشتغالزایی از سوی صنایعی دیگر چون صنایع دستی و رونق گردشگری خود باشند.
تعداد این طرح ها در حال حاضر کم نیست و این حاصل نتایج مذاکراتی است که هنوز مشخص نیست پشت پرده آن چه بوده اما به هرحال باید هر چه زودتر برای طرح هایی تعیین و تکلیف کرد که به گفته سازمان محیط زیست اجازه ارائه مجوز برای آنان لغو شده و تنها احداث مجتمع های پتروشیمی در مجاورت سواحل مورد تاکید قرار گرفته است. ضمن آنکه مجوز صادر شده برای پتروشیمی فجر کرمان در جهت تولید متانول است که کشور از نظر تولید این محصول با هیچگونه مشکلی مواجه نیست و تنها میتوان گفت احداث این مجتمع در یک منطقه خشکسال که البته تا کنون راه های بی سرانجامی برای تامین آب آن در نظر گرفته شده، رونقی برای برخی از مسوولان این استان در جهت تامین امکانات رفاهی و مالی بیشتر و البته تبلیغات بیشتر تلقی می‌شود!اما اینکه وزارت نفت دراین راه با این مسوولان همراه میشود بازهم مساله ای است که همچنان نه تنها در کرمان بلکه در بسیاری از شهرهای خشکسال دیگر با ابهامات بسیاری مواجه است!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفتی‌ها، تاریخ انتشار: 17 آبان1399، کد خبر: 39454،  www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
هركشوير بيشترين توجهات خودش رو سمت پتروشيمي هاي خودش گسيل ميكنه امان از دست اين بي توجهي ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین