پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۲۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
بسیاری از کارشناسان متاسفانه در برداشتی اشتباه، کاهش جمعیت روستایی را بواسطه مهاجرت روستائیان به شهر‌ها تفسیر کرده اند. این در حالی است که بدلیل تبدیل بسیاری از روستا‌ها به شهر (جمعیت بالای ۳ هزار نفر)، افزایش دامنه شهر‌ها ودر برگیری برخی از مناطق روستایی، شاهد کاهش نشان دادن در جمعیت روستایی و افزایش جمعیت شهری هستیم.
شعار سال:نسبت جمعیت شهرنشین کشور از ۳۱.۴درصد در سال ۱۳۳۵ به ۷۴.۰درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کرده است؛ بنابر مطالعات جمعیت‌شناسی کاهش محسوس الگوی زندگی روستایی و الزامات الگوی شهرنشینی یکی از دلایل کاهش فرزندآوری در دهه‌های اخیر بوده است.
 
 آخرین سرشماری نفوس و مسکن در آبان سال 1395 انجام شده است، آمار به‌دست‌آمده در این سرشماری نشان‌دهنده افزایش روند شهرنشینی در ایران است.
 
نمودار زیر تغییرات نسبت جمعیت روستایی و شهری کشور را از سال 1335 تا 1395 نشان می‌دهد؛ در سال 1335، 68.6 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند؛ نسبت مذکور از تقسیم تعداد جمعیت شهر یا روستا به کل جمعیت ضربدر 100 به دست می‌‌آید.
 

بر این اساس، در بازه زمانی مذکور جمعیت شهرنشین کشور از نسبت 31.4 درصد به 74.0 در سال 1395 افزایش پیدا کرده است؛ بنا بر مطالعات جمعیت‌شناسی کاهش محسوس الگوی زندگی روستایی و الزامات الگوی شهرنشینی یکی از دلایل کاهش فرزندآوری در دهه‌های اخیر بوده است.
 
گفتنی است که  آخرین آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران از رسیدن نرخ باروری به حدود 1.74 فرزند برای خانواده‌های ایرانی خبر می‌دهد و بنا بر آخرین آمار ثبت احوال در سال 1398 این شاخص 1.6 فرزند برای کل جمعیت مقیم کشور محاسبه شده است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  تسنیم ، تاریخ انتشار:  26 آبان  1399  ، کدخبر: 2389762، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
كاهش جمعيت روستا در ايران از سال هاي خيلي قبل شروع شده بود بخاطر اوضاع اقتصادي نامناسب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
وقتي اوضاع اقتصاد درون روستاها خوب نيست براي چي يك جوان اونهجا بمونه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
1
كاهش جمعيت در روستاها به دليل اقتصاد خراب ده ساله كه شروع شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین