پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
با قوی‌تر شدن احتمال بازگشت بایدن به برجام این سوال مطرح شده است که نگرانی همسایگان ایران و دغدغه‌های آنان درباره مسائل منطقه‌ای چگونه باید برطرف شود. دکتر رحمن قهرمان‌پور، متخصص مسائل بین‌الملل بر این باور است که تصمیم برای ورود ایران به گفتگو‌های منطقه‌ای باید در سطوح عالی نظام گرفته شود. او می‌گوید که این اقدام می‌تواند فرصتی در اختیار تهران قرار دهد تا معماری امنیتی منطقه را در دست بگیرد. «دنیای‌اقتصاد» همزمان طرح‌ها برای امنیت خلیج‌فارس را بررسی کرد.
شعار سال: دکتر رحمن قهرمانپور، کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای درباره احتمال گفتگو‌های منطقه‌ای با حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گفت پذیرش حضور عربستان، امارات، آمریکا و سایر قدرت‌ها در این مذاکرات، منوط به این است که نظام سیاسی ایران در سطح کلان یک تصمیم استراتژیک بگیرد؛ اما فعلا ایران نشانه‌ای در این رابطه از خود بروز نداده است. قهرمانپور با اشاره به اینکه باید منتظر باشیم ببینیم آیا با آمدن جو بایدن، سیاست ایران در مورد گفتگو‌های منطقه‌ای تغییر خواهد کرد یا خیر، تا‌کید کرد که به نظر می‌رسد این مذاکرات در عین تهدیداتی که ممکن است برای ایران داشته باشد، اما فرصت خوبی است تا بتوانیم در معماری آینده منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نقش ایفا کنیم و یک رویکرد چندجانبه‌گرایانه را در منطقه در پیش بگیریم.

قدرت‌های جهانی از روسیه و چین گرفته تا اروپا و آمریکا اخیرا بر گفتگو‌های منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های همسایه به‌ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا‌کید کرده‌اند؛ در این راستا ایران نیز طرحی به‌عنوان طرح صلح هرمز ارائه کرد. اکنون با توجه به ابراز تمایل جو بایدن برای بازگشت به برجام، سیاست اصولی ایران برای حداکثرسازی منافع خود در این گفتگو‌ها اگر صورت پذیرد، چه باید باشد و ایران چگونه می‌تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد؟

مساله گفتگو‌های منطقه‌ای درواقع موضوعی مربوط به بلندمدت است و تا‌بع یکسری مقدمات است که فعلا مهیا نیست. به عبارت ساده‌تر ورود ایران به گفتگو‌های منطقه‌ای از نوعی که اشاره شد نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح کلان نظام سیاسی است که قاعدتا اگر آن تصمیم‌گیری انجام شود حضور ایران، عربستان یا حتی اروپا در این مذاکرات معنادار خواهد بود و دیگر به‌عنوان یک تهدید تلقی نخواهد شد.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها، چینی‌ها، اروپایی‌ها و حتی روس‌ها پس‌از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش دارند یک فرمول چندجانبه را در خلیج‌فارس پیاده کنند که مبتنی بر گفتگو‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. این تمایل به گفتگو‌های منطقه‌ای از سوی بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که از جمله می‌توان به تحولات و اتفاقاتی که طی چند سال گذشته در خلیج‌فارس رخ داد، تنش‌هایی که بین ایران و همسایگانش وجود داشته و نگرانی‌هایی که سایر قدرت‌های بزرگ درباره افزایش ناامنی در منطقه داشتند اشاره کرد. در این بین ایران می‌تواند از این گفتگو‌ها با هدف استفاده از فرصتی که احتمالا با حضور بایدن به‌وجود می‌آید بهره ببرد. آمریکایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از خروج تدریجی‌شان از خاورمیانه هستند و چینی‌ها به منطقه خلیج فارس ورود محتاطانه‌ای دارند. در عین حال روسیه تلاش دارد حضور خود را در منطقه تثبیت کند. طبیعی است که هر اتفاق بین‌المللی هم تهدید و هم فرصت‌های خود را دارد و باید برآورد داشته باشیم که این گفتگو‌های منطقه‌ای چه فرصت‌ها و تهدیداتی را می‌تواند متوجه کشور ما کند.

نقش روسیه و چین در این میان چه می‌تواند باشد تا موازنه قوا در منطقه به نفع هیچ کشوری تغییر نکند؟

باید توجه داشت که هم مسکو و هم پکن طرفدار این هستند که در منطقه درگیری و جنگ طولانی‌مدتی رخ ندهد. به‌طور مشخص چینی‌ها خیلی نگران این موضوع هستند و سعی دارند از وقوع جنگ و درگیری در منطقه جلوگیری شود. چراکه پکن وقوع هرنوع منازعه و جنگی را به ضرر حضور بلندمدت خود در خاورمیانه تعبیر می‌کند. در این رابطه که آیا روسیه مخالف بحران در منطقه هست یا خیر، تردید‌هایی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مسکو نیز در کلیت موضوع، طرفدار بروز جنگ در منطقه نیست. به موازات این، هر دو کشور در پی آن هستند که موازنه قدرت موجود بین ایران، عربستان، ترکیه و اسرائیل حفظ شود و احساس می‌کنند حفظ این توازن قوا به نفع ثبات در منطقه است.

اروپایی‌ها چه منافعی در این میان دارند و چگونه می‌توانند این گفتگو‌ها را تسهیل کنند؟

درخصوص منافع اروپا به چند نکته می‌توان اشاره کرد؛ نکته اول اینکه برقراری ثبات در خلیج‌فارس می‌تواند به نفع منافع اقتصادی اروپا باشد، زیرا اروپا بخشی از نفت خود را از خلیج‌فارس تا‌مین می‌کند. از طرفی گفتگو‌های شورای همکاری خلیج فارس با اروپا در گذشته وجود داشته و اروپا امیدوار است بتواند با این شورا روابطش را گسترش دهد.

می‌دانیم قطر، امارات، عربستان، بحرین و کویت جزو کشور‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در اروپا انجام داده‌اند و بنابراین ثبات و امنیت در حوزه جنوب خلیج‌فارس می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری اروپا در این کشور‌ها شود.

منفعت دیگر اروپایی‌ها در این موضوع، تقویت چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل است. اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بتوانند این گفتگو‌ها را پیش ببرند و از این طریق بتوانند بخشی از موضوعات منطقه‌ای مانند مساله هسته‌ای ایران و تنش بین تهران و ریاض را حل کنند، پیامد این امر، تقویت روابط فراآتلانتیکی بین آمریکا و اروپا خواهد بود و اروپایی‌ها امیدوار هستند این موضوع باعث بازگشت روابط اروپا و آمریکا به دوران خوب قبل از ریاست جمهوری دونالد ترامپ شود. هرچند تحقق این امر بعید است، اما می‌تواند حداقل از افزایش شکاف در روابط فراآتلانتیکی جلوگیری کند. مساله سوم اینکه اتحادیه اروپا در شرایط فعلی و با خروج بریتانیا از این اتحادیه در صحنه سیاست خارجی تضعیف شده و اگر اروپا بتواند به همراه آمریکا این گفتگو‌های منطقه‌ای را به‌صورت موفق پیش ببرد، این امر منجر به تقویت اعتبار اتحادیه اروپا در سطح بین‌المللی خواهد شد.

عربستان و بحرین خواستار حضور آمریکا در گفتگو‌های منطقه‌ای هستند؛ این در حالی است که حضور آمریکا می‌تواند به نفع محور سعودی تمام شود. ایران، اما اعلام کرده با غربی‌ها درباره مساله همسایگانش مذاکره نمی‌کند؛ چراکه آن‌ها خود منشأ مشکلات هستند. ایران چگونه می‌تواند این طرح را خنثی کند؟

قاعدتا اگر چنین امری صورت بگیرد تمایل ایران برای حضور در مذاکرات کاهش خواهد یافت و پیش‌شرط چنین گفتگو‌هایی این است که طرف‌های مذاکره به تهران اطمینان بدهند که شرایط برابر  بر مذاکرات حاکم است و در این صورت می‌توان امیدوار بود مذاکرات به نتیجه برسد. اما همان‌طور که در مقدمه اشاره شد پذیرش حضور عربستان، امارات، آمریکا و سایر قدرت‌ها در این مذاکرات، منوط به این است که نظام سیاسی ایران در سطح کلان یک تصمیم استراتژیک بگیرد. اما فعلا ایران نشانه‌ای در این رابطه از خود بروز نداده است. حال باید منتظر باشیم و ببینیم آیا با آمدن بایدن سیاست ایران در مورد گفتگو‌های منطقه‌ای تغییر خواهد کرد یا خیر. به نظر می‌رسد این مذاکرات در عین تهدیداتی که ممکن است برای ایران داشته باشد، اما فرصت خوبی است تا بتوانیم در معماری آینده منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نقش ایفا کنیم و یک رویکرد چندجانبه‌گرایانه را در منطقه در پیش بگیریم.

ایران چگونه می‌تواند با اعتمادسازی و به‌طور مستقیم با همسایگانش از جمله عربستان و امارات برای تا‌مین امنیت منطقه وارد مذاکره شود؟

 فضای بی‌اعتمادی در روابط ایران با عربستان و امارات متاسفانه چشم‌انداز و امکان ورود این کشور‌ها در مذاکرات دوجانبه و حتی چندجانبه را کاهش داده است، اما با روی کار آمدن جو بایدن می‌توان گفت محاسبات ریاض و ابوظبی تغییر کرده و آن‌ها بیش از گذشته تمایل دارند مسائل‌شان با ایران را از طریق گفتگو حل کنند. هرچند به دلیل بی‌اعتمادی‌هایی که از گذشته به‌ویژه با مداخلات ترامپ به‌وجود آمده، عربستان و امارات ترجیح می‌دهند مذاکراتشان با ایران با حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد و این امر از نظر آن‌ها به نوعی تضمینی است تا جمهوری اسلامی به توافق‌ها و تعهدات خود پایبند باشد. اما باید توجه داشت که ایران تمایلی به حضور قدرت‌های خارجی در موضوعات منطقه‌ای ندارد و این یک سیاست اصولی در سیاست خارجی ایران به‌شمار می‌رود که هنوز نشانه‌هایی دال بر تغییر آن دیده نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۳۷۲۳۵۳۱، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
خداييش در اين زمينه قبول كنيم كه داريم كم كاري ميكنيم و به تركيه فضاي زيادي داريم ميديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین