پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
روستای ایوب شهرستان بجنورد که دارای زیارتگاه موسوم به ایوب پیغمبرهمچنین چشمه آب گرم معدنی است که گفته می شود آب این چشمه معدنی برای بیماری های پوستی و مفصلی بسیار مفید است به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان معرفی شده است که متاسفانه این منطقه به علت گرفتار شدن در دعواهای میان مردم، ادارات اوقاف و میراث فرهنگی هیچ تحولی برای رونق گردشگری آن رخ نداده است.
شعارسال: امروزه گردشگری یکی از منابع اصلی ایجاد ثروت در بسیاری از کشورها محسوب می شود و به رسمیت شناختن اهمیت و ظرفیت های گردشگری در برنامه های راهبردی توسعه ملی همچنین آماده سازی زیرساخت های لازم و امکانات عمومی از قبیل جاده، برق، آب و امکانات رفاهی از اقدامات پایه ای رشد صنعت گردشگری به شماری می رود.

در ایران، خراسان شمالی نیز از جمله استان هایی است که با استانی شدن آن محور گردشگری به عنوان یکی از قطب های اقتصادی ثروت ساز معرفی شد و در همین راستا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز طی اقدامی به شناسایی مناطق نمونه گردشگری خود پرداخت که با انجام مطالعات در این زمینه روستای ایوب شهرستان بجنورد که دارای دو ظرفیت بسیار مهم زیارتگاهی و چشمه آب گرم معدنی است، به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان معرفی شد تا الزامات رونق گردشگری در این روستا و هدایت گردشگران به این نقطه فراهم شود.

اما تهیه الزامات گردشگری در این روستا از جمله آماده سازی فضاهای اقامتی برای گردشگران و امکانات تفریحی و کلینیک درمانی، جاده سازی در این روستا خود به بسترسازی بسیار مهم دیگری نیاز داشت که متاسفانه گرفتار غفلت ها شد.

طی این 12 سال، روستای ایوب که به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان معرفی شد، گرفتار دعوای ادارات کل اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری و ساکنان محلی این روستا شده و تاکنون نیز امروز و دیروز این روستا با یکدیگر هیچ فرقی نکرده است.

همیشه گفته می شود، برای رونق گردشگری، آماده سازی زیرساخت های اقامتی، تفریحی، جاده ای به عنوان مقدمات اصلی رونق گردشگری هر منطقه ای محسوب می شود، این در حالی است که برای روستای ایوب، اولین قدمی که برای رونق گردشگری آن می بایست برداشته می شد تعیین تکلیف اسناد اراضی و املاک روستاییان بود که در این قدم اول مورد غفلت قرار گرفت و موجبات دعوای ساکنان محل این روستا، اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی استان را با یکدیگر فراهم کرد و بر سر این دعوا فقط زمان از دست رفت.

در همین راستا، سید بلال مرتضوی، دهیار روستای ایوب در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره وضعیت گردشگری روستای ایوب، اظهار کرد: حدود 40 سال قبل حاج رمضان توکلی که بزرگ روستای ایوب بود به همراه ساکنان این روستا به دلیل وجود چشمه ای معدنی در این روستا یک باب استخر بنا کردند تا مردم از این آب معدنی در یک فضای سرپوشیده ای استفاده کنند.

مرتضوی گفت: این در حالی است که سال ها است بهره برداری از آب گرم چشمه معدنی ایوب همچنین استخرها به تصرف اداره اوقاف درآمده است.

علاوه بر آن، وی با اشاره به تعدادی خانه قدیمی متعلق به شماری از روستاییان ایوب، عنوان کرد: این خانه ها توسط اداره کل اوقاف خراب شد تا تعدادی مغازه ساخته و به مردم واگذار شوند درحالیکه این مغازه ها تحت مالکیت اوقاف هستند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات توسعه ای اداره اوقاف برای گسترش زیارتگاه ایوب نیز گفت: مناسب سازی این بقعه و فضای حرم آن حدود 10 سال است که آغاز شده و احداث شبستان آن نیز حدود سه سال است که شروع شده است.

دهیار روستای ایوب افزود: این توسعه و مناسب سازی فضای حرم و شبستان طی یک سال اخیر به علت کمبود بودجه متوقف شده است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که سال ها است بین مردم این روستا با اداره اوقاف استان نسبت به تصرفات اوقاف در زمینه های تصرف خانه های قدیمی و احداث مغازه ها، استخر آب گرم روستا جنگ و دعوای شدیدی است، گفت: اوقاف زمین این فضاهای یاد شده را تصرف کرد اما هیچ مبلغی را به صاحبان این زمین ها نپرداخت و حتی رضایت آنها را جلب نکرد.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه نه مردم این روستا و نه اوقاف هیچ یک اسناد رسمی برای مالکیت این زمین های یاد شده در اختیار ندارند و فقط مالک زمین استخر کد یک پلاک ثبت شده را دارد و مستندات هیچ یک محکم نیست.

در عین حال، مرتضوی به حضور اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این روستا نیز اشاره داشت و گفت: تاکنون تنها اقدامات این اداره کل در زمینه استقرار تعدادی کانکس برای اقامت زائران طی شش سال گذشته بود که این کانکس ها نیز فرسوده شده اند.

وی تصریح کرد: با این دعواها و اختلافاتی که میان مردم روستا، اداره کل اوقاف و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با یکدیگر وجود دارد، تاکنون هیچ رونق گردشگری در این روستا اتفاق نیفتاده است و این در حالی است که این روستا ظرفیت های لازم برای رونق گردشگری را دارد.

دهیار روستای ایوب خاطر نشان کرد: هر چند هنوز امکانات لازم اقامتی برای مسافران و زائران و الزامات ضروری برای رونق گردشگری در این روستا فراهم نشده است، با این وجود، هر ساله مسافران و زائران برای زیارت بقعه این روستا همچنین استفاده از آب معدنی این روستا به ایوب سفر می کنند.

وی همچنین یادآور شد: بنده به عنوان دهیار این روستا، به اداره اوقاف موضوع جمع آوری زباله ها از پیرامون استخر و بقعه را پیشنهاد دادم که آنان هزینه ای را بابت این اقدام به دهیاری بپردازند اما این اداره کل موافقت نکرد.

توکلی، عضو شورای روستای ایوب و عضو هیات امنای زیارتگاه ایوب نیز گفت: دو اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی هیچ یک با یکدیگر در زمینه مدیریت گردشگری این روستا کنار نیامده و هماهنگ نشده اند.

وی همچنین با بیان اینکه فقدان اسناد رسمی برای اراضی و املاک روستاییان این روستا موجب شده است تا اختلافات اساسی بین شماری از ساکنان این روستا با اداره کل اوقاف بوجود آید، افزود: اوقاف مدعی است که مدیریت زمین هایی را که تحت اختیار گرفته است، وقف بوده اند.

توکلی عنوان کرد: میان این جنگ و دعواها، هیچ اقدام جدی برای اوقامت مسافران در این روستا انجام نشد، درحالیکه برای رونق گردشگری این روستا باید اقدامات عمرانی صورت گیرد و سرمایه گذارانی جذب شوند.

وی یادآور شد: حتی مستاجران استخر آب گرم ایوب نیز به فکر عمران بنای این ساختمان نبوده اند.

دانا، مستاجر اداره کل اوقاف استان در استخر آب گرم معدنی ایوب نیز عنوان کرد: بنده ساکن بومی این روستا هستم و در سال گذشته استخر را از طریق مزایده به مبلغ 175 میلیون تومان از اداره کل اوقاف اجاره کردم.

وی افزود: در سال جاری نیز این قرارداد را تمدید کردم.

وی درباره اقدامات عمرانی خود برای فضای استخر اجاره شده، اظهار کرد: موزاییک کاری محوطه این استخر را به مبلغ 20 میلیون تومان انجام دادم و این در حالی است که اداره کل اوقاف رسیدی مبنی بر این هزینه کرد بابت انجام موزاییک کاری در محوطه استخر به بنده نداده است.

وی تصریح کرد: این اداره کل از محل اجاره این استخر، می تواند هر ساله اقدامات عمرانی این استخر را انجام دهد و این در حالی است که تمام انرژی و پول اوقاف در این روستا برای فضاسازی زیارتگاه ایوب صرف می شود.

دانا گفت: انتظار است که این اداره کل درآمد استخر را صرف بهسازی و عمران استخر کند.

وی خاطر نشان کرد: سرئین اردبیل نیز امام زاده دارد، اما ثروت سازی این مجموعه توریستی از محل وجود آب های معدنی اش است و این در حالی است که روستای ایوب این ظرفیت را دارد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام خاصی در این روستا انجام نشده است.

قدیر افروند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره منطقه نمونه گردشگری روستای ایوب اظهار کرد: روستای ایوب از اواسط دهه 80 به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شد و در همین راستا مدیریت مناطق نمونه گردشگری نیز با این اداره کل است.

به گفته افروند، از جمله اقدامات این اداره کل در این منطقه نمونه گردشگری استقرار تعدادی کانکس برای اقامت مسافران بوده است که متاسفانه این کانکس ها با گذر زمان فرسوده شده اند.

وی همچنین به وضعیت نامناسب فضای استخر آب گرم چشمه معدنی ایوب اشاره کرد و گفت: این اداره کل چندین سال قبل 800 میلیون تومان را از محل اعتبارات ملی و استانی برای بهسازی آن هزینه کرد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت توسعه گردشگری کشور نیز تاسیساتی شامل سرویس های بهداشتی، آلاچیق و سکو همچنین احداث مغازه را در این روستا انجام داد.

افزون بر این، این مسئول به زیرسازی و آسفالت جاده منطقه گیفان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سرانجام این اقدام عمرانی با پیگیری های این اداره کل از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شد.

وی درباره دعوای این اداره کل با ادارات با اوقاف در منطقه نمونه گردشگری روستای ایوب نیز اظهار کرد: بحث بر سر این است که چرا اجاره بهای دریافتی از محل استخر صرف بهسازی فضای استخر این روستا نمی شود.

وی تصریح کرد: آنچه که مسلم است این است که زمین استخر، ملکی وقفی نیست و اداره کل اوقاف، زمین استخر را تصرف کرده است و در تلاش است تا برای این زمین سند رسمی اخذ کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان خاطر نشان کرد: اختلاف این دو اداره کل بر سر مدیریت این استخر تا اوایل امسال ادامه داشت تا اینکه کمیته ای تشکیل شد و این کمیته مدیریت استخر را به اوقاف واگذار کرد و این اداره کل از موضوع کوتاه آمد.

در عین حال، وی افزود: این اداره کل بر بهداشت فضای داخلی استخر و نحوه بهره برداری از این استخر نقد وارد کرده است و خواستار رفع اشکالات شده است و درصورتیکه اوقاف اشکالات را رفع نکند، استخر پلمپ می شود.

وی در بخشی دیگر از سخن خود، درباره اقدامات این اداره کل به منظور رونق گردشگری این روستا اظهار کرد: کارگروه استان این اداره کل را ملزم به انتخاب مشاور برای انجام مطالعات طرح جامع گردشگری این روستا کرده است.

افروند خاطر نشان کرد: در گذشته، طرحی برای این منطقه آماده شده بود که مطالعات کامل نبود.

وی با بیان اینکه معطل دریافت اعتبار برای انجام این مطالعه هستیم، افزود: درصورتیکه استانداری این اعتبار را زودتر اختصاص دهد، این طرح جامع گردشگری تا پایان سال به پایان می رسد سپس نسبت به جذب سرمایه گذاران و آغاز عملیات عمرانی برای رونق گردشگری این روستا اقدام خواهیم کرد.

در عین حال، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان یادآور شد: این اداره کل طی یک برنامه ریزی انجام شده، درصدد است تا با کمک اهالی این روستا، اقامتگاه های بوم گردی برای اقامت مسافران را آماده سازی کند.

وی همچنین افزود: امیدوار هستیم که اعتبار 150 میلیون تومان تصویب شده، در سال جاری به این اداره کل اختصاص داده شود که صرف تعمیرات استخر، کانکس ها، آلاچیق ها و سرویس های بهداشتی شوند.

حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیر اداره اوقاف شهرستان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، درباره منطقه نمونه گردشگری روستای ایوب عنوان کرد: بر اساس ماده یک قانون اوقاف، مدیریت تمامی اماکن متبرکه و گورستان های متروکه با اداره کل اوقاف است.

حجت الاسلام آسوده افزود: عده ای از ساکنان این روستا به احداث خانه هایی برای اقامت گردشگران بر روی اراضی متعلق به زیارتگاه ایوب اقدام کرده بودند که به دستور دادستان وقت این خانه ها تخریب شدند.

وی درباره مدیریت استخر ایوب نیز اظهار کرد: استخرهای جدید ایوب در سال 78 توسط این اداره کل احداث شدند که فرمانداری وقت شهرستان بجنورد نیز در این زمینه کمک کردند حال چگونه است که در حین ساخت این استخرها هیچ نزاعی از سوی مردم نسبت به این اداره کل صورت نگرفت.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه خود زمین استخر شهره به وقف بوده است استانداری نیز با استناد به استشهادی که از علما و بزرگان این روستا تهیه شده بود، مدیریت استخر را به این اداره کل واگذار کرد و در حال حاضر نیز در شرف اخذ سند این ملک هستیم.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد در بخشی دیگر از سخن خود، درباره هزینه کرد استخر نیز بیان کرد: درآمدهای استخر و نذورات زیارتگاه ایوب تحت نظارت هیات امنای این زیارتگاه هزینه می شوند و برای هزینه کردها نیز اولویت بندی ها مشخص شده اند.

با این وجود، حجت الاسلام آسوده تصریح کرد: این اداره از وضعیت نامطلوب این روستای گردشگری گلایه دارد.

وی افزود: عمران این منطقه به دریافت اعتبارات ملی و جذب سرمایه گذار احتیاج دارد.

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز درباره چشمه ایوب اظهار کرد: آب چشمه ایوب از چشمه های آهکی خارج می شود و تیپ آب آن کربناته است.

واسطه درباره مالکیت چشمه نیز گفت: بر اساس قانون، چشمه هایی که مالکیت ثبتی نداشته باشند، انفال محسوب می شوند و مدیریت آنها با شرکت آب منطقه ای است و مجوز بهره برداری از این چشمه ها را وزارت نیرو صادر می کند.

وی با یادآوری این مطلب که پرونده چشمه ایوب حکایت از این دارد که اداره کل اوقاف استان سال ها است که تصرف از این چشمه را انجام داده است و بدون هیچ انعقاد قراردادی با شرکت آب منطقه ای استان از آب این چشمه بهره برداری کرده است، افزود: این شرکت اوایل سال جاری طی مکاتبه ای از اداره کل اوقاف درخواست عقد قرارداد برای بهره برداری از آب این چشمه را داشته که تاکنون این اداره کل هیچ مراجعه ای نداشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: درصورتیکه این اداره کل در این باره اقدامی نکند، بهره برداری از این چشمه را رفع تصرف خواهیم کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 مهر 1395، کدخبر: 915638، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین