پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعائی در بزرگداشت دکتر حسن حبیبی گفت: تنها دارایی ایشان همین میراث بنیاد ایرانشناسی بود که به یادگار گذاشت.

شعار سال:سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در راستای نکوداشت مفاخر ایران و جهان اسلام، همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی برای بزرگداشت مفاخر انقلاب اسلامی کرده است. در نخستین برنامه در آغاز دهه فجر، نشست «پیوند ادب و سیاست» بزرگداشت دکتر حسن حبیبی از اعضای شورای انقلاب اسلامی همزمان با هشتمین سالگرد درگذشت ایشان با همکاری انجمن اندیشه و قلم عصر روز گذشته برگزار شد.
 
شفیقه رهیده همسر حسن حبیبی، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران و حجت الاسلام والمسلمین محمود دعائی رییس موسسه اطلاعات در این نشست سخنرانی کردند.
 
رهیده در این نشست طی سخنانی گفت: دکتر حبیبی آنقدر نسبت به ایران حساس بود که اوایل انقلاب به دلیل تلاش‌هایش درباره ایران شناسی به او می‌گفتند غربزده. اما بعدها مشخص شد که راهی که او در بنیاد ایرانشناسی پی گرفته، بیراه نبوده است.
 
او ادامه داد: کیومرث صابری که از دوستان بسیار نزدیک دکتر حبیبی بود، با کسب نظر مستمر از خود دکتر، کاریکاتور ایشان را می کشید. دکتر حبیبی در این راه خود را فدا و سپربلا کرد تا به همه ملت ایران و بویژه جوانان بگوید باید مسئولان را در رده های مختلف به نقد بکشید و از آنها پاسخ بخواهید.
 
به گفته رهیده، او و امثال او با بسیاری از کسانی که این سالها مسئولیت دارند تفاوت های بسیار داشت. در استفاده از بیت المال خیلی حساس و امانتدار بود. زمانی من در حال راه اندازی کارخانه ای در نزدیکی تهران بودم (که باید بگویم همه‌اش برای هلال احمر بود ولی به من بسیار تهمت زدند که اینها اموال من است. حال آنکه من فقط در انجام کارها جوری بالای سر کار می‌ایستادم که انگار ارث پدری ام است و اینطور دلسوزی می‌کردم). یک روز در کنار جاده ماشینم خراب شد و با دفتر دکتر تماس گرفتم که برای من یک ماشین بفرستند، اما ایشان در برابر همه اصرارهای من گفتند که از همانجایی که مامور هستید ماشین بخواهید، ریاست جمهوری برای شما ماشین ندارد. امروز با دیدن ریخت و پاشها، هم خجالت‌زده می شویم هم حس غرور می‌کنیم که ما امانتدار بودیم.
 
او گفت: خاطرم هست ایشان از خست آقای هاشمی رفسنجانی در پرداخت حقوق به وزرا گله داشت و یکبار با ایشان پشت تلفن بحث می‌کرد. بعد از پایان صحبت شان، پرسیدم حرف آقای هاشمی چیست؟ گفتند می‌گویند وزرا ماشین دولتی در اختیار دارند، در سفرها نیاز به هتل ندارند و می‌توانند به ساختمان‌های استانداری‌ها بروند و نیاز بیشتری ندارند. این از روحیه کویری آقای هاشمی ناشی می‌شد که تلاش داشتند کار دولت با کمترین هزینه انجام شود. این روحیات را با امروز مقایسه کنید.
 
دعایی نیز در ادامه با بیان اینکه  خداوند به دکتر حبیبی عنایت زیادی داشت و ایشان بزرگان زیادی را در زندگی‌اش دید، از جمله مصدق، آیت‌الله طالقانی و بزرگان دیگر گفت:  بعد از انقلاب، مراد، الگو و پیشوایش امام خمینی بود و بعد از امام نیز، شایسته ترین پناه ایشان، رهبر انقلاب بود.
 
او افزود: وقتی با مشورت آیت الله موسوی اردبیلی، از طرف مهندس موسوی، برای وزارت دادگستری پیشنهاد شد، در مقابل انتقادها و مخالفت‌ها در مجلس چنان دفاعیه عارفانه و عاشقانه‌ای کرد و به زیبایی گفت که من دنبال چیزی نیستم و نمی‌خواهم جای کسی را بگیرم و آماده خدمت هستم، که این دفاعیه در تاریخ رای اعتمادهای مجلس، تاریخی و ماندگار شد.
 
دعایی یادآور شد: پایان زندگی ایشان بسیار زیبا و مثالزدنی است. تنها دارایی ایشان همین میراث بنیاد ایرانشناسی بود که به یادگار گذاشت. حتی منزلش نیز به نام همسرش بود و هیچ نداشت. زندگی ایشان با همسرشان بسیار عاشقانه و شیداگونه و توام با وفاداری بود و انسان از دیدن این زندگی، دچار رشک می شد. در سالهای پایانی با وجود دیالیز، تاکید داشت که در میعادگاه عاشقانه‌اش یعنی بنیاد ایران شناسی حضور یابد.
 
محسن هاشمی نیز با اشاره به اینکه حسن حبیبی را می‌توان حقوقدانی برای تمام فصول تاریخ انقلاب نامید عنوان کرد: دکتر حبیبی از دهه چهل، با فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، مبارزه سیاسی را آغاز کرد و یکدهه قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت مبارزاتی صریح را در قالب اتحادیه تقویت کرد و در همین دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای حل اختلافات میان نیروهای مبارز فعال در اروپا به فرانسه سفر کرده بود، با ایشان و سایر مبارزان دیدار کرد.
 
به گفته او، حضور دکتر حبیبی در نوفل شاتو و 114 روز مبارزه تاریخی سیاسی امام در فرانسه، بسیار موثر بود و از طرف امام خمینی ماموریت تهیه نخستین پیش نویس قانون اساسی جدید ایران به ایشان محول شد و دکتر حبیبی به همراه امام در 12 بهمن با پرواز انقلاب به ایران بازگشت و تقدیر این بود که در این روز که بزرگترین روز انقلاب و زندگی ایشان بود، دنیا را ترک کند.
 
هاشمی گفت: نقش دکتر حبیبی در دولت موقت بعنوان وزیر ارشاد و دولت دفاع مقدس، دولت سازندگی و دولت اصلاحات به نحوی بود که ایشان از مبارزات قبل از انقلاب تا دهه هشتاد و یکدهه قبل از درگذشت ایشان، نشان دهنده شخصیت تخصصی و غیرجناحی و سیاسی ایران بود که در تمام فصول و 5 دولت متقاوت، یکی از اعضای شاخص هیات دولت بود و هیچگاه مواضع خود را به منافع جناحی و غیرملی گره نزد.
 
او با تاکید بر اینکه حبیبی علاقه وافری به ایران و توسعه و آینده ایران داشت و از این رو سال‌های پایانی عمر سراسر خدمتش را صرف تلاش در بنیاد ایرانشناسی کرد افزود: یکی از چهره‌هایی که در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار مورد اشاره قرار گرفته است، دکتر حبیبی است بویژه آنکه ایشان معاونت اول رییس جمهور در هشت سال دولت سازندگی را برعهده داشتند و با توجه به حجم انبوه تلاش‌های دولت، مسئولیت ساماندهی به امور اداری دولت و پیگیری‌های حقوقی و قانونی فعالیتهای گسترده دولت سازندگی برعهده ایشان بود و آیت الله هاشمی رفسنجانی با اطمینان از تخصص، پاکدستی و سلامت شخصیت دکتر حبیبی، امور زیادی را به ایشان به عنوان معاون اول خود تفویض کرده بود.
 
هاشمی افزود: در سال 1375 و در آستانه هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیام‌های زیادی از طرف برخی نهادهای قدرت به دکتر حبیبی جهت کاندیداتوری در انتخابات ارسال می‌شد که ایشان با مشورت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ایجاد نشدن تفرقه و تقسیم رای بین دو جریان فعال در انتخابات، تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفت و این تصمیم تاثیر قابل توجهی در رقم خوردن حماسه دوم خرداد داشت و آقای خاتمی نیز در دولت نخست خود، با همین دیدگاه ایشان را جهت اداره امور قانونی دولت به سمت معاون اول رییس جمهور منصوب کرد.
 
او در پایان گفت: در مجموع می‌توان گفت که دکتر حبیبی چهره‌ای ارزنده در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که نمونه موفق بهره گیری همزمان از تخصص و تعهد، اعتدال و پرکاری، صراحت و ملایمت، قانونمنداری و ارزش گرایی بود و کارنامه موفقی در مسئولیت‌های مهمی که به ایشان محول شده بود، برجا گذاشت. اگرچه در سال‌های پایانی عمر و پس از درگذشت ایشان خدمات برجسته‌اش کمتر توسط رسانه ها و دستگاههای مسئول مورد توجه و تبلیغ قرار گرفت اما نامی ماندگار در تاریخ ایران برجا گذاشته است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا ، تاریخ انتشار:  13 بهمن 1399  ، کدخبر: 302299،www.ibna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
واقعا چه بزرگاني رو در ايران داشتيم و داريم بايد قدر همشون رو به طرق مختلف بدونيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین