شعار سال: عباس آخوندی دوشنبه در دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازههای دریایی (آیکوپمس) با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، گفت: نقش و مسئولیت ایران در شاهراه حیاتی جهان باید دوباره بازیابی شود.
وی افزود: این حق طبیعی مردم ایران است که در این موقعیت جهانی حداکثر بهره را از ظرفیتهای کشور داشته باشد ضمن آنکه حملونقل سریع، ایمن، دقیق و ارزان برای همه مردم باید فراهم باشد.
وزیر راه و شهرسازی به اتفاقات سالهای اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود جریانات منطقهای اما در ایران با تلاش رهبری دولت و ملت ثبات در کشور وجود دارد و امیدواریم ایران با ایفای نقش بینالمللی خود امنیت را در کل منطقه گسترش دهد؛ ما کاملاً به این نقش و مسئولیت خود در توسعه ثبات منطقه واقف هستیم که امیدواریم قدرتهای منطقهای بیش از پیش به این موضوع توجه کنند.
آخوندی بیان کرد: ما در گذشته به دلیل شرایط تحریم مشکلات زیادی را تحمل کردیم اما امروز به عنوان قدرت دریایی منطقه در سطح دنیا حضور داریم و با همه مذاکره برابر میکنیم.
وی بیان کرد: به دنبال آن هستیم که موقعیت تاریخی خود را در لجستیک و توسعه دریایی به دست آوریم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: برگزاری کنفرانس پیانک در سال 2020 میلادی در ایران نشان از این دارد که اقدامات دولت نتیجه داده است و ما به دنبال تعمیق ارتباطات در همه سطوح هستیم.
آخوندی افزود: در کنار فعالیتهای مهندسی و فناورانه باید به اقتصاد توجه شود و یکی از این موضوعات در همایشهای این چنینی باید توجه به اقتصاد دریا باشد.
وزیر راه و شهرسازی «شهربندر» را از دیگر موضوعات قابل توجه عنوان کرد و گفت: ارتباط بنادر و شهر باید در دستور کار همه جوامع علمی، حرفهای و تجاری باشد.
وی حملونقل ترکیبی را از دیگر موضوعات قابل توجه در این حوزه عنوان کرد و گفت: لجستیک به مفهوم تخصصی باید در کشور توسعه یابد. کریدورهای حملونقل ترکیبی و نحوه کار بندر، ریل، هوا و جاده و ترکیب آنها با یکدیگر به طور تخصصی باید در دستور کار باشد تا منجر به توسعه حملونقل و کارآمدی آن در کشور باشد.
آخوندی به جغرافیای ایران و تمدنهای قبلی در ایران اشاره کرد و گفت: منظور از جغرافیا تمدن، فلسفه و نحوه نگاه به زندگی است. در جغرافیایی ما تمدنی بروز و ظهور کرده است که مادر بسیاری از تمدنهای بعدی است این مهم است که به این جغرافیا از منظر تاریخ،تمدن و اقتصاد توجه کنیم؛ در این منطقه 35 قوم مختلف زندگی کرده اند و مفهوم همزیستی مسالمتآمیز بین اقوام مختلف نخست یک تمدن موضوعی است که به صورت دیرینه با آن آشنا داریم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر بخواهیم موقعیت گذشته ایران را در جهان کنونی بازخوانی کنیم افتخار گذشته کافی نیست بلکه باید از این ثروت تاریخی استفاده کرد و باید این ظهور و بروز را در دنیای متمدن داشته باشیم. ما مدعی هستیم که این امکان وجود دارد و با همه مردم دنیا به صورت برد - برد گفتوگو کنیم و ملت از این موفقیت بهرهمند شوند.
وی افزود: به عنوان مثال در این مدت کوتاه پسابرجام 17 خط لاینری و کشتیرانی به سواحل ایران برگشتند و هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید همه بنادر آماده باشند تا امکانات حملونقلی را در اختیار بنگاههای بینالمللی به بهترین وجه قرار دهیم و ترانزیت در ایران توسعه یابد.
آخوندی افزود: در حال حاضر 2400 هکتار پسکرانه در بندر شهید رجایی وجود دارد و 2400 هکتار دیگر نیز به آن اضافه شده است و یا اینکه 2500 هکتار پسکرانه در بندر امام خمینی داریم و 11 هزار هکتار دیگر نیز اضافه میشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر امکان حملونقل ترکیبی کامل از بنادر ایران پس از پهلوگیری کشتیها وجود دارد بدین ترتیب که کالا از طریق ریل به آسیای میانه، چین، روسیه و غرب میرود و این مسیرها در منطقه بینظیر است.
وی لزوم توجه به مفهوم اقتصاد و بازرگانی در دریا را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اتصال بمبئی به مسکو از طریق دریا 40 روز زمان نیاز داریم اما این مسیر از ایران 17 روز به طول میانجامد و 20 درصد کاهش قیمت دارد و باید چنین مسیرهایی توسعه یابد.
آخوندی گردشگری دریایی و توسعه حملونقل مسافری دریایی را از دیگر مسائل ضروری قابل توجه عنوان کرد و گفت: در کنار آنکه باید به دریا به عنوان حملونقل بار نگاه کرد میتوان به مفاهیم اقتصادی دیگری نظیر پرورش آبزیان، مسافرتهای دریایی و گردشگری دریایی توجه کرد. متأسفانه سهم ما در سفرهای دریایی کم است و بهرهبرداری گردشگری دریایی در ایران صفر است.
وزیر راه و شهرسازی توجه به بنادر نسل سوم و هوشمندسازی بنادر از دیگر اقدامات در پسابرجام عنوان کرد و گفت: بهرهگیری فناوری اطلاعات در بنادر و نحوه مدیریت بندر باید قابل توجه باشد.
وی گفت: در حوزه زیرساختهای دریایی بنادر هوشمند و حملونقل ترکیبی موقعیت ایران در جهان کمنظیر است.
آخوندی تأکید کرد: باید ایران به مؤسسات بینالمللی به عنوان هاب حملونقل منطقه معرفی شود.
وزیر راه و شهرسازی اسکلههای موجود در بنادر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بندر امام خمینی (ره) امکان پهلوگیری کشتیهای صد هزار تن را داریم که میتواند 50 میلیون تن بار در سال تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر شهید رجایی کشتیهای بالای 200 هزار تن امکان پهلوگیری دارند که قادرند تا بیش از 12 هزار سانتیمتر تخلیه و بارگیری کنند.
آخوندی افزود: همچنین ظرفیت در بندر شهید بهشتی چابهار در حال افزایش است و کشتیهای بالای 60 هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر دارند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با اجرای فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی کشتیهای بالای 300 هزار تن امکان پهلوگیری در این بندر را دارند.
وی فراهمسازی فضای امن تجاری در منطقه را از الزامات توسعه دریامحور عنوان کرد و گفت: قبلاً موقعیت ایران در سطح جهان مخدوش بود اما در حال عبور از این شرایط سخت هستیم.
آخوندی به ریلگذاری 120 کیلومتری در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: هفته گذشته دو خطه ریلی بندر امام خمینی (ره) به اهواز افتتاح شد و تا پایان امسال خط اهواز - اندیمشک تکمیل میشود که این به توسعه حملونقل ترکیبی بندر امام کمک میکند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین بندر چابهار ما 2.5 میلیون تن ظرفیت دارد که ظرفیت 6 میلیون تنی آن تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی گفت: در دریای عمان به دنبال توسعه حملونقل ترکیبی و محوری هستیم.
آخوندی همچنین توسعه بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) را از دیگر اولویتها در بخش دریایی بندری عنوان کرد و گفت: در دو سال گذشته توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری مناسبی در بخش سوخترسانی به کشتیها در بندر شهید رجایی داشتهایم و دنبال ارتقای سهم خود در بانکرینگ دنیا هستیم.
وزیر راه و شهرسازی صادرات محصولات نفتی را از اولویتها در این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیجفارس افتتاح شود بخش عمده محصولات این پالایشگاه نیازمند صادرات است و ما نیاز به یکسری از اسکلهها برای کمک به پالایشگاه داریم بنابراین توجه به ایجاد اسکله تخصصی برای حمل و تخلیه و بارگیری مواد سوختی در دستور کار است.
وی گفت: هفته گذشته اسکله سوخت بارگیری در بندر امام افتتاح شد و امیدواریم به زودی 3 اسکله سوخت بارگیری در بندر شهید رجایی احداث شود.
با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 10 آبان 1395، کد مطلب: 13950810000625:www. farsnews.com