پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
نخستین چالش پیش‌روی شهردار تهران مساله بافت فرسوده شهری است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به همسویی دولت رئیسی با شهرداری تهران این دو نهاد بتوانند درکنار یکدیگر به سمت فرآیند نوسازی شهر بروند. تاکنون حدود پنج درصد بافت فرسوده تهران نوسازی شده است. امیدوار هستیم شورا بتواند در این چهارسال حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از فرآیند نوسازی شهر تهران را با کمک دولت، پیش ببرد.
شعارسال: ابوالفضل قناعتی، عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران ،به بررسی مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در چهار سال آینده پرداخت. در ادامه متن این گفتگو از نظر شما می‌گذرد.

چالش‌های اساسی شهر تهران که باید شهردار بعدی آن‌ها را حل کند از نظر شما چیست؟

مشکلات اساسی شهر تهران، چند مورد هست که شاید زاکانی در این چند سال نتواند همه آن‌ها را حل کند، بنابراین هر شهرداری که بعد از او می‌آید باید به‌صورت دومینووار این مشکلات را حل کند و حل مشکل هر بخش را برابر ظرفیت و اعتبار و امکانی که برایش فراهم هست، دنبال کند تا اثرات آن مشکل به حداقل برسد.
 
البته در شورای پنجم ما شاهد چنین اقدامی نبودیم. نخستین چالش پیش‌روی شهردار تهران مساله بافت فرسوده شهری است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به همسویی دولت رئیسی با شهرداری تهران این دو نهاد بتوانند درکنار یکدیگر به سمت فرآیند نوسازی شهر بروند. تاکنون حدود پنج درصد بافت فرسوده تهران نوسازی شده است. امیدوار هستیم شورا بتواند در این چهارسال حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از فرآیند نوسازی شهر تهران را با کمک دولت، پیش ببرد.
 
اولویت دوم در شهر تهران به حل مساله کمبود امکانات حمل‌ونقل عمومی برمی‌گردد. ما هم در بخش اتوبوس و هم در بخش واگن‌های مترو کمبود داریم. ان‌شاءالله باید با کمک دولت این مساله نیز حل شود. اکنون شهر تهران به حدود دوهزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. همچنین ممکن است در دو، سه سال آینده از میان پنج‌هزار اتوبوس فعال در حمل‌ونقل شهری تهران، حدود دو تا سه‌هزار مورد آن از کار بیفتد و خود این مساله می‌تواند درصورت پیگیری نکردن شرایط را بحرانی‌تر کند.
 
 
نخستین چالش پیش‌روی شهردار تهران، مساله بافت فرسوده شهری است.
 
 
همچنین در جابه‌جایی شهروندان در تهران، حتما باید واگن به خطوط ۶ و ۷ اضافه کنیم. یکی‌دیگر از چالش‌های پیش‌روی شهرداری، بدهی‌های شهرداری است که برای حل آن باید در برنامه‌های دولت پرداخت بدهی‌های شهرداری گنجانده شود. اگر اشتباه نکنم شهرداری به پیمانکارها، بانک‌های داخلی و مجموعه‌هایی از این دست نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. این بدهی اگر پرداخت نشود، سالانه به میزان آن حدود ۱۵ هزار میلیارد افزوده و همین‌طوری بدهی روی بدهی جمع می‌شود. در همین راستا در شهرداری تهران، تعدادی پروژه نیمه‌تمام نیز داریم که شهردار باید تلاش کند این پروژه‌ها به اتمام برسد. در پایان نیز به نظرم نیاز است تغییراتی در ساختار مدیران شهری ایجاد شود و چهره‌های جوان‌تر به کار گمارده شوند.

انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است که در رأس این حواشی مدرک تحصیلی غیرمرتبط با مسائل شهری وی و نداشتن سابقه اجرایی در مسائل شهری است. نظر شما به‌عنوان عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران درمورد انتخاب زاکانی چیست؟

درست است که شاید رشته تحصیلی زاکانی مرتبط با مسائل شهری نباشد، ولی قالیباف هم رشته غیرمرتبط جغرافیای سیاسی خوانده و ۱۲ سال شهردار تهران بود. الان می‌گویند شهردار تهران باید مهندس باشد، شما اگر الان هم یک مهندس عمران انتخاب کنید برای شهر تهران بازهم این انتخاب نقص دارد، چون در تهران فعالیت‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که لزومی ندارد حتما یک شخص همه آن تخصص‌ها را داشته باشد؛ بنابراین در مقیاس کلان اگر یک فردی سوابق قبلی مدیریت اجرایی داشته باشد می‌تواند شهر تهران را با معاونان فنی و متخصص خود بچرخاند، معاونان شهردار باید متخصص باشند که در حوزه معاونتی به وی کمک کنند. لزومی ندارد شهردار همه تخصص‌ها را داشته باشد.
 
ویژگی خوبی که زاکانی دارد این است که سوابقش نشان داده او یک انسان به اصطلاح رک و شفاف است، بنابراین این ویژگی‌اش می‌تواند کمک کند تا فعالیت‌های شهر شفاف به مردم گزارش داده شود و در بخش‌هایی که مردم همیشه ناراضی هستند ان‌شاءالله با حضور زاکانی و تیم پاکدست ایشان در شهرداری شرایط بهتر هم شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته ازروزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۵۸۵۴۸، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین