پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
مشکلات نشریات و مطبوعات محلی و استانی، زیاد است. آن‌قدر که نشستن پای درد و دل مسئولان و مدیران این نشریات، سنگ صبور می‌خواهد.
شعارسال: مهرنوش حیدری: آنها می گویند نمی توانند با وضعیت نابسامان کار و بازار، به صورت حرفه ای ادامه کار دهند، چون نیروی حرفه ای، دستمزد حرفه ای می خواهد و دستمزد حرفه ای را نمی شود در این کسادی بازار و رکود اقتصاد، فراهم کرد.

برخی از آنها هم معتقدند در شرایط فعلی اگر آب باریکه آگهی‌هایی که گاه‌گداری به تورشان می‌خورد، قطع شود، دیگر امیدی به ادامه راه ندارند.

در همین ارتباط، علی اصغر سلیمانی، مدیر اجرایی هفته نامه بازار کسب و کار گلستان یکی از این مدیران است که به عنوان تنها نشریه محلی استان گلستان در این نمایشگاه شرکت کرده؛ غرفه ای 12 متری با تزئینات معمول نشریات شمالی که رنگ و بوی سبزینه جنگل‌های گلستان را می دهد. او درباره مشکلاتی که دارد می گوید: «ما نشریه اقتصادی هستیم، ولی واقعیت این است که پول نداریم. ما برای معرفی نشریه خود نیامده ایم، بلکه آمده‌ایم تا جاذبه‌های اقتصادی و جنبه های گردشگری استان گلستان را به بازدید کنندگان معرفی کنیم.»

او درباره مشکلاتی که در هفته نامه بازار کسب و کار گلستان وجود دارد می گوید: «بیمه ای که برای خبرنگاران رد کردیم برای ما مشکل ساز شده چون درآمد بالایی نداریم. این مشکل از جایی برای ما به وجود آمده که با رد کردن بیمه خبرنگاران، برخی از آنها شکایت کردند و الان دادگاه اداری کار، ما را 12 میلیون تومان جریمه کرده است.»

حمیرضا محمدیاری، قائم مقام همین هفته نامه درباره مشکلاتی که دارند می‌گوید: «یکی از بزرگترین مشکلات ما، تیراژ دروغین و اشتباه برخی از همکاران در استان است. برخی از این همکاران، نشریه ای در شمارگان 200 نسخه چاپ می کنند ولی به دروغ اعلام می کنند 10 هزار نسخه منتشر کرده اند. این باعث می شود وقتی آگهی دهنده، از انتشار آگهی اش، نتیجه ای نگیرد، به ما که دارای تیراژ واقعی هستیم هم آگهی نخواهد داد.»

او درباره نقطه قوتی که هفته نامه محلی‌شان در استان گلستان دارد، می گوید: «اصلی ترین نقطه قوت ما، توزیع مناسب است، چون توزیع این هفته نامه توسط سازمان پست انجام می شود و با هزینه اندکی که پرداخته ایم مطمئن هستیم توزیع خوب نشریه توسط اداره پست انجام خواهد شدم.»

محمدیاری درباره وضعیت پرداخت یارانه از سوی دولت هم گفت: «از اسفندماه سال گذشته، حق بیمه خبرنگاران ما معوق مانده است و هنوز به ما حق بیمه را نداده‌اند. یارانه مطبوعات محلی را هم قرار بود تا قبل از نمایشگاه بدهند که تاکنون پرداخت نشده و ممکن است ما در وسط نمایشگاه به دلیل نداشتن بودجه، به گرگان برگردیم.»

* خبرنگار خوب در هرمزگان نداریم

از شمال کشور، به جنوب می‌رویم و به نشریاتی که در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس منتشر می‌شود، سری می‌زنیم. هفته نامه ندای جوان هرمزگان در غرفه ای مشترک با روزنامه ندای هرمزگان حضور دارد که مدیرمسئول هر دو نشریه، یک نفر است. سردبیر هفته نامه، اباذر عطایی درباره مشکلات نشریات هرمزگان می گوید: «مشکل اصلی ما نبودن نیروی خوب خبرنگاری در استان است. باید نیرویی که سراغ کار می آید را پرورش دهیم و برای کار آماده کنیم. این کار هزینه بر و زمان بر است و به صرفه نیست. با این وجود، تنها انتخابی است که داریم.»

عطایی با اشاره به سایر مشکلات نشریات استان‌های جنوبی کشور ادامه می دهد: «ما نیازمند آگهی و یارانه هستیم ولی بیشتر این امکانات در تهران و شهرهای اطراف پایتخت توزیع می شود، برای همین هر چه از مرکز دورتر باشی، کمتر از یارانه و امکانات استفاده می کنی.»

او درباره حقوق خبرنگاران روزنامه نداری هرمزگان توضیح می‌دهد: «معمولا خبرنگاران تمام وقت، به زحمت، حقوق پایه اداره کار را دریافت می کنند ولی همه کارکنان، دارای بیمه تامین اجتماعی هستند که به دلیل حمایت معاونت مطبوعاتی از بیمه خبرنگاران، نقطه مثبت و قابل اتکایی برای رسانه هاست.»

عطایی که اخیرا مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان هم شده، در خصوص حضور رسانه های آن استان در نمایشگاه هم معتقد است: «از 63 غرفه ای که رسانه های محلی در نمایشگاه اشغال کرده اند، استان هرمزگان، 10 غرفه دارد. این نکته کمی نیست. ولی واقعیت این است که اداره کل فرهنگ و ارشاد ما از فقیرترین ادارات کل استان شمرده می شود.»

او در خصوص اتحاد بین نشریات هرمزگانی می گوید: «اتحاد و اتفاق خوبی بین همکاران در استان حاکم است، ولی به دلیل نبودن چاپخانه مناسب، مجبوریم اکثر نشریات را در تهران به چاپ برسانیم و در بندرعباس منتشر کنیم. این باعث کندی در حرکت و انتشار نشریات می شود.»

* پای درد و دل روزنامه‌های شهری

دو شهرداری دو شهر بزرگ کشور در نمایشگاه مطبوعات، روزنامه های خود را آورده اند. شهرداری کلانشهر مشهد با روزنامه شهرآرا شرکت کرده است و شهرداری همدان هم با روزنامه هگمتانه در نمایشگاه حضور دارد.

قاسم حسین زاده، مسئول غرفه روزنامه شهرآرا وابسته به شهرداری مشهد، درباره مشکلات این روزنامه به خبرنگار ما می گوید: «مشکل اصلی ما تغییر گستره قانونی توزیع و انتشار است. ما می‌خواهیم از حد شهر مشهد به توزیع استانی، منطقه ای و سپس کشوری دست بزنیم ولی اجازه را به ما نمی دهند. دوسه سال است تقاضا کرده ایم این مسئله رسیدگی شود ولی متاسفانه اقدامی در این باره نشده است.»

او درباره مشکلاتی که در مسیر انتشار روزنامه دارند، می گوید: «همیشه بحث گرانی کاغذ و کمبود بودجه وجود دارد ولی چون مردم مشهد، فرهنگ مطالعه روزنامه دارند و مشهد با انتشار چهار روزنامه خوب و بزرگ، توانسته این فرهنگ را در بین شهروندان ایجاد کند، از این بابت، مشکلی نداریم.»

حسین زاده درباره وضعیت غرفه شهرآرا در نمایشگاه مطبوعات هم گفت: «فضایی که به ما داده اند کم است، جایی که انتخاب کرده ایم به صورت الکترونیک بود و مشخص نبود اطراف ما چه رسانه های دیگری حضور دارند، حالا که غرفه را تحویل گرفته‌ایم می بینیم چندان جای خوبی نیست و انتظار داشتیم مکان بهتری به ما داده شود.»

از مشهد در شرق ایران پهناور به این سوی غرب میهن می‌آییم؛ به همدان یا همان هگمتانه، پایتخت قدیم مادها که شهرداری این شهر، هم اکنون روزنامه ای به نام قدیم همگتانه منتشر می کند. حمیدرضا جلیلی، مسئول غرفه روزنامه هگمتانه و مدیرداخل این نشریه در باره مشکلات انتشار روزنامه وابسته به شهرداری می گوید: «چون ما شبه دولتی محسوب می شویم از یارانه برخوردار نیستیم. به همین دلیل مشکلات مالی از اصلی ترین مشکلات ماست. با وجود همه مشکلات سعی کرده ایم انتشار روزنامه را به صورت خودگردان و در شش روز کاری هفته انجام بدهیم.»

جلیلی درباره مشکلاتی که برای کارکنان این رسانه پیش می آید، توضیح می دهد: «درباره پرداخت حق بیمه و حقوق خبرنگاران همیشه نگرانی داریم. با این حال، اگر سر ماه بتوانیم به نقطه سربه سری هزینه و درآمد برسیم خیلی خوشحال هستیم.»

او درباره قدمت انتشار این نشریه می‌گوید: «همگتانه از سال 76 به صورت نشریه‌ای داخلی منتشر می‌شد و دو سه سال پس از آن، به صورت نشریه عمومی روی کیوسک‌ها آمد و تاکنون با داشتن 40 نیروی کاری در بخش‌های مختلف تولید محتوا، اداری، توزیع و نمایندگی در هشت شهر استان همدان، توانسته به عنوان یکی از چهار روزنامه ای که شهرداری‌های سراسر کشور منتشر می کنند، خود را معرفی کند.»

جلیلی در خصوص دلیل انتشار همگتانه می‌گوید: «لازم است مردم از فعالیت‌ها و خدمات مدیران شهری آگاه شوند، چه بهتر که این آگاهی با استفاده از روزنامه ای انجام شود که شهرداری منتشر می‌کند.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آبان 1395، کدخبر: 597905، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین