پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 07
کد خبر: ۳۵۶۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
یک استاد دانشگاه معتقد است: «باید به سمتی حرکت کنیم که نابرابری اقتصادی کم شود تا در نهایت تبعات آن در بخش‌های مختلف جامعه کاهش پیدا کند. نمی‌توان به افراد گفت که حق انتخاب ندارید و باید به مدارسی بروید که از کیفیت پایین برخوردار هستند. یکی از راهکار‌های مهم این است که مدارس دولتی را با کیفیت کنیم.»
شعارسال: بحث عدالت آموزشی سال‌هاست به عنوان یکی از مهم‌ترین بحث‌های حوزه آموزش، پرورش و مدیریت تعلیم مطرح است. برخی کارشناسان معتقدند اگر به این موضوع توجه نشود در آینده شکاف طبقاتی افزایش خواهد یافت و موجب نارضایتی در جامعه خواهد شد. در مقابل توجه به این موضوع به توسعه و پیشرفت یک جامعه کمک خواهد کرد.

با توجه به نقش مهمی که تحصیلات و آموزش در زندگی یک فرد دارد، اگر در حق او بی عدالتی صورت بگیرد، این مسئله تمام زندگی آن فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این منظر گفته می‌شود دولت باید به نحوی شرایط آموزشی را فراهم کند که هر فرد بتواند در رقابتی برابر، استعداد خود را شکوفا کند.

در این میان برخی معتقدند وجود مدارس غیرانتفاعی با عدالت آموزشی ناسازگار است و باید نسبت به تعطیلی این مدارس اقدام کرد. به راستی دولت چگونه می‌تواند در راستای عدالت آموزشی قدم بردارد؟

دکتر علی سرزعیم، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در بحث عدالت شاهد کمبود بودجه برای بخش آموزش هستیم، گفت: «طبیعتاً بودجه‌ای که برای مدارس دولتی تخصیص داده شده باعث نمی‌شود که آموزش با کیفیت ارائه شود و خانواده‌ها در راستای آموزش بهتر به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق پیدا می‌کنند.»

انتخاب کیفیت بهتر برای تحصیل حق افراد است

وی با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی وجود دارد که این شکاف کیفیت تا حدودی ناعادلانه است، افزود: «بخشی از این تفاوت‌ها طبیعی است و در موارد دیگر هم وجود دارد؛ در کشور‌های اروپایی هم مدارس دولتی و همین‌طور غیرانتفاعی وجود دارد و هر خانواده‌ای که کیفیت بهتری را بخواهد باید هزینه بالاتری را پرداخت کند. این بحث لزوماً ناعادلانه محسوب نمی‌شود و بیشتر مربوط به ترجیح فردی است.»
 

به جای حذف مدارس غیردولتی کیفیت مدارس دولتی را بالا ببریم
 
برای عدالت آموزشی باید نابرابری اقتصادی را کاهش داد

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نابرابری اقتصادی در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: «نابرابری اقتصادی در درمان، آموزش و مواردی از این دست وجود دارد، باید به سمتی حرکت کنیم که این نابرابری کم شود تا در نهایت تبعات آن در بخش‌های مختلف جامعه هم کاهش پیدا کند.»

باید مدارس دولتی را با کیفیت کرد

وی با بیان اینکه بخشی از شهریه مدارس غیرانتفاعی به عنوان مالیات باید خرج مدارس دولتی شود، گفت: «اینکه برخی‌ها می‌گویند مدارس غیرانتفاعی باید جمع شوند، راه‌حل شکست‌خورده محسوب می‌شود و نمی‌توان به افراد گفت که حق انتخاب ندارید و باید به مدارسی بروید که از کیفیت پایین برخوردار هستند. یکی از راهکار‌های مهم و اساسی این است که مدارس دولتی را با کیفیت کنیم.»

این اقتصاددان ادامه داد: «بهتر است دانشگاه‌های دولتی هم شهریه دریافت کنند، ولی باید در نظر داشت که نباید شهریه را لزوماً همان موقع از افراد گرفت. اگر کسی توان پرداخت ندارد باید به آن فرد مهلت داده شود که مثلاً بعد از فارغ‌التحصیلی شهریه را به صورت اقساط پرداخت کند.»



شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته ازپایگاه خبری عطنا، تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۳۰۲۹۵۹، www.atnanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین