پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۶۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
پس از آغاز فعالیت علیرضا زاکانی و شورای شهر ششم در اتفاقی عجیب و ضد فرهنگی نام چهار معبر شهری که پیش‌تر برای گرامیداشت چهار نویسنده مطرح ایرانی به نام آنان ثبت شده بود دوباره عوض شده است. هوشنگ مرادی‌کرمانی، جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی از جمله نویسیندگان حذف شده هستند
شعار سال: در اتفاقی عجیب نام چهار معبر شهری که پیش‌تر برای گرامیداشت چهار نویسنده مطرح ایرانی به نام آنان ثبت شده بود دوباره عوض شده است. ماجرا از این قرار بود که شورای شهر تهران در دوره گذشته و در روز‌های آخر مسوولیتش تصمیم گرفت نام برخی از معابر شهری را برای گرامیداشت چهره‌های مطرح و نویسندگان اثرگذار ادبیات کودک و نوجوان ایران به نام هوشنگ مرادی‌کرمانی، جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی نام‌گذاری و پلاک‌کوبی کند.

اما چندی نگذشت که هیات تطبیق فرمانداری تهران بیانیه صادر کرد و نام گذاری معابری به اسم بزرگان آموزش و ادبیات کودک و نوجوان ایران ازجمله: جبار باغچه بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی‌کرمانی را غیرقانونی خواند.

در همان زمان محمدجواد حق شناس، عضو وقت شورای شهر تهران، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در تذکری خواست هیات تطبیق برای شورای شهر در انجام وظایف قانونی ناشی از اختیارات مصرح در قانون مانع تراشی نکند. اما حمایت از نام‌گذاری معابر به نام نویسندگان ادامه پیدا کرد. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نه فقط نظر سلیقه‌ای هیات تطبیق فرمانداری تهران را غیرقابل قبول می‌داند، بلکه بر این باور است که چنین اعمال سلیقه‌های غیرفرهنگی، پاسخی درخور از مردم و به ویژه نسل جدید خواهد گرفت. تن دادن جامعه به این قبیل تصمیم‌های زیان بار، هم به شهر و مردم آسیب می‌زند و هم به هویت جمعی و منافع ملی.»

در همین زمان بود که تصاویری از پلاک‌کوبی این معابر با نام نویسندگان چهارگانه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و با استقبال بسیاری هم روبه‌رو شد. گزارش‌های متعددی نیز در رسانه‌های رسمی درباره این نام‌گذاری منتشر شد. اما حالا پس از زمان کوتاهی از این نام‌گذاری، پلاک‌های حک شده با نام نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان کنده شده و همان نام‌های قبلی دوباره بر معابر جا خوش کرده است.

پس از این اتفاق، هوشنگ مرادی‌کرمانی، نویسنده معروف ایرانی در واکنش به برداشتن نام او و سه نویسنده دیگر گفته: دیدید ما چهارتا را رد کردند و کسی هم صدایش درنیامد. اگر از نسل ما، ما چهار نفر را کنار بگذارید، چه می‌ماند؟ بقیه اش کو؟ ما هرکدام سبک و موقعیتی برای خود داریم که متفاوت از هم است. با توجه به اینکه شورای شهر بر این مساله تاکید داشت، نمی‌دانم با چه مصلحتی قبول نکردند. پیش‌تر هم گفته ام من آنچه را می‌خواستم در کتاب هایم گفته ام، حالا چه فرقی می‌کند کوچه‌ای به نام من در نقطه‌ای از این شهر زده باشند یا نه! نمی‌خواستم که کوچه را بخرم. اصلا خوب شد که اسم من را از کوچه برداشته اند.

این نویسنده پیشکسوت می‌افزاید: هنر مانند آب است؛ اگر یک لیوان آب را زمین بریزید از بین نمی‌رود و از جایی دیگر سر درمی آورد. آب هیچ‌وقت گم نمی‌شود. نام‌گذاری معابر شهری به نام بزرگان فرهنگ و اندیشه ایران در دوره گذشته شورای اسلامی شهر تهران بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، اما آیا در این دوره ورق برگشته و باید منتظر تعویض دوباره برخی از پلاک‌ها باشیم؟
 
پاک شدن نام چهار نویسنده تاریخ ادبیات ایران از خیابان‌های تهران
 
 
 
پاک شدن نام چهار نویسنده تاریخ ادبیات ایران از خیابان‌های تهران
 
 
 
پاک شدن نام چهار نویسنده تاریخ ادبیات ایران از خیابان‌های تهران
 
 

پاک شدن نام چهار نویسنده تاریخ ادبیات ایران از خیابان‌های تهران

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ۹۰ اقتصادی، تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۱۹۲۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
0
وقتی هر مدیریبیاد و ساز خودش رو بزنه نتیجش میشه این
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
دقیقا با این کار چه چیزی رو میخواین نشون بدین؟ اسم چهار نفر دیگه رو میخواین بزارین که خودتون دوست دارین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
دقیقا با این کار چه چیزی رو میخواین نشون بدین؟ اسم چهار نفر دیگه رو میخواین بزارین که خودتون دوست دارین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین