پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت:قاچاق معکوس دارو بهانه‌ای بود برای تسریع آزاد سازی نرخ دارو که ما اثرات بد آن را میبینیم.
شعار سال: فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اظهار کرد: افزایش قیمت دارو طبیعی است. یعنی با تمام نقد‌هایی که ما به سازمان غذا و دارو داریم، از انصاف به دور است که ما سازمان غذا و دارو را مقصر بدانیم.

وی با بیان اینکه بهرحال افزایش قیمت دارو به واسطه‌ی عقبه‌ی افزایش سایر هزینه‌ها رخ می‌دهد و کاری نمی‌شود انجام داد، افزود: در دو سال گذشته به واسطه اینکه گام به گام ارز مورد مصرف دارو کاهش پیدا کرده ارز دارو‌های اوتیسمی، مکمل‌ها و مواد بسته بندی و مواد جانبی و.. آزاد شده است.

اختراعی ادامه داد: افزایش قیمت دارو مثل افزایش سایر کالا‌هایی که در کشور وجود دارد یک امر طبیعی است و همین الان هم سخت کردن روند اساسی افزایش قیمت دارو موجبات بدی را پیش رو خواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تصریح کرد: در چنین شرایطی تولید کنندگان داخلی قدرت تولید نخواهند داشت وموجب کمبود می‌شود و بعضی از کمبود‌ها از طریق واردات باید جبران شود و داروی وارداتی هم اساسا گرانتر از داروی داخلی است.

وی با بیان اینکه افزایش منطقی نرخ دارو که باید صورت می‌گرفت، افزود: به نظر من شرکت‌های بیمه به واسطه اینکه بودجه ما محدود است؛ زمانی که قیمت دارو‌ها قدم به قدم زیاد شد؛ دارو‌ها را از از پوشش بیمه خارج کردند که این هم یک علت ثانوی افزایش قیمت دارو است.

اختراعی گفت: الکترونیکی شدن نسخه‌ها نیز موجب افزایش قیمت دارو شد چرا که خیلی از داروخانه‌ها و پزشکان امکانش را نداشتند و دفترچه‌های بیمه‌ای نیزدوباره صادر نشد؛ بنابراین زمانی که بیمار به داروخانه مراجعه می‌کرد نمی‌توانست از هزینه‌های بیمه استفاده کند؛ بنابراین هزینه پرداختی از جیب مردم باز هم بالا رفت.

اختراعی درباره قاچاق معکوس دارو در کشور گفت: من این موضوع را تایید نمی‌کنم. موضوع معکوس دارو قاچاق است نه اینکه صفر باشد برای دارو‌های گران قیمتی مثل انسولین ممکن است رخ بدهد، ولی سازمان غذا و دارو از طریق سیستم تی تک و سیستم‌های قدیمی امکان کنترل را دارد و الان هم براساس شماره ملی این امر کنترل می‌شود و دیگر احتمال قاچاق کم می‌شود.

وی با بیان اینکه اینکه یک بیماری نسخه خودش را با یک قیمت دیگری بفروشد در حدی نیست که در آمار و ارقام بزرگ قابل مصرف اثرگذار باشد، افزود: من بار‌ها گفتم قاچاق معکوس اصلا امکانش وجود ندارد بخاطر اینکه کشور‌های همسایه ما هم صاحب رگولاتوری هستند و داروهایشان قانونمند است و دارو نمی‌تواند بدون شناسنامه از کشوری به کشور دیگر برود مگر توسط مرزنشین‌ها که برای مصارف شخصی خودشان که آن هم مقادیرش خیلی کم است.

اختراعی گفت: قاچاق معکوس دارو بهانه‌ای بود برای تسریع آزاد سازی نرخ دارو؛ بنابراین این یک بهانه بدی بود که گرفتند و اثرات بد آن را هم ما می‌بینیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: دولت یک میلیارد دلار ارز ترجیحی در اختیار دارو قرار داده که این امر می‌تواند کلا مسئله را حل کند.

وی با بیان اینکه با تخصیص یک میلیارد دلار بانک مرکزی به سازمان غذا و دارو، اگر برنامه ریزی سازمان غذا و دارو مناسب باشد و رفتار منطقی و شفافی داشته باشد مشکلات حل می‌شود، افزود: کل دارو‌هایی که در داخل تولید می‌شود ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای یکسال بیشتر مصرف ندارند.

اختراعی افزود: بنابراین با وجود ۷۰۰ میلیون دلار این مبلغ تخصیص داده شده؛ سازمان غذا و دارو قادر است ۹۸ درصد دارو یکسال کشور را با نرخ ترجیحی تولید کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی هم باید در این شرایط حاد مراعات حال مردم را کنند؛ علیرغم اینکه واقعا در زیان هستند، گفت: در این شرایط انتظار افزایش نرخ را داشتن به نظر من منطقی نیست و فشار روی مردم زیاد است و دولت هم تازه سرکار آمده است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: در سال گذشته ۷۰۰ میلیون یورو سازمان غذا و دارو گرفت، اما ما اصلا نفهمیدیم که کجا رفت پشت در‌های بسته ماند.

وی با اشاره به اینکه خرج هزینه تخصیص داده شده باید شفاف شود، گفت: اولویت باید با تولید داخلی باشد و به هیچ عنوان به دارویی که مشابه داخلی دارد اجازه واردات مشابه ندهند تا از این ارز به نحو مطلوب بتوان استفاده کرد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ادامه داد: به نظر من یک میلیارد دلار فوق العاده عدد مناسب و بالایی است و من تضمین می‌دهم اگر این برنامه ریزی را دست کارشناسان خبره این کار که سندیکا‌های تولید کننده هستند قرار دهند به شدت می‌توانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند و من تضمین می‌دهم که مسئله کمبود دارو به کل برطرف شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۸۱۰۸، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین