شعارسال: ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی به فیش حقوقی نمایندگان پرداخت. متن گفتگو در ذیل آمده است:
*اگر فیش حقوقی منتشر شده واقعیت داشته باشد و طبق گفته آقای مالک شریعتی بقیه نمایندگان نیز ازچنین حقوقی برخوردار باشند مجلس باید ماهانه حدود ۲۹ میلیارد تومان فقط به نمایندگان حقوق دهد. نظرتان در مورد چنین حقوقی چیست؟
حقوق نمایندگان که به عنوان حقوق ثابت تلقی میشود معمولا یکسان است و تغییری در اعداد و ارقام ندارد مگر حق اولاد و از این قبیل مسائل. یعنی یک فیش اولیه است که بعنوان حقوق نمایندگان محسوب میشود و طبق گزارشاتی که اعلام شده اکنون کمی بیشتر از ۲۰ میلیون تومان است که این حقوق ثابت است و ربطی به اینکه نماینده کدام استان باشد ندارد. اما نکته بعدی ارقام دیگری است در فیش دیگری که تحت عنوان هزینههای جاری دفاتر و همراهان و مشاوران و هزینههای دیگری که مربوط به نمایندگان در حوزههای انتخابیه است، میشود.
*پس این رقمی که اعلام شده درست است؟
این رقمی که اعلام شده در حقیقت همان واقعیتی است که وجود دارد، یعنی چیزی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان که قابل کتمان هم نیست و اگر کتمان شود به نوعی صادق بودن با مردم نیست. منظور من این است که این رقم میتوانست زودتر از اینها هم اعلام شود، ولی خُب به هر حال وقتی فیشی با ارقام مربوطه لو میرود معمولا رسانهای میشود و، اما و اگرهای بعدی اش.
*شما گفتید میشد زودتر این فیش منتشر شود، آیا عدم افشای چنین فیشی تاکنون میتواند نافی این موضوع در مجلس باشد؟
اعلام نشدن چنین عددی تا کنون نمیتواند نافی این موضوع در مجلس باشد و این چیزی است که یک واقعیت است و وجود دارد، در گذشته هم با ارقام کمتری وجود داشته است. اما نکته قابل توجه این که درست است حقوق نمایندگان، بالاتر از بخشی از کارمندان و حقوق بگیران است، ولی این میتواند دلیلی برای افزایش حقوق آنها باشد، منظور من این نیست که بگوییم، چون کارگران و کارمندان حقوق پایین تری دارند نماینده نباید انقدر حقوق بگیرد، بلکه برعکس باید حقوق و مزایای سایر اقشار نیز افزایش پیدا کند.
*در مورد حقوق قبول، ولی در مزایا هم چنین نظری دارید؟
خیر، فیش دوم قابل بحث است و گفتنی است متناسب با حوزههای انتخابیه آمار و ارقام بالا و پایین میشود.
*چرا و بر چه اساس؟
دلیل این موضوع وجود شهرستان هاست، یعنی مثلا یک حوزه انتخابیهای سه یا چهار شهرستان دارد و یک حوزه انتخابیه نیز فقط یک شهرستان دارد، این شهرستانها هر کدام باید یک دفتری در حد پاسخگویی به حوزه انتخابیه را داشته باشند، مجلس برمبنای شهرستانها وتعداد آنها معمولا هزینه یک دفتری را منظور میکند و به دفاتر فرعی کاری ندارد. به همین دلیل است که بودجه متناسب با این شهرستانها را در اختیار نماینده قرار میدهد که پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد و برای همین منظور در دفاتر نیاز به امکانات اولیه و کارکنان است. منظور این است که اگر مجلس بودجهای را برای نمایندگان در فیش دوم منظور میکند متناسب با شهرستانهای حاضر در حوزه انتخابیه و دفاتری که ایجاد خواهد شد است.
*آیا این دفاتر واقعا بر اساس آن بودجهای که از طرف مجلس اختصاص داده میشود از جانب نمایندگان اجاره و راه اندازی میشود؟
آن چیزی که در گذشته وجود داشته این بوده که معمولا نمایندگان با کمک ادارات و بویژه شهرداریها و شورای شهر دفاتری را برای پاسخگویی به نیاز و انتظارات شهروندان دایر میکنند.
*پس چرا وقتی بودجهای در اختیار نمایندگان برای امورات دفتری گذاشته میشود، باید این کمکها صورت گیرد و این هزینهها از مجاری دیگری نیز تامین شود، این با قانون مغایرت ندارد؟
بله دارد، وقتی شهرداری یک شهر دفتری در اختیار یک نماینده قرار میدهد و هزینههای آن را پرداخت میکند منهای مسائل شرعی که جای سوال دارد و باید کسانی که در شرع کار میکنند بگویند که عملکرد نمایندگان در بخش اخذ اتاق از شهرداریها و همزمان اخذ هزینه دفتر از مجلس، شرعی یا غیر شرعی است، ولی برای نماینده از لحاظ قانونی هم ایراد و اشکال دارد، چون وقتی شهرداری این دفتر را تامین میکند پس بودجهای که در اختیار ایشان گذاشته میشود کجا هزینه میشود و این مسئلهای است که امروز جای ابهامات زیادی دارد. درمجموع در بسیاری از شهرستانها دفاتری که بعنوان دفاتر کار و فعالیت نمایندگان مجلس گرفته میشود در خیلی از جاها یا از جانب شهرداری و شورای شهر در اختیار نماینده گذارده میشود و هزینه آن تامین میشود و یا اینکه به انحاء دیگری از طریق شخصیتها و ادارات اینکار صورت میگیرد.
*مگر از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این موضوعات مورد بررسی قرار نمیگیرد؟
امروز ساز و کار ساماندهی دفاتر نمایندگان مجلس و نظارت بر آنها از سوی هیات نظارت برنمایندگان یک امر مهمی است که به پیشنهاد من به دوشکل هزینههای این دفاتر را میتوانند مورد بررسی قرار دهند و میتوانند بسیاری از شبهات را از بین ببرد. یکی اینکه نمایندگانی که حوزههای انتخابیهای در شهرستانها دارند دفاتر شان را با اسناد و مدارک و طبق قانون معرفی کنند و هزینههای ثبت و مالیات آن را بپردازند یعنی نمایندگان به محض اینکه به مجلس وارد میشوند تمامی دفاتر خودشان و همچنین تعداد نیروهایی که وجود دارد و مشخصات آنها و اینکه آیا از جایی حقوق میگیرند یا خیر، ارائه دهند.
*نکته اینجاست که طبق گفته شما و برخی شنیدهها برخی از کارکنان این دفاتر کارمند ادارات دیگری هستند و از آنجا حقوق میگیرند.
بله دقیقا
*در این صورت چه لزومی دارد که نماینده این هزینه را از مجلس هم بگیرد؟
دقیقا منظور من این است که دفاتری که اجاره میشوند، نمایندگان بر اساس تعداد دفاتر و کارکنان آن و اینکه کارکنان حقوق خود را چگونه از نماینده دریافت میکنند و هزینه دفاتر نیز صورت مجلس شده، در اختیار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یا هیات رئیسه مجلس قرار بگیرد.
*پیشنهاد دوم شما چیست؟
شکل دوم پیشنهاد این است که خود مجلس دفاتری را در شهرستانها در نظر بگیرد و از طرق مختلف آن بودجه و امکانات لازم را فراهم کند، مثلا از طریق نمایندگان دولت مکان را معرفی کنند و نیروهایی که نمایندگان در دفاتر خود شاغل میکنند، صورتجلسه کنند و به مجلس بفرستند. مجلس باید بتواند از طریق دستگاههای دیگر این حقوق و هزینه دفاتر را مستقیم در اختیار یک نهاد مطمئن قرار دهد تا نماینده آلوده این مسائل نشود. در پایان اینکه این فیش دوم برای نمایندگان دردسر ساز خواهد شد و اینکه برخی نمایندگان هم دوست ندارند این اتفاق بیفتد (البته منظور من این نیست که هزینههای فیش دوم در اختیار خود نماینده است؛ بد بینانه نگاه نمیکنم)، ولی برای برداشتن این شبهات لازم است که مدیریت دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستانهای مربوطه از طریق مجاری قانونی که خود مجلس معرفی میکند مدیریت شود که شائبهها از بین برود.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 11تیر1402، کدخبر: 158707، www.didbaniran.ir