پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشوربی تدبیری و سوء مدیریت فضای مجازی را از عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق دانست و گفت: باید مهارت‌های ارتباطی را به افراد آموزش دهیم تا از افزایش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

شعار سال:

اخیرا انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باید رویکرد و استراتژی‌ها را تغییر داد تا بتوان آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرد؛ زیرا زمانی علت درگیری زوج‌ها، نداشتن پول و امکانات بود اما امروز علل مختلف دیگری وجود دارد. آمار طلاق در شمال شهر تهران، یک طلاق به ازای هر 2.2 ازدواج و در روستاها، یک طلاق به ازای هر 6 ازدواج است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که زمانی آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر بود اما امروز علل دیگری نیز مانند فضای مجازی دارد، اضافه کرد: یکی از آثار فضای مجازی، کم شدن فضای گفت‌و‌گو در خانواده‌ها است و موجب بروز برخی موارد افسردگی، تغییرات رفتاری و تغییر سبک زندگی می‌شود
.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور در این زمینه می‌گوید: با گذشت زمان و صنعتی شدن جوامع شاهد تغییراتی در عرصه‌های فناوری و تکنولوژی هستیم که با به روز شدن نرم افزارها و گسترش شبکه‌های مجازی رفتارها و واکنش‌های افراد تغییر کرده است.

وی افزود: البته از فضای مجازی به عنوان فرصت و تهدید می‌توان نام برد به طوری که امروزه بسیاری از کارهای روزانه افراد از طریق فضای مجازی انجام می‌شود. امروزه پرداخت‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می دهیم و ثبت نام در کنکور و سرشماری و بسیاری از اقدامات آموزشی و فرهنگی را از این طریق انجام می‌دهیم. برهمین اساس سرعت انتقال اطلاعات و ارزانی از ویژگی‌های مثبت فضای مجازی است که فرصتی برای ارتقاء آگاهی مردم برای داشتن یک زندگی اجتماعی با کیفیت و مطلوب ایجاد کند. اما از سویی دیگر تهدیدهای فضای مجازی این موضوع را به ذهن متبادر می‌‌کند که سواد مجازی و رسانه‌ای مردم ما به اندازه کافی نیست.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور ادامه داد: متاسفانه بی‌تدبیری و سوء مدیریت فضای مجازی شرایطی را ایجاد می‌کند که که منجر به بروز اختلافاتی درون خانواده می‌شود. به عنوان مثال وقتی ما تصاویر خصوصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی به صورت عمومی منتشر می‌کنیم و افرادی دیگر خواسته و ناخواسته دست به باز نشر آن می‌زنند مشکلاتی برای خانواده ایجاد می‌کند بنابراین باید در درجه اول خود افراد برای حریم خصوصی و خانوادگی خود احترام و حرمت قائل شوند.

وی یادآور شد: متاسفانه به حالت عادی در خانواده‌های ایرانی زمان گفت‌وگو کم است، فضای مجازی هم به این موضوع دامن زده و زمان را از قبل هم کمتر می کند و در نهایت استفاده مکرر خانواده از فضای مجازی بر کاهش فضای عاطفی در خانواده دامن می‌زند.

موسوی چلک ادامه داد: همه آنچه که در فضای مجازی رد و بدل می‌شود واقعی نیست؛ به طوری که مردی می‌تواند به راحتی نقش یک زن را بازی کند. به عنوان مثال چندی پیش مردی در فضای مجازی به طور همزمان از چند زن خواستگاری کرده و میلیاردها تومان پول از این زنان اخاذی کرده بود.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: شبکه مجازی به طور مستقیم روی آسیب‌های اجتماعی تاثیر گذار است به طوری که با ایجاد شک و بی اعتمادی زمینه‌های اختلاف و طلاق زوجین را فراهم می‌کند، همچنین دروغ و شایعه‌پراکنی یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی است. زیرا افراد اخبار اشتباه و غیر واقعی را به سرعت بازنشر می‌دهند که این موضوع آسیب‌های بسیاری در پی دارد. بر همین اساس باید برای استفاده از شبکه‌های مجازی برنامه‌ریزی و مدیریت مناسبی داشته باشیم تا به عنوان تهدید تلقی نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 9 آذر 1395، کد مطلب:163416: www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین