پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
با افزایش برودت هوا، مصرف گاز در کشور افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند آمارهای استانی هم نشان می‌دهد که مصرف گاز طی این مدت به‌طور متوسط بین 20 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است البته در برخی از شهرها این میزان به 90 درصد هم رسیده است.

شعار سال:

بخشی از این افزایش مصرف را می‌توان طبیعی تفسیر کرد ولی اگر بخواهیم میزان مصرف را با سایر کشورها مقایسه کنیم، می‌بینیم که ایران با توجه به جمعیت خود مصرف بالایی در گاز دارد. بخش خانگی و تجاری بیشترین مصرف‌کنندگان گاز در ایران هستند. این در حالی است که در سایر کشورها حوزه صنعت رتبه اول مصرف گاز را دارد.

به هر ترتیب یکی از نشانه‌های رونق تولید افزایش مصرف انرژی از جمله گاز در واحد‌های صنعتی است. با اینکه این بخش سهم کمی در مصرف گاز دارد و تولیدکنندگان هنوز به سمت استفاده از انرژی‌هایی چون گاز نرفته‌اند اما میزان مصرف در سال‌جاری رشد کمی داشته است. میزان مصرف گاز در بخش نیروگاهی شش میلیارد مترمکعب نسبت به سال قبل و در بخش صنعتی یک میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به اعتقاد کارشناسان این اعداد قابل قبول نیست و حوزه تولید باید نسبت به سایر بخش‌ها درصد بیشتری را داشته باشد.طبق برآوردهای صورت گرفته میزان مصرف گاز در امریکا سالانه 690 میلیارد مترمکعب است و این رقم در روسیه 457 میلیارد مترمکعب و در چین 150 میلیارد مترمکعب است. بر این اساس ایران در بین مصرف‌کنندگان گاز با مصرف 144 میلیارد مترمکعب رتبه چهارم را دارد. یعنی ایران با 80 میلیون نفر جمعیت تقریباً به اندازه کشور چین با یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت مصرف گاز دارد.

افزایش ۳میلیارد مترمکعبی مصرف گاز خانگی
اوایل هفته جاری بود که مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از رکورد زنی مصرف گاز خانگی کشور خبر داد و گفت: مصرف گاز خانگی نسبت به سال گذشته حدود 3 میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است. یعنی در این مدت ایرانیان 520 میلیون متر مکعب گاز سوزانده‌اند. میانگین مصرف گاز در هفته نخست آذرماه سال گذشته، ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

طی این مدت دولت برای تأمین گاز خانگی مردم تمام هم و غم خود را گذاشته‌است. ولی درست مصرف نکردن مردم باعث شده هدر رفت این انرژی با ارزش زیاد شود. گاز تنها مزیت رقابتی تولید‌کنندگان داخلی است. آنها با دسترسی به گاز ارزان قیمت می‌توانند تولیدات سودآوری داشته باشند حال اگر این حامل انرژی به صورت بهینه مصرف نشود به مرور زمان تولیدکنندگان داخلی لطمه‌های جبران‌ناپذیری خواهند خورد.

حال با توجه به افزایش مصرف مردم و البته قطع گاز که در برخی از مناطق شمالی کشور اتفاق افتاد ضرورت مصرف بهتر گاز را برای تمام شهروندان ایرانی گوشزد می‌کند. البته طی این مدت نیز ترکمنستان شیطنت‌هایی را کرده است؛ هر ساله با افت دمای هوا، ترکمنستان شیرهای گاز را به روی ایران می‌بندد. چندی پیش نیز در استان‌های شمالی به خاطر اقدام ترکمنستان مردم با قطع گاز روبه‌رو شدند. انتظار می‌رفت با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی افت یا قطع گاز نداشته باشیم اما این اتفاق برخلاف پیش‌بینی‌ها رخ داد. نگاه کنونی به گاز به‌عنوان یک حامل انرژی فراوان و ارزان باید به انرژی تجدید‌ناپذیر که اتکای اقتصاد و پیشران توسعه است، تغییر کند.

مطابق برنامه در سال 96 با بهره‌برداری از تمام فازهای پارس جنوبی تولید گاز در کشور به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که حدود 75 درصد آن مربوط به مخزن پارس جنوبی است. پیش‌بینی می‌شود در سال 1404 تولید گاز طبیعی در کشور به حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب برسد که این افزایش عمدتاً با بهره‌برداری از میدان‌های جدید در فلات قاره محقق خواهد شد. رشد سالانه مصرف گاز در ایران به طور متوسط 8 درصد است.

روند شدت مصرف انرژی در کشور ایران 3.3 برابر متوسط جهانی است این مقدار 7 برابر کشور ژاپن و 4 برابر کشور ترکیه است حتی شدت مصرف انرژی در ایران از عربستان نیز بیشتر است. چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سال‌های آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی نیز کافی نخواهد بود.

امروزه بیش از 70 درصد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود و همچنین تولید کامل بخش برق و حرارت و بخشی از حمل و نقل نیز وابسته به گاز است. محدودیت تأمین منابع گازی، رشد نامتوازن شدت مصرف انرژی و وابستگی عمده انرژی مصرفی کشور به گاز می‌تواند تهدیدی برای آینده کشور باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 9 آذر 1395، شماره: 6370 صفحه: 5

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
آقا دارندگی برازندگی
گاز داریم پس باید استفاده کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین