پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
یکی از خصوصیات بخش زیادی از مدیران اجرایی دولتی در ایران،گرایشات بالای انها به سمت طرح ها و برنامه های کشکی- تخیلی است. منظور از طرح ها و برنامه های کشکی -تخیلی ، طرح ها و برنامه هایی است که مباحث چندگانه اولویت ، پیامد ، انطباق با توانمندی برای اجرا در شرایط حاضر( دارای گرایشات بالای بنیادگرایی و فداکاری پوسته ای و غیر اصیل) ، همراستایی با ماموریت های اصلی سازمان ، در آنها در نظر گرفته نشده و یا دارای سلیقه محوری آلوده به فساد ( خصوصا مالی) و خوش خدمتی های منجر به ارتقا هستند. بنیاد توسعه و عمران کشور را همین کشکی بازی ها به خطر انداخته است. برای روشن شدن موضوع ، قصد ارایه یکی از این کشکی تخیلی ها در قالب انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه و بطور کلی تر، طرح احیای دریاچه ارومیه را داریم( تحقیق و تفحص مجلس انقلابی چه شد؟ غیرت نمایندگی و سوگند تان کجاست؟). فاصله دو دریاچه ۱۵۰ کیلومتر( به اندازه تهران-قم) است و با وجود لوله گذاری منطبق با توپوگرافی زمین به حدود ۲۵۰ کیلومتر( تهران-کاشان) می رسد.

شعارسال: ممکن است که صحبت و پیشنهاد طنز ما درباره انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه خنده دار به نظر برسد و با توجه به سه گانه زیست محیطی- اقتصادی- سیاسی و دیپلماتیک، مسخره باشد. تصمیم گیری برای انتقال آب منجر به رفع چالش، صرفا بدلیل فاصله ۱۵۰ کیلومتری و پر آبی دریاچه وان در ترکیه. اما باور بفرمائید گروهی بودند که طرح مطالعاتی آن را اجرا کرده و در خصوص امکان پذیری اش ساعت‌ها از دولت و بیت المال حق المشاوره و قرارداد پژوهشی و ... گرفته اند.

نمونه، انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه؟! و طرح احیا

مسعود تجریشی، مدیر وقت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته بود، کشور ترکیه یک دانشگاه اروپایی را واسط کرده تا جلسه‌ای با ستاد احیا داشته باشد؟ کشور ترکیه حاضر است که از دریاچه وان به دریاچه ارومیه آب منتقل کنند، زیرا آن‌ها با افزایش میزان آب روبرو هستند! مطالعه انتقال آب از وان به ارومیه را نیز انجام دادیم. این مطالعه را تقسیم به مطالعه شیمیایی، زیست محیطی، بیولوژیکی و فنی کردیم. دریاچه وان در ترکیه ۴۰۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه قرار دارد که همین اختلاف ارتفاع به معنی کاهش چندین درجه‌ای دما و در نتیجه تبخیر کمتر بوده و علاوه بر این میانگین عمق وان ۱۹۰ متر و در عمیق‌ترین نقاط ۶۰۰ متر است. اما ستاد بدلایلی چند، هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه ندارد. همانطور که برنامه‌ای برای انتقال آب از خزر به ارومیه نیست و تلاش ما تامین آب از حوزه آب ریز محلی است.

اما آقای تجریشی پاسخ نمی‌دهند که چرا باید بیش از ۱۰۰ سد، رگ‌های آب‌رسان دریاچه ارومیه را قطع کنند و چه کسی به این سد‌ها مجوز ساخت و ساز داده است؟ چه کسی لابی کننده برای ساخت این سد‌ها بوده است. آیا پورسانت احتمالی رد و بدل شده بین پیمانکاران و حامیان مدیریتی و سیاسی، ۱۰ درصد بوده یا بیشتر و کمتر و یا شاید هم هیچ؟
باز هم خدا پدر و مادر این فرد را بیامرزد که در بحث نظری به چند مطالعه، کل داستان ختم به خیر شد. اما داستان اجرایی کار به گونه‌ای دیگر ادامه یافت. طرح انتقال رود زاب به دریاچه در دستور قرار گرفت و به همین منظور ۳۶ کیلومتر تونل بعد از سد کانی سیب قرار شد که اجرا شود. در ۷۰۰ متر از این تونل مشکلاتی فنی بروز کرد و برخی قسمت‌های تونل ساخته شده در دولت گذشته (دولت روحانی) ترک‌هایی برداشت و عملیات مقاوم‌سازی برای جلوگیری از هر سانحه و مشکلی در آینده اجرایی شد. مدعی می‌شوند که این پروژه یک شاهکار بزرگ مهندسی در سطح کشور محسوب شده، چون تونل عظیم انتقال آب ۸۰۰ متر زیر زمین و حتی در برخی نقاط زیر مسیل‌ها و رودخانه ساخته شده است. پس از این تونل ۱۲ کیلومتر کانال بتنی برای هدایت آب ساخته شده و ادامه مسیر آن به سمت دریاچه ارومیه از دره‌های موجود هدایت گردیده و آب حاصل از اجرای فاز اول این پروژه به دریاچه ارومیه می‌رسد. می‌گویند که با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب رود زاب در کنار انتقال آب تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه و نیز پساب یکصد میلیون متر مکعبی حاصل از انتقال آب ارس به دشت تبریز شاهد تغییر شرایط دریاچه ارومیه خواهیم بود و.. خوب لامذهب، بجای این همه کار و هزینه تراشی، آن یکصد سد لعنتی اولیه رو نمی‌ساختی خو.

اگر بشنوید طرف در جایی پرت سد ایجاد کرده و توجیه ممانعت از ایجاد سیلاب به فاصله ۲۰ قرن به ۲۰ قرن را دارد چه می‌گویید (طنز تخیلی)؟ طرف در یک شهر با شیب به سمت جنوب طرح خط ویژه دوچرحه ایجاد کرده چی؟ طرح خیابان‌های شهرش در حد دهان فیل چاله و چوله دارد و بروی خودش نمی‌آورد که معابر لکه گیری می‌خواهند، اما چند وقت بعد بجای لکه گیری، کل روکش آسفالت را عوض می‌کند و خوشگل سازی نابجا از جیب بیت المال می‌کند چی؟ طرف در مناسبت‌های خاص از جیب بیت المال چنان سربسته و غیرشفاف خرج می‌کند و فاکتور سازی می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست چی؟ فکر می‌کنید چرا نمی‌توانیم جلوی قاچاق مرزی را بگیریم؟ چرا صنایع فولادی و پتروشیمی به این اشکال زشت و نادرست در کل کشور پراکنده شده و منابع ابی را می‌بلعند؟

متوجه شدید که ایراد کار کجاست؟ مدیریت کشککی- پشمکی و برنامه‌های کشکی-تخیلی آقایان مدیر اجرایی در کنار ضعف و خواب سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محترم محاسبات و البته ۴۵ نهاد نظارتی ریز و درشت دیگر.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین