پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
با گرم شدن کره زمین، انتظار می‌رود مکان‌ها در داخل و اطراف منطقه خلیج فارس به طور فزاینده‌ای غیرقابل سکونت شوند و گرمای غیرقابل تحمل به‌طور فزارنده افزایش یابد. خلیج فارس در روز‌های اخیر شاخص‌های حرارتی بالایی را ارائه کرده است. روز سه‌شنبه، نقطه‌ای در جزیره قشم ایران در تقاطع خلیج فارس و خلیج عمان به شاخص گرمای ۱۵۸ درجه (۷۰ سانتی‌گراد) رسید. در ماه ژوئیه، همین منطقه تا ۱۶۵ درجه (۷۳.۹ سانتیگراد) را مشاهده کرد. سطحی به حدی شدید که می‌تواند توانایی انسان را برای زنده ماندن در خارج از خانه برای بیش از چند ساعت به خطر بیندازد.

شعار سال: اوت با یک تعطیلی دو روزه در سراسر کشور در ایران آغاز شد، زیرا دمای هوا در استان خوزستان به حداقل ۱۲۶ درجه افزایش یافت. شهر بصره در جنوب عراق نیز به همین ترتیب گرم بود. دما همچنین در اهواز، ایران که رکورددار بالاترین دمای آسیا یعنی ۱۲۹ درجه (۵۴ درجه سانتیگراد) در سال ۲۰۱۷ است، از ۱۲۴ درجه (۵۱ درجه سانتیگراد) گذشت.

طبق آنچه در گزارش روزنامۀ واشنگتن‌پست آمده، در سواحل ایران روز سه‌شنبه، شاخص گرما به ۱۵۸ درجه (۷۰ درجه سانتی‌گراد) جهش کرد، سطحی به حدی شدید که می‌تواند توانایی انسان را برای زنده ماندن در خارج از خانه برای بیش از چند ساعت به خطر بیندازد.

شاخص‌های گرما در هفته‌های اخیر به طور مرتب از ۱۴۰ درجه (۶۰ درجه سانتیگراد) در این منطقه فراتر رفته است، در حالی که شب‌ها تسکین اندکی را ارائه کرده‌اند. در شهر‌های پرجمعیتی مانند ابوظبی در امارات متحده عربی و شهر کویت، شاخص گرما پس از تاریکی هوا تنها به ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه (۳۷.۸ تا ۴۸.۹ سانتیگراد) کاهش یافته است.

گرمای بیش از حد در این منطقه معمول است، اما وضعیت فعلی شدید است، زیرا سیاره به بالاترین دمای خود در تاریخ رسیده است.

پیش‌بینی واشنگتن‌پست: خلیج فارس به‌زودی غیرقابل سکونت خواهد شد!

در روز‌های اخیر دمای سطح دریای خلیج فارس تا ۹۷.۶ درجه (۳۶.۴ درجه سانتیگراد) افزایش یافته است که بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشتۀ داده‌های ماهواره‌ای در این زمان از سال است. آب‌های جکوزی مانند آب‌هایی هستند که اخیراً در نزدیکی فلوریدا نیز مشاهده شده‌اند، زیرا اقیانوس‌ها در سرتاسر جهان رکورد‌هایی را برای گرما ثبت کرده‌اند.

تابستان امسال با دوره‌های طولانی هوای سوزان در خاورمیانه همراه بوده است، زیرا مناطق پرفشار - معروف به گنبد‌های گرما - در منطقه‌ای از شمال آفریقا تا جنوب اروپا و جنوب آسیا پخش شده‌اند.

ماه اگوست با یک تعطیلی دو روزه در سراسر کشور در ایران آغاز شد، زیرا دمای هوا در استان خوزستان به حداقل ۱۲۶ درجه افزایش یافت. شهر بصره در جنوب عراق نیز به همین ترتیب گرم بود. دما همچنین در اهواز، که رکورددار بالاترین دمای آسیا یعنی ۱۲۹ درجه (۵۴ درجه سانتیگراد) در سال ۲۰۱۷ است، از ۱۲۴ درجه (۵۱ درجه سانتیگراد) گذشت.

خلیج فارس در روز‌های اخیر شاخص‌های حرارتی بالایی را ارائه کرده است. روز سه‌شنبه، نقطه‌ای در جزیره قشم ایران در تقاطع خلیج فارس و خلیج عمان به شاخص گرمای ۱۵۸ درجه (۷۰ سانتی‌گراد) رسید. در ماه ژوئیه، همین منطقه تا ۱۶۵ درجه (۷۳.۹ سانتیگراد) را مشاهده کرد.

در شمال خلیج فارس، قطب نفت و انرژی عسلویه، ایران، شاخص گرمای روز سه شنبه به ۱۴۶ درجه (۶۳.۳ سانتیگراد) و چهارشنبه ۱۴۸ درجه (۶۴.۴ سانتیگراد) رسید. اوج آن در اوت ۱۵۳ درجه (۶۷.۲ درجه سانتیگراد) در ۵ بود. میانگین روزانه شاخص گرما در مدت مشابه ۱۰۷ درجه (۴۱.۷ سانتیگراد) بوده است.

شهر بندری اصلی بوشهر، تقریباً در ۱۵۰ مایلی از ساحل عسلویه و محل برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز ایران، امسال دوره‌های غیرمعمول از شاخص‌های گرمای شدید را تحمل کرده است. داده‌های پردازش‌شده توسط مزونت زیست محیطی آیووا نشان می‌دهد که شاخص‌های گرمای بیش از حد ۱۱۸ تا ۱۲۸ درجه دو تا سه برابر بیشتر از حد معمول رخ داده است.

آب‌های خلیج فارس سطوح رطوبت خفه‌کننده‌ای را شاهد بوده‌اند. نقاط شبنم - معیاری از رطوبت - به طور مداوم در مناطق مجاور به ۹۰ تا ۹۵ درجه (۳۲.۲ تا ۳۵ درجه سانتیگراد) رسیده است. در ایالات متحده، هر نقطه بیش از ۷۰ درجه (۲۱.۱ درجه سانتیگراد) به طور ناخوشایند مرطوب در نظر گرفته می‌شود؛ و اوج دمای سطح دریا در این منطقه در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است.

پیش‌بینی واشنگتن‌پست: خلیج فارس به‌زودی غیرقابل سکونت خواهد شد!

ترکیبی از گرمای شدیدی که از بیابان‌های مجاور منشأ می‌گیرد و رطوبت فوق‌العاده خلیج‌فارس منجر به ایجاد یک محیط غرق‌کننده می‌شود که در هیچ جای دیگر زمین دیده نمی‌شود.

با گرم شدن کره زمین، انتظار می‌رود مکان‌ها در داخل و اطراف منطقه خلیج فارس به طور فزاینده‌ای غیرقابل سکونت شوند و گرمای غیرقابل تحمل به‌طور فزارنده افزایش یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۶۱۸۱۶، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین