پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
بر اساس گزارش منابع دیپلماتیک غربی ایران اعلام کرده که به هیچ وجه در جزئیات اجرای پروژه انرژی هسته‌ای در داخل خاک عربستان مداخله نخواهد کرد، اما می‌تواند از ۶۰۰ کارشناس و دانشمند عربستانی میزبانی کند و طی چند ماه چگونگی ساخت تأسیسات هسته‌ای، مدیریت آن و مشخص‌نمودن اولویت‌ها و الگو‌های علمی را به این شهروندان سعودی که از سوی مقامات عربستانی انتخاب می‌شوند آموزش دهد. وجه تمایز پیشنهاد ایران با پیشنهاد‌های آمریکا در این است که بر خلاف ایران، طرف آمریکایی اصرار دارد در صورت کمک به عربستان برخی کارشناسان و افسران آمریکایی و صهیونیستی در خاک عربستان حضور داشته باشند.

شعار سال: منابع غربی از پیشنهاد ایران به عربستان جهت آموزش تمامی امور مربوط به ساخت و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای به ۶۰۰ کارشناس سعودی سخن گفتند.

پیشنهاد ایران به عربستان برای آموزش ۶۰۰ کارشناس هسته‌ای بدون هیچ شرط و شروطی؟

منابع دیپلماتیک آگاه غربی از ماهیت اطلاعاتی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در اختیار آمریکا قرار داده و موجب افزایش سرعت ارائه برخی پیشنهاد‌های هسته‌ای به عربستان شده پرده برداشتند.

به نظر می‌رسد گستره توافق‌ها میان آمریکا و عربستان در رابطه با پروژه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در این کشور به صورت قابل ملاحظه‌ای پیشرفت داشته است و تنها عامل آن تماس‌های ۲ طرف نبوده بلکه فشار ماکرون بر آمریکا و ارائه برخی اطلاعات به ایالات متحده نیز در این پیشرفت نقش داشته است؛ اطلاعاتی که در جریان سفر محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی به پاریس از سوی وی به ماکرون منتقل شده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که نرمش ناگهانی و فراتر از انتظار آمریکا درباره پروژه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز در عربستان به پیشنهاد وسوسه‌کننده و سخاوتمندانه ایران در رابطه با این پروژه برمی‌گردد؛ پیشنهادی که بن‌سلمان در جریان سفر خود مدارک آن را در اختیار مقامات فرانسوی قرار داده است.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها پیشنهاد ایران شامل کمک به عربستان جهت آغاز ساخت یک نیروگاه اتمی کامل با اهداف علمی و صلح‌آمیز و بدون هرگونه شروط مالی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است.

بر اساس گزارش منابع دیپلماتیک غربی ایران اعلام کرده که به هیچ وجه در جزئیات اجرای پروژه انرژی هسته‌ای در داخل خاک عربستان مداخله نخواهد کرد، اما می‌تواند از ۶۰۰ کارشناس و دانشمند عربستانی میزبانی کند و طی چند ماه چگونگی ساخت تأسیسات هسته‌ای، مدیریت آن و مشخص‌نمودن اولویت‌ها و الگو‌های علمی را به این شهروندان سعودی که از سوی مقامات عربستانی انتخاب می‌شوند آموزش دهد.

وجه تمایز پیشنهاد ایران با پیشنهاد‌های آمریکا در این است که بر خلاف ایران، طرف آمریکایی اصرار دارد در صورت کمک به عربستان برخی کارشناسان و افسران آمریکایی و صهیونیستی در خاک عربستان حضور داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۶۸۶۰۲، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین