پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
در قالب طرح نهضت ملی مسکن موضوع تامین زمین رایگان روستایی به تعداد ۵۰۰ هزار قطعه تا پایان سال جاری را در دستور کار داریم که تاکنون برای ۲۳۰ هزار قطعه هماهنگی تملک صورت گرفته و ۲۷۰ هزار قطعه نیز تا پایان سال تامین می‌شود. برای سال آینده هم برنامه واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین برنامه‌ریزی شده است.

شعارسال: غلامرضا صالحی در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: روستا‌ها در کاهش فقر و رشد اقتصادی کشور بسیار موثر هستند، اما در برنامه هفتم توسعه آن طور که باید و شاید در موضوع روستا‌ها ورود نکردیم و قوانینی که در برنامه هفتم دیده شد پاسخگوی نیاز‌های روستا و متحول کننده نخواهد بود.

برنامه واگذاری یک میلیون زمین رایگان به روستاییان تا پایان سال 1403

وی افزود: طبق طرح جامع مسکن تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۷۰ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شود که با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی که اخیرا توسط دولت سیزدهم مصوب شده این هدف قابل تحقق خواهد بود.

صالحی خاطرنشان کرد: طبق سرشماری تعداد ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که از سال ۱۳۸۴ تا امروز حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی و نوسازی شده است.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: نکته مهم درخصوص مصوبه وام ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی که در روز‌های اخیر هیئت دولت مصوب کرد اینکه برای اولین بار تعداد وام‌ها از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار فقره افزایش یافت. در سال گذشته هم افزایش مبلغ وام از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون را داشتیم که بانک‌ها همراهی بسیار خوبی در جذب این وام داشتند.

وی با بیان اینکه از ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات تاکنون قرارداد ۱۷۰ هزار فقره منعقد شده است، گفت: شاید اینطور به نظر برسد که تامین این منابع مشکل است، اما این تعداد ۳۵۰ هزار واحد مصوب شده در اصل از همان سهمیه چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن که دولت تعهد کرده کسر خواهد شد و بار مالی بر بانک‌ها ایجاد نمی‌کند.

صالحی درباره موضوع مسکن محرومان نیز بیان کرد: همکاری بسیار خوبی بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی در تامین مسکن محرومان در جریان است. بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن علاوه بر کمک نقدی، مصالح ساختمانی تهیه می‌کنند. در این بخش تا کنون مبالغ ۳۰۱ هزار و ۲۵۲ واحد مسکونی برای اقشار محروم احداث و مبالغ بلاعوض برای ساخت این واحد‌ها پرداخت شده است.

رییس بنیاد مسکن گفت: اخیرا نشستی با مهندس فتاح ـ رییس بنیاد مستضعفان داشتیم که قرار شد در جلسه بعدی زمین‌های روستایی که در اختیار بنیاد مستضعفان است، در داخل و خارج از محدوده روستا به ساخت مسکن محرومان اختصاص یابد. در ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار زمین رایگان توسط بنیاد مستضعفان در اختیار مشمولان مسکن محرومان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که تمامی روستا‌های کشور دارای سند توسعه روستایی شده‌اند گفت: موضوع بازنگری طرح‌های هادی روستایی مورد تقاضای خیلی از روستاییان عزیز است که در بعضی مناطق با چالش مواجهیم. با این حال تا کنون ۲۰ هزار و ۵۸ روستا مورد بازنگری طرح هادی قرار گرفته و برنامه امسال هم بازنگری ۱۰ درصد به تعداد ۴۰۰۰ روستا در دستور کار است. در حوزه بهسازی معابر نیز تا کنون معابر ۶۲ درصد روستا‌ها تکمیل شده است.

صالحی از دیگر اقدامات انجام شده را واگذاری ۳ مییون و ۶۲۲ هزار جلد سند به واحد‌های روستایی دانست و افزود: برنامه واگذاری سند به ۹۵ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی تا پایان سال نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته رییس بنیاد مسکن ۱۲۰ روستا در کشور دارای بافت با ارزش روستایی است که طرح‌های بوم‌گردی در این روستا‌ها ایجاد شده و در اشتغال و گردشگری موثر بوده است. این موضوع از عوامل مهم در تحقق درآمد‌های پایدار و ماندگاری جمعیت روستایی در کشور محسوب می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 16مهر1402، کدخبر: 1402071610780، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین