پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 07
کد خبر: ۳۹۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴
رئیس کمیسیون عمران مجلس از گفتگو با رئیس‌جمهوری برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تنها راه نجات مسکن و حمل‌ونقل تفکیک وزارت راه است. در همین راستا ۷۰ نماینده مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را امضا کرده‌اند. در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و در ۱ تیر تأیید شورای نگهبان قانون اساسی، وزارت راه و ترابری با وزارت‌خانهٔ مسکن و شهرسازی ادغام شد و با تصویب مجلس برای تغییر نام، اسم جدید وزارت تجمیع شده را، وزارت راه و شهرسازی گذاشتند. کلیه حساب‌ها و اموال، ساختمان ها، مدیریت‌ها و ساختار و ...، با یکدیگر و با هزینه‌های میلیاردی ادغام شد و، اما بعد از ۱۳ سال، تصمیم به جدایی می‌گیرند؟ باید پرسید که کدام دلایل و نقاط عطف باعث تجمیع شده و کدام دلایل و ماموریت‌ها باعث پیشنهاد تفکیک شده است؟ آیا با سلیقه گرایی و منافع خاص رانتی مواجه هستیم؟ تشدید نظارت عمومی بر تصمیم نمایندگان، یک الزام اساسی در جمهوری اسلامی است که متاسفانه مورد غفلت تاریخی توسط قانونگذار و کم حساسیتی حاکمیتی قرار گرفته است.

شعارسال: محمدرضا رضایی کوچی در رابطه با تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را امضا کرده‌اند. در این رابطه گفت‌وگویی با رئیس‌جمهوری انجام شده است.

درخواست ۷۰ نماینده مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی + منافع ملی سیخی چند، بچسب به سلیقه

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که زمینه تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس کاملا فراهم است، گفت: در کمیسیون عمران مجلس همه اعضا روی این موضوع تأکید دارند. از نگاه ما برای نجات مسکن و حمل‌ونقل لازم است که تفکیک وزارتخانه صورت بگیرد.

رضایی اضافه کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی قول داده است که به‌زودی مطالبه نمایندگان مجلس که فعلاً ۷۰ امضا دارد، در صورت امضا ۱۵۰ نماینده، در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

گفتنی است، رضایی اواخر ماه گذشته با بیان این‌که طرح تفکیک وزارت راه وشهرسازی آماده اعلام وصول‌شدن در مجلس بود، گفت: یک روز قبل از این کار، رئیس‌جمهور با رئیس مجلس گفت‌وگویی داشت و درخواست کرد با توجه به شروع‌به‌کار دولت برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی، مهلت داده شود.

وی ادامه داد: شاید درخواست مذکور با این نگاه بوده است که تفکیک وزارتخانه باعث توقف کار‌های عمرانی می‌شود و رکود را در کار وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌کند، به همین دلیل نیز توسط رئیس مجلس به‌احترام رئیس‌جمهور و برای این‌که نشان دهد تعامل بین دولت و مجلس وجود دارد، اعلام وصول طرح تفکیک وزارت راه به تعویق افتاد و اعلام وصول نشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در اختیار هیئت رئیسه مجلس است، گفت: بعد از این‌که رئیس مجلس با رئیس‌جمهور توافق کرد و رئیس‌جمهور توجیه شود که این کار به‌نفع مسکن و حمل‌ونقل است، طرح تفکیک اعلام وصول می‌شود.

رضایی با تأکید بر این‌که طرح تفکیک هیچ بار مالی ندارد، توضیح داد: بنا نیست هیچ نیروی انسانی و ساخت‌وساز جدیدی ایجاد شود، با همین امکانات موجود – در وزارت راه و شهرسازی – تفکیک انجام می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در هم ادغام نشده‌اند، بلکه الحاق شده‌اند، اضافه کرد: با کمترین هزینه و صرف زمان می‌توانیم مأموریت‌های حمل‌ونقل و مسکن را از هم جدا کنیم تا یک شرایط پایداری در این دو حوزه برای کشور به‌وجود بیاید.

وی با ابراز به این‌که حمل‌ونقل و مسکن حوزه‌های سنگینی هستند، خاطرنشان کرد: خانم وزیر، واقعاً وزیر پرتلاشی است و زحمت زیادی می‌کشد، اما وزارت راه، وزارتخانه سنگینی است و اعتبارات آن جوابگوی همه مأموریت‌ها نیست. طبیعی است وزیر با صرف وقت و کمک بیشتر دولت و تمرکز به‌روی موضوعات خاص می‌تواند حتماً در انجام مأموریت‌ها بسیار مؤثر باشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 12آبان1403، کدخبر:205146، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین