پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
ساوجبلاغ-پروژه متروی تهران-هشتگرد سال گذشته باید به ایستگاه پایانی می‌رسید ولی داستان تکراری بی‌اعتباری دولت گریبان این پروژه را گرفته و راه‌اندازی‌ آن باپایان عمر دولت یازدهم مقارن شده است.
شعارسال: پروژه متروی تهران به هشتگرد در حاشیه شمالی آزادراه کرج - قزوین در فاصله ۴۵ متری از محور قرار دارد، طول مسیر این پروژه ۲۶.۵ کیلومتر است و در افق سال ۱۴۰۲ برای این پروژه ظرفیت جابجائی ۷۳ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت در نظر گرفته‌شده است.

این پروژه که سال ۸۷ باهدف حمل‌ونقل آسان، ایمن و سریع مردم از تهران به هشتگرد کُلنگ زنی شد باگذشت هشت سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و به یکی از آرزوهای بزرگ ساکنان این شهر جدید تبدیل‌شده است.

بار ترافیکی اتوبان روی دل تک‌تک اهالی این شهر سنگینی می‌کند به‌طوری‌که اگر هنگام غروب کاری فوری برای یکی از ساکنان پیش آید و مجبور شود به تهران برود باید ساعت‌ها صف طولانی ترافیک اتوبان کرج - تهران را تحمل کند.

وقتی شهر جدید هشتگرد راه‌اندازی شد بسیاری از مردم با نظر به اینکه متروی هشتگرد به تهران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود در این شهر خانه خریدند، برخی از مسئولان هم با این وعده که وقتی مترو راه‌اندازی شود ارزش‌افزوده زمین‌های این شهر افزایش می‌یابد مردم را ترغیب به خریدن زمین و خانه کردند ولی حالا از مترو خبری نیست و ترافیک عرصه را بر شهروندان تنگ کرده است.

بیست و دوم دی‌ماه سال ۹۳ محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی در سفری به استان البرز گفته بود: شهر جدید هشتگرد به‌سرعت در مسیر پیشرفت قرار دارد و باارزش افزوده بالایی همراه می‌شود و برخورداری از راه‌آهن و مترو، موجب گسترش ارتباطات این شهر با کلان‌شهرهای کرج و تهران می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی متروی شهر جدید هشتگرد را به پایان سال ۹۴ حواله کرده بود، وعده‌ای که باگذشت بیش از یک سال هنوز از واقعیت فرسنگ‌ها دور است.

ابوالقاسم پالیز گیر فرماندار شهرستان ساوجبلاغ بیست و سوم تیرماه جاری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه اتمام پروژه مترو هشتگرد به اعتبار ملی نیاز دارد اما تاکنون تخصیص پیدا نکرده است، گفت: مترو در حوزه هشتگرد بیش از ٨٠ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه پروژه مترو هشتگرد با مشکل زیادی روبه‌رو نیست، از انجام عملیات ریل‌گذاری، تملک اراضی و توافقات موردنظر پیرو این پروژه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک کلنگ احداث ایستگاه مترو در گلسار زمین زده می‌شود و با احداث این ایستگاه علاوه بر کارگران بیش از ۱۵ شرکت مجاور، اهالی شهرهای گلسار، کوهسار و روستاهای مجاور از آن بهره‌مند خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی راه اندازی مترو شهر جدید هشتگرد را به پایان سال ۹۴ حواله کرده بود وعده ای که با گذشت بیش از یک سال هنوز از واقعیت فرسنگ ها دور است

چهارم شهریورماه جاری هم‌زمان با سومین روز از هفته دولت وعده احداث ایستگاه بین‌راهی مترو کرج - هشتگرد (ایستگاه گلسار) عملی شد و در مراسمی با حضور استاندار البرز و جمعی از مدیران کل استان کُلنگ این ایستگاه به زمین زده شد.

سید حمید طهائی، استاندار البرز با اشاره به اینکه ساوجبلاغ منطقه گردشگری است و ازاین‌دست اقدامات باید استمرار داشته باشد، گفت: پیش‌بینی و کلنگ زنی ایستگاهی میان خط ریلی قطار کرج - هشتگرد از پروژه مهمی بود که پیگیری زیادی برای آن انجام شد.

طهائی ادامه داد: این ایستگاه می‌تواند برای شهرهای گلسار، کوهسار و واحدهای تولیدی این منطقه سرویس‌دهی کند.

اما؛ فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در گفتگو با خبرنگار مهر آخرین وضعیت پروژه متروی تهران به هشتگرد را تشریح کرد و گفت: اعتبار برآورد اولیه این پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است.

* متروی تهران به هشتگرد ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ابوالقاسم پالیزگیر پیشرفت فیزیکی ابنیه این پروژه را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: پروژه متروی تهران به هشتگرد در بخش تجهیزات روبنایی با ۷۶ درصد پیشرفت روبه‌رو است.

وی اعتبار نهایی برای اتمام این پروژه را ۲۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌است، در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان در قالب اسناد عقود اسلامی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است به این پیمانکار پرداخت‌شده است.

پالیزگیر به توقف این پروژه در برهه‌های مختلف زمانی اشاره کرد و دلیل این مهم را کمبود اعتبارات اعلام کرد و گفت: این در حالی است که پیمانکار این پروژه بیش از ظرفیت موجود کارکرده و در حال حاضر نیز از دولت طلبکار است.

فرماندار ساوجبلاغ اضافه کرد: اراده دولت بر این است که پروژه متروی تهران به هشتگرد تا پایان عمر دولت یازدهم به پایان برسد و راه‌اندازی آزمایشی این پروژه در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

پالیزگیر به دو مشکل عمده‌ای که این پروژه از ابتدای شروع کار با آن مواجه بود اشاره کرد و گفت: وجود معارضین ملکی و دولتی درروند اجرایی این پروژه مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی به وجود، املاک، مستحدثات، شرکت‌های تولیدی و صنعتی، ابنیه دولتی مانند پل‌ها و مسیرهای تردد در مسیر این پروژه اشاره کرد و گفت: برای رفع معارضین دولتی، مستحدثات و دستگاه‌های خدمات‌رسانی که بانی تأمین زیرساخت‌های مانند اینترنت، آب و برق و غیره زمان نیاز است.

اراده دولت بر این است، پروژه متروی تهران به هشتگرد تا پایان عمر دولت یازدهم به پایان برسد و راه اندازی آزمایشی این پروژه در آینده ای نزدیک خواهد بود

فرماندار ساوجبلاغ با تأکید بر اینکه پروژه متروی تهران به هشتگرد در محدوده شهر کرج هزینه‌های زیادی ایجاد کرد، گفت: وزن قطارهایی که در این خط تردد خواهند کرد هرکدام برابر یک هزار تن است که عبور آن‌ها در عمق ۶۰ متری لرزه ایجاد می‌کند و ممکن بود در آینده از قیمت زمین‌ها و خانه‌های اطراف ریل به دلیل این لرزش‌ها کاسته شود به همین منظور تصمیم گرفته شد بخشی از مسیر مترو در محدوده کرج تا منطقه حصارک که در مجاورت منازل مسکونی قرار داشت از روی زمین به زیرزمین منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه به زیرزمین رفتن بخشی از پروژه زمان بهره‌برداری را دو سال عقب انداخت و هزینه‌های زیادی را تحمیل کرد، گفت: این در حالی است که دولت در این سال‌ها با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و وضعیت تخصیص به پروژه‌های ملی شرایط خوبی نداشت.

پالیزگیر در ادامه یکی دیگر از مشکلات پروژه متروی تهران به هشتگرد را نبود ایستگاه بین‌راهی از کرج تا هشتگرد اعلام کرد و گفت: یکی از خواسته‌های به‌حق مردم احداث ایستگاه بین‌راهی بود این در حالی است که برای جذابیت و کاهش زمان رفت‌وآمد مقررشده بود که این خط به‌صورت سریع‌السیر راه‌اندازی شود.

فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با تأکید بر اینکه پیشنهاد شد که خط سریع‌السیر برای این پروژه تعریف شود، گفت: برای تحقق خواسته مردم (احداث ایستگاه بین‌راهی) با دستور ویژه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد که این خواسته محقق شود.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی را متقاعد کردیم که ایستگاه بین‌راهی در شهر گلسار راه‌اندازی کند تا اعتبارات ملی پروژه صرف ادامه پروژه شده و به‌زودی شاهد افتتاح باشیم.

متقاعد کردن وزارت راه و شهرسازی برای احداث ایستگاه بین راهی متروی تهران - هشتگرد کار بسیار سختی بود

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سفر اخیر خود به استان البرز به اختصاص ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ طرح بزرگ نیمه‌کاره در کشور اشاره کرد، پالیزگیر در پاسخ به این پرسش که پروژه متروی تهران به هشتگرد جزو این پروژه‌ها بوده است، گفت: بله، این پروژه ملی نیز از این تخصیص بهره‌مند می‌شود.

فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اینکه متقاعد کردن وزارت راه و شهرسازی برای احداث ایستگاه بین‌راهی برای متروی تهران به هشتگرد کار بسیار سختی بود، گفت: بخش خصوصی برای احداث ایستگاه بین‌راهی ۱۵ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی با اشاره به جمعیت ۲۰ هزارنفری شهر گلسار، گفت: شهر کوهسار با ۱۵ هزار نفر جمعیت، روستای کردان و شهر چهارباغ با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۵ شرکت تولیدی و صنعتی از ایستگاه بین‌راهی این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

در آستانه سفر هیئت دولت به استان البرز که به زودی انجام می شود، خواسته به حق مردم تعیین تکلیف این پروژه است زیرا یکی از مهم‌ترین نیازهای شهروندان شهر جدید هشتگرد راه‌اندازی مترو است که با تحقق این مهم زمان سفر به کرج و تهران در شرایط موجود حداقل نیم ساعت کاهش می‌یابد به همین منظور راه‌اندازی این پروژه موجب صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه حمل‌ونقل می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، کدخبر: 3808551 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین