پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
این روزها بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان زنجان شرایط خاصی را پشت سر می گذارد. جمعی از کارگران شرکت ترانسفورماتورسازی زنجان چند روزی است که در اعتراض به تغییر قرارداد کارگران، تعدیل نیرو در بخش کارگری و هلدینگ شرکت و تغییرات بیمه تجمع کرده و به دنبال پاسخ‌گویی مسئولان هستند.

شعار سال: شرکت ترانسفورماتورسازی ایران در سال ۱۳۴۵ توسط شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت زیمنس آلمان و بانک توسعه صنعت و معدن ایران تشکیل شد و در سال ۱۳۴۷ اولین کارخانه ایران‌ترانسفو در شهر ری در زمینی به مساحت ۵۸ هزار مترمربع با هدف تولید ترانسفورماتورهای توزیع به بهره‌برداری رسید.

اولین کارخانه از مجموعه دوم گروه صنعتی ایران‌ترانسفو در شهر زنجان در زمینی به مساحت یک میلیون مترمربع به منظور تولید ترانسفورماتورهای توزیع مشابه کارخانه شهر ری در سال ۱۳۵۸ به بهره‌برداری رسید. همچنین در سال 62 دومین کارخانه در مجموعه زنجان با انتقال تکنولوژی از شرکت زیمنس آلمان برای تولید ترانسفورماتورهای قدرت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر روابط‌ عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این‌خصوص می‌گوید: مشکل کنونی شرکت ایران‌ترانسفو مشکل تولید، فروش، حقوق و مزایا نیست، بلکه مسئله اعتراض کارگران شرکت به تصمیم مدیریتی آن است و دخالت در این مساله جزو وظایف تشریح شده برای سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا اداره‌کار نیست، بلکه این یک مساله درون‌سازمانی برای شرکت و کادر آن است.

محمد قربانلو ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه شرکت ایران‌ترانسفو یک سرمایه استانی از لحاظ صنعتی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و یا نوع محصولات تولیدی است، به همین دلیل ابتدا زمانی را برای حل داخلی این مشکل برای آنان در نظر می‌گیریم، ولی اگر آنان نتوانستند این مشکل را به صورت داخلی حل کنند مدیریت اداری استان برای حل این مساله تشکیل جلسه خواهد داد.

این مسئول در رابطه با راهکار قانونی برای حل این مشکل عنوان می‌کند: گزارش‌های نهادهای نظارتی و سازمان صنعت، معدن و اداره‌کار برای اتخاذ تصمیم جامع به مدیریت ارشد استان در استانداری تحویل داده شده و جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده است که نتایج بلافاصله اعلام خواهد شد.

تشکیل هلدینگ؛ خوب، بد، زشت

به‌طور کلی هر شرکتی که سهام مدیریتی یک یا چند شرکت دیگر را در اختیار داشته باشد، هلدینگ است و به‌طور ساده می‌توان گفت شرکت هلدینگ شرکتی است که یک یا چند شرکت دیگر را کنترل می‌کند. هلدینگ‌ها در چند شرکت که در یک زمینه مشترک فعال هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند. هلدینگ‌ها از طریق کنترل شرکت‌های خود می‌توانند به هم‌افزایی و سود بیشتر برسند اما در عوض هزینه سر بار آنها به مراتب بیشتر است چون مدیریت شرکت‌های تابعه چندان هم ارزان نیست.

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در رابطه با تبدیل وضعیت شرکت‌ها به هلدینگ عنوان می‌کند: اگر هلدینگ شرکت ایران‌ترانسفو به صورت ایجاد زیرمجموعه‌هایی تخصصی برای این شرکت باشد و سهام این شرکت با عنوان هلدینگ ایران‌ترانسفو در بازارهای بورس و سرمایه ارائه شود، ارتقاء جایگاه را در عرصه صنعت کسب کرده و با غول‌های ترانسفورماتورساز جهانی رقابت کند.

عباس بهنود ادامه می‌دهد: با تخصصی شدن هریک از بخش‌های شرکت ایران‌ترانسفو تحت مدیریت خود شرکت مادر ایران‌تراسفو، قیمت تمام‌شده کالاهای نهایی، کاهش می‌یابد و این کاهش قیمت‌ها سبب ورود کالاهای ساخت این شرکت به بازارهای رقابتی و کسب قدرت رقابتی در بازارها می‌شود و افزایش این قدرت بازاری می‌تواند بازارهای انحصاری برای کالاهای شرکت ایران‌ترانسفو ایجاد کند.

وی یادآور می‌شود: با تخصصی شدن زیرمجموعه‌های شرکت ایران‌ترانسفو و برداشته شدن گام‌های موثری برای افزایش قدرت و توان این زیرمجموعه‌ها در طی سال‌های اخیر این شرکت‌ها خود بزرگ‌تر از شرکت فعلی ایران‌ترانسفو فعلی شده و می‌تواند علاوه‌بر استان زنجان استان‌های دیگر را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با کوچک شدن واحدها و تحت هلدینگ قرار گرفتن خود شرکت ایران‌ترانسفو، خاطرنشان می‌کند: اگر شرکت ایران‌ترانسفو زیرمجموعه هلدینگی شود، احتمال بالایی برای تنزل این شرکت از جایگاه فعلی خود وجود دارد و بالتبع این کاهش رتبه، قدرت مانوری این شرکت در بازارها برای تاثیر در قیمت و بازارهای فروش کاسته می‌شود.

بهنود یادآور می‌شود: اگر تعدیل نیرو انجام شود می‌تواند تاثیرات مخربی را در کوتاه‌مدت از لحظ اجتماعی و اقتصادی بر مردم و جامعه وارد کند که این مهم باید از جانب مسئولان ذیربط به درستی پیگیری شود.

جمعی از کارگران شرکت ایران‌ترانسفو معتقدند با توجه به اینکه ماهیت هر شرکت تولیدی بنا به تولید مداوم و مستمر آن قرار گرفته و تامین مواداولیه جزء لاینفک هر کارخانه‌ای محسوب می‌شود. مدیرعامل وقت با اذعان به این موضوع نسبت به تهیه مواد‌اولیه کوتاهی کرده و هزینه‌های مربوط صرف مصارف غیرضروری و غیرکارشناسانه می‌شود.

یکی از کارگران این شرکت عنوان می‌کند: برخی از نیروهای متخصص شرکت از کار برکنار شده و یا در کارهای غیرتخصصی از متخصص خود مشغول به کار هستند؛ همچنین تغییراتی نیز در تولید روزانه شرکت ایجاد شده و تولیدات روزانه کاهشی چشمگیر داشته است و خرید مواد‌اولیه نیز آن‌گونه که باید انجام نشده و اختصاص بودجه برای تامین مواداولیه به درستی صوت نمی‌پذیرید.

وی می‌گوید: اعتراض دیگر کارگران بر این است که سهام بیش از 30 درصدی این شرکت به یکی از اعضای هیات مدیره واگذار شده و این موضوع موجب کوچک‌سازی این شرکت و تصمیم‌گیری برای کارگران از سوی این فرد خاص می‌شود و این امر موجب خواهد شد که کارگران در محیط کار خود امنیت شغلی نداشته باشند و این مهم در بهروری آنان تاثیر بالایی دارد.

یکی دیگر از کارگران شرکت ایران‌ترانسفو در رابطه با این مسئله، عنوان می‌کند: چگونه ممکن است شرکتی که هزینه‌های آن نسبت به سال مالی گذشته 30 درصد افزایش داشته و در حالی که مطالبات شرکت نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است، سود 750 ریالی به سهامداران اختصاص یابد در حالی که می‌توانست به صورت انباشته در شرکت حفظ شود.

یک منبع آگاه در این شرکت تصریح می‌کند: پرسنل ایران‌ترانسفو مخالف سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار نیستند و ما با خلاء‌های قانونی که سبب ایجاد این مشکلات شده و باعث از دست رفتن سرمایه‌ها شود هستند و آنان از نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی انتظار همکاری و احقاق حق خود را دارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان نیز معتقد است که مساله باید با هم‌فکری مسئولان برطرف شده و بهترین تصمیم که به نفع استان است اتخاذ شود.

سیدمرتضی خاتمی تاکید می‌کند: قطعا مجمع نمایندگان استان به دنبال بهبود شرایط کارگران و این شرکت باسابقه تولیدی بوده و در جلسه‌ای که با نمایندگان استان خواهیم داشت امیدواریم موارد هرچه سریع‌تر بررسی و برطرف شود تا آسیبی به چرخه تولید و صنعت استان وارد نشود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مسئولان ارشد استان تاکنون از اظهارنظر صریح در این‌خصوص خودداری می‌کنند و کارگران و مردم همچنان منتظرند تا ببینند آینده این شرکت چه خواهد بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 6 مرداد 95، کد مطلب: 95050104236: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین