پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی به مطالبه خود از رئیس جمهور برای شفاف کردن اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف ازجمله شفافیت مالی، شفافیت در قراردادهای نفتی، شفافیت در اقدامات برادر رئیس جمهور و انتقاد از پنهان‌کاری در برجام پرداختند.

شعارسال: طی چند روز گذشته رئیس‌جمهور در توئیتی اعلام کرد «دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای تمام دخل و خرج و حساب‌هایش را روشن کند و در مقابل انتظار است قوه قضائیه نیز حساب‌های خود را روشن نماید».

پس از این بود که نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی به مطالبه خود از رئیس جمهور برای شفاف کردن اقدامات دولت در حوزه های مختلف اجرایی ازجمله شفافیت مالی، شفافیت در قراردادهای نفتی، حساب‌های اطرافیان رئیس جمهور، اتهاماتی که متوجه برادر رئیس جمهور است، پنهان‌کاری در برجام و موضوعاتی از این قبیل پرداختند؛ همچنین به انتقاد از رفتار متناقض دولت در امر شفافیت تأکید کردند و اینکه مصوبه مجلس در امر شفافیت مالی مسئولان و کارگزاران نظام می‌تواند اعتماد مردم به مسئولان را بیشتر کند و لازم است همگان از آن دفاع کنند که در ادامه مشروح این گفت‌وگو ها آمده است.

*برخی وزرا علی‌رغم صراحت قانون هنوز دارایی‌های خود را اعلام نکرده‌اند/ برخورد یک بام و دو هوا با موضوع شفافیت مالی صحیح نیست

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تناقض در رفتار و گرفتار دولت در شفاف‌سازی حقوق‌ها و اموال مسئولان گفت: قانون در اشکال مختلف بیان کرده که مسئولان اموال و دارایی‌های خود را قبل از پذیرش و بعد از پذیرش مسئولت به صورت شفاف ارائه کنند.

وی افزود: متأسفانه امروز برخی از وزرا هنوز میزان دارایی‌های خود را اعلام نکرده‌اند و معلوم نکردند وضعیت مالی‌شان چگونه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: برخورد یک بام و دو هوا با موضوع شفافیت دارایی‌های مسئولان و انتظار به حق مردم در این باره صحیح نیست، ما انتظار داریم که دولت، قوه قضائیه و مجلس به صورت شفاف این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند.

پژمان‌فر در پایان با بیان اینکه مردم از مسئولان انتظار دارند که در بحث مالی شفاف عمل کنند، خاطرنشان کرد: من به نوبه خود آمادگی دارم تا در مجلس به عنوان اولین نفر، دارایی‌های مالی خود را ارائه کنند و وضعیت مالی‌ و زندگی‌ام از پیش از نمایندگی و اکنون بررسی شود و آماده هستم همه نوع همکاری را در رابطه با این موضوع داشته باشم.

*نتیجه مخفی‌کاری دولت، برجامی است که مثل جنازه روی دستش باقی مانده/ دولت شفافیت مالی داشته باشد تا مردم بدانند چه کسانی برای سرکیسه کردن مسئولیت گرفته‌اند

محمد سلیمانی نماینده مجلس نهم شورای اسلامی پیرامون موضوع شفافیت، گفت: حق شهروندی مردم است که از امورات مالی دولت باخبر باشند، دولت مسائل مالی خود را شفاف کند تا مردم بدانند چه مسئولی برای سرکیسه کردن آنان بر سر کار آمده‌اند.

وی افزود: وقتی پرداخت حقوق‌ها قانون‌ دارد چرا دولت نباید آن را شفاف کند و فیش‌های پرداختی را به مردم اعلام کند! مردم در موضوع فیش‌های نجومی مارگزیده شده‌اند آن هم درحالی است که دولت برخوردی با این موضوع نیز نداشت.

وزیر ارتباطات دولت نهم پیرامون مخفی‌کاری دولت در موضوع برجام نیز گفت: ما مشاهده می‌کردیم که دولت، اطلاعات برجام را در اختیار مردم قرار نمی‌داد و از آنان مخفی می کرد در عین اینکه تناقض بین گفتار مسئولان با یکدیگر و با متن برجام بسیار بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: نتیجه مخفی‌کاری دولت، برجامی شده است که مانند جنازه بر روی دست دولتمردان باقی مانده که نمی‌دانند با آن چه کنند، از یک طرف ایران به تعهدات خود عمل کرده و از طرف دیگر این آمریکا است که نقض عهد کرده و زیر تعهدات خود زده است.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی پیرامون لزوم شفافیت در قراردادهای دولت نیز گفت: ملت ما تجربه دارسی را دارند که باعث شد منابع و ثروت کشور توسط استعمارگران غارت شود. حال دولت باید قراردادهای نفتی خود را برای مردم شفاف کند و مردم باید بدانند قراردادهای جدید نفتی چگونه است.

وی در پایان با بیان اینکه دولت باید شفافیت را از خود شروع کند، گفت: راه برای اینکه دولت شفافیت داشته باشد باز است و در این راه نیاز به قانون‌گذاری نیست بلکه دولات خود باید اقدام کند.

*رئیس‌جمهور شفاف‌سازی را از خانواده خود شروع کند/ آقای روحانی به مردم بگویید برای تبلیغات انتخاباتی‌تان از چه کسی پول گرفته‌اید

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تناقضات در رفتار دولت در بحث شفاف‌سازی حقوق و اموال مسئولان، اظهارداشت: آقای روحانی! برای مردم شفاف‌سازی کنید و بگویید که برای تبلیغات انتخاباتی خود از چه کسانی پول گرفته‌اید تا سایرین هم شفاف‌سازی را از شما یاد بگیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شفاف‌سازی مدنظر آقای روحانی را ما نیز قبول داریم، تصریح‌کرد: رئیس‌جمهور شفاف‌سازی را از خانواده خود و از حسین فریدون شروع کند تا ما نیز وی را همراهی کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آقای روحانی بهتر است شفاف‌سازی را از خود و نزدیکانش آغاز کند.

*همه باید از این مصوبه شفافیت حقوق مدیران دفاع کنند/ اگر در تمام زمینه‌ها شفافیت باشد، اعتماد مردم به مسئولین بیشتر می‌شود

حمید رضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه پیرامون لزوم شفافیت‌ مالی مدیران و مصوبه مجلس در این خصوص در برنامه ششم توسعه اظهارداشت:‌ در برنامه 5 ساله ششم توسعه، دولت را مکلف کردیم که ظرف مدت یکسال نسبت به راه‌اندازی یک سامانه‌ای که ثبت حقوق و مزایا در آن باشد را داشته باشند تا امکان تجمیع کلیه پرداختی‌ها به مقامات و رؤسا و مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم شود، این سامانه باید به نحوی باشد که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از مدیران و رؤسا مشخص شود.

وی با اشاره به نکات مهمی که باید در رابطه با این سامانه مورد توجه قرار گیرد، گفت: از آنجایی که بنده از طراحان و مدافعان این طرح هستم، آنچه در این امر مهم به نظر می‌رسد، این است که نهادهای نظارتی و عمومی مردم به این سامانه دسترسی داشته باشند. ممکن است عده‌ای این موضوع را مطرح کنند که برخی‌ها که در رده‌های پایین هستند راضی نباشند حقوق‌شان مشخص شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: این در حالی است که نسبت به کسانی که حقوق‌شان پایین‌تر از 2.5 - 3 میلیون است، توجهی وجود نخواهد داشت. ما می‌خواهیم یک اطمینان عمومی برای کشور ایجاد کنیم. هیچ چیز به این اندازه برای کشور مهم نیست که مردم به طور شفاف بدانند که مسئولین نظام و مقامات چقدر حقوق دریافت می‌کنند، اصلا چند حساب دارند و به حساب‌هایشان چه پول‌هایی ریخته شده است.

حاجی بابایی ادامه داد: کسی که به عنوان مسئول انتخاب می‌شود،‌ هم قدرت و هم امکانات در دسترس آن است و امکان اینکه اشتباهات مالی رخ دهد، فراوان است. برای اینکه ضریب اطمینان را برای مردم بالا ببریم، آمدیم و گفتیم که همه حقوق مقامات مشخص شود که چقدر باید بگیرند و اینگونه شد که مسئولین نظام و مقامات نمی‌توانند 10.5 برابر حداقل حقوق، بیشتر دریافت کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: شاید کسی با تعجب بگوید 10.5 برابر! این درحالی است که متأسفانه ما در حقوق‌های نجومی شاهد بودیم که تا 200 برابر حداقل حقوق، پرداخت شده و تخلف صورت گرفته است. وقتی می‌گوییم 10.5 برابر یعنی امسال حقوق مسئولان از 10 میلیون بالاتر نرود. سال بعد 11 میلیون تومان می‌شود چرا که حداقل حقوق هم تغییر می‌کند. البته برای کارشناسان در نفت، عسلویه و یا دانشگاه که یک کار ویژه انجام می‌دهند، شورای حقوق و دستمزد می‌تواند تا 17.5 برابر پرداخت کند که این برای مسئولین نیست.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که طرفدار شفافیت هستند باید از این اقدام حمایت کنند، گفت: چرا نباید آقایان از این طرح حمایت کنند؟ الان ممکن است عده‌ای بخاطر عدم اطلاع فکر کنند همه مسئولین فلان مبلغ را دریافت می‌کنند. ما برای اینکه این تصور را اصلاح کنیم نمی‌توانیم قسم و آیه بیاوریم. با این سامانه شفاف و مشخص است که چه کسی چقدر دریافت می‌کند که قطعا مردم هم استقبال می‌‌کنند و خوشحال خواهند شد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما اصرار داشتیم که عموم باید مطلع شوند. در کمیسیون در این باره دو نوع مصوبه داشتیم. در یکی «عمومی» وجود داشت و در دیگری خیر. در ادامه که جمع‌بندی کردیم، خود بنده مکتوب نوشتم و به صحن مجلس ابلاغ کردم که این عموم وجود دارد که در صحن هم رأی آورد.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه کمیسیون این موضوع را با قدرت مصوب کرده است و بنده به عنوان رئیس کمیسیون این را به صحن علنی مجلس ابلاغ کردم و در صحن هم رأی‌گیری شد که رأی هم آورد، گفت: حال جای هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست. کسی نمی‌تواند این مصوبه را حذف کند و یا بردارد و همه باید از آن دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه باید در آیین‌نامه این مصوبه یکسری موارد را لحاظ کنیم، گفت: یکسری خانواده‌ها هستند که در رده‌های پایین دریافتی قرار دارند و حقوق‌شان قابل ملاحظه نیست و ممکن است مشکل خانوادگی پیدا کنند که می‌شود این موارد را در آیین‌نامه‌ها پیش‌بینی کرد تا مشکلاتی به وجود نیاید ولی آنانی که مسئول شده‌اند باید حقوق‌شان اعلام شود.

حاجی بابایی اظهار داشت: این موضوع را مجلس تصویب کرده است و مصوبه مجلس شورای اسلامی است و کسی نمی‌تواند آن را حذف کند و نباید هم حذف کند چرا که با اعتقاد انجام گرفته و قدم خوبی در راستای شفافیت مالی است. حرف اول و آخر در هر کشوری را باید شفافیت مالی بزند، اگر در تمام زمینه‌ها این شفافیت باشد مردم استقبال می‌کنند و اعتماد آنان به مسئولین بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما حتی گفتیم تمام امور از جمله پاداش،‌مأموریت و هر چیزی دیگری که وجود دارد در این سامانه و بر روی فیش حقوقی بیاید تا کسی به صورت نقدی چیزی دریافت نکند و اینکه امکانات هم عادلانه تخصیص داده شود.

*رئیس‌جمهور قراردادها و بخشیدن اموال را هم در سامانه بیاورد/ همه از شفافیت استقبال می‌کنند جز رانت‌خواران

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت حاضر است دخل و خرج خود را در سامانه‌ای اعلام کند، گفت: حساب‌های مالی دولت در بودجه می آید و دیوان محاسبات نظارت می کند و این موضوع محل مناقشه نبوده است.

وی افزود: آنچه که محل مناقشه بوده، این است که افراد وقتی مسئولیتی در نظام پیدا می‌کنند، حساب‌هایشان چگونه تغییر پیدا می‌کند، چه پول‌هایی به حساب این افراد و خانوادهایشان واریز می‌شود و چه پول‌هایی خارج می شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مسئله اصلی این است که دخل و خرج حساب‌های افرادی که در نظام مسئولیت می‌گیرند چگونه است؛ وگرنه منابع عمومی دولت، قوه قضائیه و مجلس مشخص است و بر آن نظارت می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید شفافیت در همه امور اجرایی کشور وجود داشته باشد، گفت: درخصوص قراردادها نیز باید مشخص شود که چه قراردادی با چه افرادی و در چه چارچوبی امضا می‌شود.

عضو هیأت رئیس مجلس در پایان تصریح کرد: رئیس جمهور علاوه بر شفافیت دخل و خرج خود در سامانه‌ای که می‌خواهد شکل دهد، قراردادها و تهاتر و بخشیدن اموال و زمین‌ها را هم بیاورد. قطعا شفافیت و اینکه مردم از امور مطلع شوند قابل قبول است و همه از آن استقبال می‌کنند بجز رانت‌خواران.

*شفاف‌سازی رئیس‌جمهور در امور مالی خدمت به مردم است/ در تمام اقدامات مالی کشور باید شفاف‌سازی صورت گیرد

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده مردم فسا و عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم شفافیت‌ مالی مدیران، اظهار داشت: معتقدم ما باید در تمام زمینه‌های اقتصادی شفاف‌سازی داشته باشیم، این شفاف‌سازی نه تنها در رابطه با اموال مسئولان، بلکه در تمام اقدامات مالی که در کشور انجام می‌شود، باید باشد.

وی افزود: به دلیل عدم شفاف‌سازی مالی در کشور حق و حقوق ملت در حال پایمال شدن است، اولاً اینکه بسیاری از افرادی که باید چندین برابر مالیات بدهند، به دلیل عدم شفاف‌سازی مالی فرار مالیاتی دارند، ثانیاً اینکه بسیاری از رانت‌خواری‌ها در قوای مختلف صورت می‌گیرد که این هم به دلیل عدم شفاف‌سازی است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگر این است که در همه کشورهای پیشرفته دنیا ورودی و خروجی مالی همه مسئولان کاملاً مشخص است و باید حتماً دستگاه‌های مقتدری وجود داشته باشند که روی مسائل مالی مسئولان نظارت کنند، مسئله بعدی این است که هر کسی برای شفاف‌سازی پیش‌قدم شود، اتفاقاً خدمت بزرگی به ملت ایران کرده است.

وی اضافه کرد: هیچ کس نباید شفاف‌سازی در امور مالی خودش را مشروط به اقدام دیگری کند، شفاف‌سازی وظیفه مسئولان است و مشروط کردنش مناسب نیست و قوا را وارد دعواهای سیاسی می‌کند، هر قوه‌ای در این زمینه پیش‌قدم شود، به خودش خدمت کرده و صداقت خودش را نشان داده است.

جمالی تأکید کرد: اگر آقای رئیس‌جمهور و دولت نسبت به شفاف‌سازی امور مالی مدیران اقدام کنند، دیگران هم تشویق به این کار خواهند کرد و درخواست‌های اجتماعی مردم، سایر قوای کشور را هم وادار به این اقدام می‌کند، ما در شفاف‌سازی به خصوص برای مسئولان قوا اصلاً‌ نباید خط قرمز داشته باشیم.

وی یادآور شد: اتفاقاً‌ با توجه به مسائلی که اخیراً در کشور پیش آمده مانند حقوق‌های نجومی، به اعتماد این ملت که از استوانه نظام هستند، آسیب وارد شده است، هر کسی در زمینه شفاف‌سازی مالی مدیران وارد میدان شود، چه رئیس‌جمهور باشد چه سایر مسئولان کشور و دولت، به نظام و مردم خدمت کرده است و موجب بازگشت اعتماد مردم می‌شود، از طرفی از دولت هم که جزء خدمت‌گذاری انتظار دیگری نیست.

نماینده فسا در مجلس تصریح کرد: 4 سال است مطالبه همه مردم و رسانه‌ها از «دولت تدبیر» شفاف‌سازی درباره موضوعات مختلفی مانند برجام است، البته آقای رئیس‌جمهور هر چه سریع‌تر شفاف‌سازی کنند، بهتر است، هر زمانی هم باشد ما به فال نیک می‌گیریم، قرار است ما برای مردم کار کنیم، اتفاقاً بهتر است این کار را انجام دهند، چون خدمت به مردم محسوب می‌شود.

*به نفع رئیس‌جمهور است برادرش را به قوه قضاییه معرفی کند

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم شفافیت در حوزه مالی از سوی آقای رئیس جمهور در مجموعه دولت، گفت: به نفع آقای رئیس جمهور است که برادرش را به قوه قضاییه برای رسیدگی به اتهامات معرفی کند تا دستگاه قضا بدون هیچ تبعیضی به اتهامات وی رسیدگی کند.

وی افزود: با توجه به اینکه 90 درصد بودجه کشور و شاید هم بیشتر به قوه مجریه اختصاص دارد مناسب است تا آقای رئیس جمهور به جای پرداختن به سایر قوا شفافیت مالی را در مجموعه تحت امر خود مورد پیگیری قرار دهد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ما از هر گونه شفافیت در حوزه مسائل مالی حمایت می‌کنیم و بهتر است که به دقت و بدون تبعیض با هر گونه فساد مبارزه شود تا ضمن ایجاد شفافیت در داخل از دادن خوراک به رسانه‌های بیگانه جلوگیری شود.

وی همچننی گفت: رئیس‌جمهور نباید برای شفاف‌سازی در مسائل مالی در مجموعه دولت شرط بگذارد که باید قوای دیگر هم شفاف‌سازی را شروع کنند تا قوه مجریه نیز دست به کار شود و باید بدون شرط شفافیت در حوزه مسائل مالی را در قوه مجریه پیگیری کند.

پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت در حوزه مسائل مالی یک ضرورت است و باید قوای سه‌گانه هر سه در این راستا تلاش داشته باشند.

*مشروط کردن شفاف‌سازی حساب‌های دولت سفسطه و دور زدن مردم است/ توئیت رئیس‌جمهور نشان می‌دهد دولت تاکنون در مسائل مالی‌اش مخفی‌کاری کرده

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت شفافیت‌ مالی مدیران و توئیت اخیر رئیس‌جمهور، اظهار داشت: مردم خیلی هوشمندتر از تصمیم‌گیرندگان کشور هستند و کاملاً چشم تیزبینی برای عملکرد مسئولان در همه قوا هستند.

وی افزود: مسئولان باید با مردم خیلی صادق باشند و نباید اقدامات‌شان با سخنان‌شان تناقض داشته باشد، چرا که مردم خیلی سریع تشخیص می‌دهند که کدام سخنان با عملکرد تناقض داشت، مردم متوجه می‌شوند که آیا اراده‌ای پشت صحبت‌ها و برنامه‌های مسئولان وجود دارد یا نه.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه هر کسی در مسابقه پاک‌سازی امور مالی خودش شفاف‌سازی کند، از نگاه مردم محبوب خواهد شد، گفت: کسانی که فقط بخواهند توپ را در زمین دیگری بیندازند، قطعاً نزد مردم منفور خواهند شد.

رنجبرزاده تصریح کرد: لازم نیست برای شفاف‌سازی در امور مالی شرط‌گذاری کنیم و بگوییم اگر کسی بخواهد در امور مالی‌اش شفاف‌سازی کند، من هم عمل می‌کنم! تمام اموال و دارایی کشور و مسیرهای هزینه‌کرد، تأمین منابع و مصارف کشور دست دولت است، بنابراین دولت هر چه شفاف‌تر عمل کند، می‌تواند آن را به عنوان نقطه‌ای برجسته در کارنامه خودش اعلام نماید، اگر هم دولت امکان گزارش‌دهی درباره امور مالی‌اش را ندارد، نباید آن را منوط به عملکرد قوه قضاییه بکند، این گونه مشروط کردن شفاف‌سازی اموال و حساب‌های دولت نوعی سفسطه است و دور زدن مردم محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم کاری کنیم که همه حساب‌ها را در انظار و نگاه مردم قرار دهیم، خوب ارائه دهید، چه کار بزرگی از این مناسب‌تر که اذهان ملت نسبت به امور مالی کشور روشن شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه اصلاً وظیفه دولت شفاف‌سازی است، اگر دولت بخواهد مخفی‌کاری انجام دهد، خلاف تعهداتش به ملت عمل کرده است، تأکید کرد: اظهارات اخیر رئیس‌جمهور که اعلام کرده دولت حاضر است در اموال و حساب‌هایش شفاف‌سازی کند، نشان می‌دهد که دولت تا الآن به دنبال مخفی‌کاری بوده و از این به بعد می‌خواهد شفاف‌سازی کند، آقای دولت! شما باید از همان ابتدای فعالیت خود شفاف‌سازی انجام می‌دادید! از همان روز اول شعار و راه شما شفافیت بوده است، اصلاً توقع مردم از رئیس‌جمهور همین است، توقع مردم این است که دولت هر چه سریع‌تر شفاف‌سازی انجام داده و با مردم رو راست باشد.

رنجبرزاده در پایان خاطرنشان کرد: ابزار رأی در دست مردم است و اگر آنان احساس کنند فردی شفاف و صادق نیست، روزی که قرار است از این ابزار استفاده کنند، قطعاً به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد، آن زمان است که همه چیز شفاف خواهد شد.

*دولت اگر در برجام پنهان‌کاری نمی‌کرد کلاه سر مردم نمی‌رفت/ روحانی در قدم اول دارایی‌های خود را اعلام کند/ اگر شفافیت بود حقوق‌های نجومی شکل نمی‌گرفت

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی پیرامون لزوم شفافیت در امور اجرایی کشور گفت: اگر در امور اجرایی کشور شفافیت صورت گیرد مردم بهتر می‌توانند در انتخابات 96 افراد را انتخاب کنند.

وی افزود: خوب است رئیس جمهور در قدم اول در بحث شفافیت، دارایی‌های خود را اعلام کند. همانطور که اعلام کرد حقوق شهروندی را ابتدا از قوه مجریه شروع می‌کند موضوع شفافیت را هم از دولت و از شخص خودش شروع کند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه خوب است حقوق‌ها، دریافتی‌ها، وام ها و دارایی های مسئولان شفاف شود، گفت: شخص رئیس جمهور و عمده وزرا از ابتدای انقلاب مسئولیت دولتی داشتند حال سوال اینجاست که چگونه به دارایی‌های میلیاردی رسیده‌اند. چرا حداقل 4 وزیر روحانی دارایی‌هایشان را اعلام نمی‌کنند و هر بار بهانه‌ای می آورند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اصولا شفاف‌سازی لازمه مبارزه با فساد است، تصریح کرد: هرکسی پولی از بیت‌المال برمی دارد باید صاحب بیت‌المال که مردم هستند از آن باخبر باشند که اگر چنین باشد دیگر حقوق‌های نجومی پیش نمی‌آید. چرا دولت برای شفافیت بهانه می‌آورد؟

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: این شفاف‌سازی باید در قراردادهای دولت هم وجود داشته باشد. اگر توافقی که در برجام صورت گرفت بطور شفاف بیان می‌شد و کارشناسان به موقع به دولت هشدار می‌دادند، آن وقت کلاه سر مردم و هیأت ایرانی نمی‌رفت.

قدیری ابیانه در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در قبال مردم در این موضوع پنهان‌کاری کرد که البته پنهان‌کاری بخش مهمی از سیاست‌های دولت را شکل می‌دهد. هیچ دولتی در طول انقلاب کار خود را اینگونه بر پایه پنهان‌کاری قرار نداده بود.

*اقدام خاصی از سوی دولت در 4 سال گذشته در برخورد با فساد و شفافیت شاهد نبوده‌ایم/ شاهد عدم شفافیت در سیستم مالی دولت هستیم

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی در حوزه مسائل مالی از سوی دولت، گفت: متأسفانه دولت به جای پرداختن به مسائل مالی در مجموعه خود به دنبال این مسأله در سایر قوا و دستگاه‌ها است.

وی افزود: بیشترین گردش مالی در کشور مربوط به دولت است در همین راستا باید شفافیت و حسابرسی دقیق‌تر را در این بخش شاهد باشیم که متأسفانه به این امر پرداخته نشده است و ما دارای نقطه ضعف و مشکلات جدی در این بخش هستیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس، اظهار داشت: دولت در سه، چهار سال گذشته عملکرد خوبی در شفاف‌سازی مالی نداشته و توقع ما از دولت در این باره بیشتر بود.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: در بحث حقوق‌های نجومی بهترین فرصت برای برخورد با افراد فاسد بود که علی‌رغم تأکیدات رئیس جمهور و معاون اول وی در برخورد با مفسدین در این باره ما برخوردی را شاهد نبودیم و اقدام خاصی در این باره صورت نگرفت.

وی افزود: روش فعلی دولت در برخورد با مفاسد روش مناسبی نیست و شفافیت و حسابرسی لازم انجام نشده است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در پایان، گفت: ما امروز در کشور با بیکاری، رکود و مشکلات مالی از سوی مردم مواجهیم و در مقابل می‌بینیم که فسادهای بزرگ و سوءاستفاده‌های کلان از سوی برخی از افراد صورت می‌گیرد که این مسأله مردم را نگران کرده است.

*هیچ شرطی در امر شفافیت پذیرفته نیست/ همه مسائل کشور بخصوص در حوزه اجرایی باید شفاف باشد

لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم پیرامون لزوم شفافیت در امور مالی و دیگر امور اجرایی کشور، اظهار داشت: هیچ شرطی در بحث شفافیت پذیرفته نیست. اینکه بگوییم دولت باید این‌کار را انجام دهد و قوه قضائیه آن کار را، قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم همه مسائل کشور باید شفاف باشد و از آنجایی که حجم دولت گسترده‌تر و مباحث آن مهم‌تر است، شفافیت در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

فروزنده با بیان اینکه شفافیت لازمه مبارزه با فساد است، خاطرنشان کرد: اینکه امروز در کشور فضایی بوجود آمده است که همه به دنبال شفافیت هستند، بسیار خوب است و باید بدان اهمیت داد تا اجرای امور بهتر صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 17 دی 1395، کدمطلب: 13951016000912 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین