پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۳
نشست خبری بررسی ابعاد حادثه پلاسکو برگزار و به شایعاتی که در این رابطه مطرح بود پاسخ داده شد.

شعارسال: علیرضاجاوید در نشست خبری بررسی ابعاد حادثه پلاسکو گفت: ساخت پلاسکو در زمینی به مساحت ۴۲۰۰ مترمربع در سال ۳۷ آغاز و در سال ۴۱ قریب به ۵۷ سال پیش افتتاح شد.

وی افزود: این بنا به دلیل شرایط ایمنی که داشت بارها از سوی مدیریت شهری مورد تذکر واقع شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پس از آنکه این ساختمان دچار حریق شد آواربرداری با سرعت حداکثری انجام شد گفت: اما نکته قابل توجه این است که در این ساختمان روزانه ۱۰۰۰ نفر تردد می‌کنند و با اینکه این حریق در ساعات ابتدایی صبح رخ داد؛ اما تعداد زیادی از کسبه در آن ساعت مشغول باز کردن مغازه‌هایشان بودند که آتش نشانان اکثر آنها را تخلیه کرده و جانشان را نجات دادند.

وی با بیان اینکه این ساختمان نیز نیم قرن قدمت داشته و در زمانی که ساخته شده آئین نامه‌های ضد حریق بودن ساختمان یا حتی اندود کردن نیز الزامی نبوده است گفت: بر همین اساس ساختمان پس از دو ساعت سوختن طبیعتا تاب تحمل نداشته و اول ستون‌ها دچار گسیختگی شده و بعد هم سقف‌ها از طبقات بالایی روی هم افتاده و ساختمان کلا فرو می‌ریزد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه درون ساختمان پلاسکو «U» شکل بوده و نورگیر داشته است گفت: معماری پلاسکو سبب شده که آوار به درون ساختمان ریزش کند و به ساختمان‌های اطراف و یا حتی درون خیابان نریخته است که اگر این اتفاق می افتاد جان افرادی که در خیابان جمهوری تردد می کردند نیز به خطر می افتاد.

وی با بیان اینکه پس از وقوع حادثه پلاسکو قالیباف در سفری بوده که هرساله به قم دارد و در حال انجام دیدار سالیانه با مراجع تقلید بوده است گفت: بلافاصله قالیباف از قم به تهران آمده و به جای مدیریت تلفنی بحران به صورت حضوری مدیریت صحنه بحران را بر عهده گرفت.

به گفته جاوید به دلیل این فروریزش ساختمان اسکلت فلزی پلاسکو در هم تنیده می‌شود به گونه‌ای که برای آواربرداری از برخی از فلزات مجبور به استفاده از برش بودیم.

۵۰درصد آواربرداری انجام شد

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است گفت: تا پایان امروز باید ۸۰۰۰ تن آواربرداری انجام شود که تا این لحظه آواربرداری بیش از ۶۰۰۰ تن انجام شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۲۰۷ کامیون، آهن آلات را جابجا کرده و ۴۰۰ کامیون نیز جابجایی نخاله و سایر ضایعات را بر عهده دارند گفت: آواربرداری از سمت فوقانی شروع شد تا با کاهش حجم آوار شهدا پیدا شوند. البته با توجه به حجم زیاد آوار و به هم تنیده شدن سازه احتمال به دست آوردن اجساد به طور مشخص سخت است.

وی با بیان اینکه همدلی خوبی بین دست اندر کاران بحران پس از حادثه وجود دارد گفت: حتی پیمانکاران شهرداری نیز اعلام آمادگی کردند که در صورت لزوم تجهیزاتشان را در اختیار قرار دهند و باید بگویم که به طور شبانه روزی ۳۰۰ نفر کار خدمات رسانی را انجام می‌دادند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه آواربرداری سرعت گرفته و به لایه‌های زمین در حال نزدیک شدن هستیم و امیدواریم تا چند روز آتی به آوار طبقات منفی دسترسی پیدا کنیم گفت: با توجه به اینکه اجساد متوفیان در زیر خاک است سرعت آوار برداری متناسب با این مسئله انجام می‌شود به گونه‌ای که به دلیل کشف اجساد، کشف در دو مرحله انجام می‌گیرد که در مرحله اول موقع آواربرداری کارشناسان آتش نشانی دقت لازم را دارند و در مرحله دوم نیز پس از آنکه نخاله‌ها به زمین هفت هکتاری در محدوده خیابان خیام منتقل شد آنجا با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و سایر امکانات یک بار دیگر کنترل‌ها انجام می‌شود تا احیانا اگر مسئله‌ای باشد کشف شود.

*تلاش می کنیم اجساد متلاشی نشوند

ملکی سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو نیز در ادامه اظهار کرد: چهار پیکر بامداد امروز از ناحیه سر به شدت دچار آسیب شده بودند که آوار بخش شرقی به صفر زمین رسیده و هنوز آوار برداری ادامه دارد و حداقل باید اجساد سالم در بیاید و به همین دلیل با دقت آواربرداری می‌کنیم.

توضیحات سخنگوی آتش نشانی در مورد اختلاف آماری اجساد پیدا شده در بامداد امروز نیز گفت: بامداد امروز عمل حفر تونل در طبقه منفی یک انجام شد که با چهار پیکر مواجه شدیم. سه نفر از پیکر اجساد خارج شد، اما خارج کردن پیکر نفر چهارم منجر به متلاشی شدن جسد می‌شد که به دلیل احتمال ریزش آوار با تاییدیه مقام قضایی سه جسد خارج شد و تلاش ما این است که اجساد متلاشی نشود.

*اجساد نشان می دهد فوت شدگان در همان لحظه اول درگذشته اند

شهریاری سرپرست جنایی تهران نیز در این نشست خبری که به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو برگزار شد درباره شایعات زنده بودن چهار نفر پاسخ داد و گفت: بعد از کشف چهار جسد بامداد امروز آثار فساد نعش پیشرفته مشخص بود که دلالت بر این داشت که این افراد در روز پنجشنبه فوت کرده‌اند.

قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی افزود: پس از وقوع این حادثه ما با هدف ارائه خدمات قضایی به کسبه و آسیب‌دیدگان در محل حادثه حاضر شدیم.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما نجات افرادی بود که احتمال زنده‌ماندن آنها در زیر آوار وجود داشت گفت:دراولویت بعدی کشف و شناسایی هویت اجساد مدفون شده در زیر آوار بود.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران اضافه کرد: در روز نخست بهنام میرزاخانی از نیروهای خدوم آتش‌نشانی در بیمارستان فوت کرد و در بامداد روز دوم دو پیکر از زیر آوار شناسایی شدند. همچنین در بامداد امروز نیز نیروهای امدادی موفق به کشف اجساد ۳ تن در تاسیسات ساختمان پلاسکو در محل تونل کویتی‌ها شدند.

وی با بیان اینکه به دنبال کشف این ۳ جسد، بنده شخصا در محل حاضر بودم و در بازرسی اجساد کشف شده فساد نعشی پیشرفته را مشاهده کردم، گفت: پس از معاینات اولیه اجساد کشف شده به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

شهریاری گفت: پس از انتقال اجساد کشف شده طی ساعات نخست بامداد امروز و انتقال آنها به پزشکی قانونی مجددا به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اجساد کشف شده مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: علاوه بر فساد نعشی پیشرفته شاهد خطرات ضربه آوار بر بدن‌های مکشوفه بودیم و این در حالی است که فساد پیشرفته مشاهده شده دلالت بر فوت این افراد در روز نخست حادثه دارد.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران در ادامه با اشاره به خدمات دیگر قضایی ارائه شده در روزهای اخیر گفت: با توجه به لزوم حراست از اموال کشف شده و همچنین فراهم کردن تمهیدات قانونی برای انتقال اموال کسبه ساختمان مجاور و آسیب دیده، سعی کردیم تا جایی که امکان داشت مجوز قضایی برای انتقال اموال کسبه ساختمان‌های اطراف را صادر کنیم.

وی گفت: همچنین در روزهای اخیر ۳ کارشناس سازه، ایمنی پاساژ کویتی‌ها و پشت پاساژ پلاسکو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا پس از تایید ایمنی این ساختمان‌ها، مالکان بتوانند به محل کار خود مراجعه کرده تا اموال و اسناد خود را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه حسب پیام مقام معظم رهبری دنبال مقصر نیستیم و باید به اصل حادثه و کمک به حادثه دیدگان و عبور از بحران بپردازیم گفت:قطعا بعد از عبور از بحران پرونده تشکیل می‌شود و مقصر یا مقصران احتمالی مشخص می‌شوند اما الان گمانه زنی هم برخلاف فرمایش رهبری و هم امکان پذیر نیست.

*توضیح درباره سختگیری های پلیس

رییس پلیس اگاهی تهران نیز در نشست خبری حادثه ساختمان پلاسکو با اعلام اینکه به محض وقوع حادثه ای حضور جمعیت متراکم از شهروندان را داریم گفت: به دلیل شاخص بودن ساختمان پلاسکو و گستردگی آتش و شرایط رخ داده طبیعی بود افرادی که در این محدوده شاغل بودند حضور گسترده ای داشته باشند.

سردار محمدیان با اشاره به اینکه همین حضور جمعیت سبب ایجاد ترافیک شدید در مرکز شهر شد تصریح کرد: بلافاصله عوامل انتظامی و ۳ سر کلانتری در محل حاضر شدند.

وی ادامه داد: پلیس راهور و آگاهی از همان لحظات اول حضور داشتند و پلیس برای ایجاد محدودیت برای تردد افراد و خودروها به منظور تامین امنیت محیط تلاش کرد.

محمدیان با یادآوری اینکه این محدودیت ها با هدف روان سازی و سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات انجام شده است خاطر نشان کرد: از آنجایی که ممکن بود حوادث احتمالی رخ دهد و جان شهروندان به خطر بیفتد یا افرادی با اهداف شوم دزدی یا سایر افراد با رفتارهای خلاف به محل بیایند شاهد سختگیری های پلیس بودیم.

سردار محمدیان با تاکید بر اینکه پلیس در روزهای اخیر مانع از بروز هر گونه سرقت احتمالی یا بروز رفتارهایی که خلاف شان شهروندان است شده است، بیان کرد:در زوایای مختلف ورودی به محل شاهد محدودسازی تردد هستیم.

وی با اشاره به وظیفه قضایی پلیس اگاهی محل حادثه عنوان کرد: حفظ و نگهداری اموال کسبه متضرر یا افرادی که در محوطه اطراف بودند از اولویت های پلیس بود. برای تعیین تکلیف اموال کسبه، گنجینه ای برای آن دسته از گاوصندوق هایی که تغییر شکل داده و آسیب دیده بودند تشکیل دادیم.

سردار محمدیان با اشاره به اینکه ممکن است مالکان هنوز در دسترس نباشند خطاب به کسبه متضرر پلاسکو گفت:کسبه می توانند به پلیس اگاهی مراجعه کنند تا اموال شان را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس اگاهی اظهارات مالکان را دریافت کرده اند تا با تهیه یک بانک اطلاعاتی کسبه اقدام به شناسایی اموال شان کنند، ادامه داد:پس از احراز گاوصندوق ها و شناسایی حضوری کسبه اموال که طلا پول یا سایر مدارک است به کسبه تحویل داده خواهد شد.

رییس پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه برخی گاوصندوق ها در حین خارج شدن دچار پارگی شده اند، گفت این موارد به صورت جداگانه لیست برداری شده اند.

سردار محمدیان در خصوص فقدانی ها نیز گفت:از خانواده هایی که به پلیس اگاهی مراجعه کردند لیستی تهیه شده است که بر اساس ان روند کشف انجام می شود.

رییس پلیس آگاهی عنوان کرد: مجموع آماری که سخنگوی آتش نشانی اعلام می کند همان آماری است که به خانواده های فقدانی یا خانواده شهدا اعلام می شود.

سردار محمدیان افزود: تعیین هویت اجساد از طریق مدارک یا اثار انگشتان انجام می شود.

سخنگوی آتش نشانی هم با اعلام اینکه در این چند روز هیچ دروغی به مردم نگفته است، گفت: هیچ کدام از شایعه هایی که گفته شده مبنی بر تماس محبوسان یا ارسال پیامک صحت ندارد و تکدیب می کنم.

ملکی با تاکید بر اینکه شدت حرارت حادثه پلاسکو ممکن است سبب شود دیگر جسدی پیدا نشود افزود:کارشناسان معتقدند ممکن است در برخی نقاط خود پیکرها نیز مانع از فروریزش آوارها شده باشد و آسیب های زیادی به پیکر وارد شده است. پس ممکن است دیگر پیکری پیدا نشود .

شهریاری نیز با اعلام اینکه این احتمال وجود دارد که اجساد دیگر پیدا نشوند خاطر نشان کرد: به همین دلیل یک مرحله دیگر شناسایی در نظر گرفتیم آوارها را به منطقه ای منتقل می کنیم تا بار دیگر توسط سگ های زنده یاب و تجهیزات پلیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

وی با بیان اینکه از دلایل اصلی گرفتار شدن برخی افراد در زیر اوارها بی توجهی به اخطارهای مکرر نیروهای اتش نشانی بوده است، افزود: این بی توجهی جان اتش نشانان را نیز گرفت.

قائد پاشا رییس پزشکی قانونی تهران نیز با تایید اینکه مکن است پیکرها پیدا نشوند افزود: ممکن است که اجساد در برخی نقاط دچار ذغال شدگی شده باشند ولی باید در معرض آتش شدید قرار گرفته باشند تا دچار ذغال شدگی شده باشند حتی ممکن است که به خاکستر نیز تبدیل شده باشند..

جلال ملکی در خصوص آخرین تجهیزات نیروهای آتش نشانی گفت : زمانی که وارد آتش نشانی شدم ۲۲سال پیش را به یاد دارم اما باید بگویم در ۱۲سال اخیر آتش نشانی از نظر تجهیزات متحول شده است .

ملکی با بیان اینکه لباس های امروز نیروی آتش نشانی با احتساب نرخ دلار امروز بالغ بر ۸ میلیون تومان است ، گفت : به محض ورود هر نیرو یک لباس در اختیارش قرارداده می شود و تجهیزات خودروهای آتش نشانی نیز جزو برندهای معتبردنیا است.

وی ادامه داد: تجهیزات و خودروهای آتش نشانی با تایید کارشناسان از معتبرترین کارخانه های دنیا خریداری می شود و امروز ما از نظر تجهیزات و لباس ، دانش و توانایی مدیریت حادثه در سطح منطقه مطرح هستیم .

سخنگوی آتش نشانی با اشاره به اینکه دانشگاه آتش نشانی از اعتباری بالای در سطح منطقه برخوردار است گفت : بسیاری ازکشورهای همجوار نیروهایشان برای آموزش به دانشگاه آتش نشانی ما مراجعه می کنند .

*تیم تشخیص هویت در محل کهریزک تشکیل شده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در نشست خبری ساختمان پلاسکو ضمن عرض تسلیت به خانواده های محترم شهدای آتش نشان و متوفیان حادثه پلاسکو گفت : با همکاری دادستانی کشور تیم تشخیص هویت در محل کهریزک تشکیل شده است .

قادی پاشا با بیان اینکه۶ پیکر از جمله پیکر شهدای آتش نشان و شهروندان در اختیار اداره کل پزشکی قانونی تهران قرار گرفته است عنوان کرد : در خصوص شناسایی و اعلام زمان مرگ اقدام شده است .

وی تصریح کرد : به منظور احراز هویت متوفیان و شهدای آتش نشان با هماهنگی صورت گرفته تیم تشخیص هویت ناجا کار تشخیص هویت را آغاز کرده ایم و مقرر شد نمونه DNA از پیکرها و خانواده های مفقودان اخذ و تطبیق هویت شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از ۱۵ خانواده آتش نشان جهت انجام تست DNA، مراجعه کرده اند گفت : همچنین ۴ خانواده دیگر از مفقودان حادثه نیز جهت انجام تست فوق مراجعه کرده اند .

قادی پاشا تصریح کرد : تاکنون ۶ پیکر از ۷ پیکر کشف شده از اوار ساختمان پلاسکو در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است .

وی افزود: از خانواده های مفقودین می خواهیم جهت اخذ تست DNA، مراجعه کنند .

وی در ادامه به انتشار مطالب کذب و حاشیه ای در خصوص پیکرهای یافته شده در فضای مجازی گفت : تمام جنبه های مرگ اعم از زمان فوت ، علت فوت از سوی پزشکان متخصص تحت بررسی قرار می گیرد، اینکه اعلام شده پیکرهای یافت شده گرم بوده و تا ساعاتی قبل از یافت شدن زنده بوده اند اساساً کذب است .

وی تصریح کرد : حتی نمونه آزمایش تشخیص تنفس در کانون اتش سوزی نیز بر روی متوفیان صورت گرفته است بررسی ها نشان داد هر گونه تنفس دوده و منواکسید کربن در متوفیان وجود نداشته است .

وی افزود : زمان فوت پیکرهای شناسایی شده با زمان حادثه همخوانی داشته است پس اجازه دهید در خصوص مسائل و علل مرگ اظهارات کارشناسی را مطرح کنیم .

علیرضا جاوید در پاسخ به پرسی در خصوص این که چرا از اتاق بحران در این حادثه استفاده نشود گفت: اتاق بحران شهر تهران متعلق به حوادثی است که کل تهران را درگیر می کند و این اتاق بحران این حادثه در نزدیک ترین مکان به محل حادثه تشکیل شد .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5بهمن1395، کدخبر: 3885566: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
بعد از چهار - پنج روز و شدت گرما و رطوبت، مسلما اجساد دچار جمود نعشی شده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین