پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
رییس اتاق بازرگانی ایران خواستار تغییر شیوه حکمرانی در مبارزه با فساد اقتصادی شد.

شعار سال: در همایش مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری که  - سه‌شنبه - در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، محسن جلال‌پور - رییس اتاق بازرگانی ایران - با اشاره به این‌که امروزه چرایی و چگونگی فساد نامشخص نیست، گفت: همه ما می‌دانیم طی دهه گذشته و با ورود مجموعه‌هایی به اقتصاد ایران و بزرگی دولت که تقریبا پنج برابر آنچه باید باشد، هست هزینه اضافی، سوق‌دادن کارکنان برای فساد، بیکاری و ایجاد شرایط امن برای فساد باعث شده تا به فکر ایجاد یک مانیفست و یک برنامه جدی و مدون برای مبارزه با فساد به وجود آوریم و در آن مسیر حرکت کنیم.

وی همچنین با تاکید بر تغییر رویه حکمرانی در مبارزه با مفاسد اقتصادی با ذکر مثال افزود: چگونه یک مغازه با گران‌فروشی 10 هزار تومانی بلافاصله تعطیل می‌شود، اما موسسه‌ای مالی با وجود هزاران خلاف نه تنها مجازات نمی‌شود بلکه همه به فکر آنند تا این مشکل را بی‌ سروصدا حل کنند. این نوع اختلاف در برخورد با فساد رفتاری صفر و صدی و منجر به ریشه‌ دوانیده شدن فساد‌هایی بزرگ خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با مطرح کردن تجارب مدیریتی در اتاق بازرگانی ایران با هیات‌های خارجی گفت: بیش از 90 درصد هیات‌های خارجی در صحبت‌های خصوصی‌شان که به دنبال جوابی درست از بخش خصوصی هستند در دومین سوالاتشان از ما درباره‌ فضای ایران برای سرمایه‌گذاری می‌پرسند و می‌گویند شما تا چه اندازه امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را تضمین می‌کنید.

جلال‌پور در ادامه در خصوص فساد و شیوه‌های مبارزه با آن اظهار کرد: فساد مانند یک موریانه است که زیرپوستی فعالیت می‌کند و به یکباره بنیان مجموعه را برهم می‌ریزد. این روزها که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر وجود دارد و شرایط اقتصادی مطلوب نیست باید به این فکر بیفتیم که فضای کسب‌وکار امنی را به وجود آوریم. این فضا که هم‌اکنون طبق گزارشات به دست آمده در میان 174 کشور رتبه 136 را در سه سال اقتصادی و اداری دارد، بایستی با ایجاد حکمرانی یکپارچه برای مبارزه با آن به وجود بیاید و همان‌طور که هیاتی برای برطرف کردن مساله‌ی انرژی هسته‌ای به وجود آمد در خصوص مبارزه با فساد نیز کمیته و شورایی تشکیل شود تا وقت و انرژی که برای احیای تعامل ایران با فضای بین‌المللی صرف شده است به هدر نرود.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اظهار این‌که در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین آسیب جدی به توسعه ایران را فساد اداری موجب شده است، ادامه داد: آنچه بیش از پیش موجب گسترش و ایجاد فساد گردیده است کم‌شدن سرمایه اجتماعی و تحلیل رفتن این امر در توسعه کشور بوده است و نگرانی من نه تنها جذب سرمایه خارجی است، بلکه نگران فرار سرمایه‌ها نیز هستیم از این‌رو باید مساله‌ی فساد به صورت جدی و پایه‌ای با کار جدی اتفاق بیفتد نه همچون قیمت‌گذاری ارز و کالا به صورت دستوری که منجر به ایجاد رانت و سرچشمه‌های فساد می‌شود.

جلال‌پور در پایان با برشمردن راهکارهایی برای مبارزه با فساد گفت: رفتن به سمت دولت الکترونیک شفاف‌سازی و شیشه‌ای کردن همه فضاهای امور مالی و همچنین الکترونیکی کردن کلیه‌ امور مربوط به ارتباطات مالی تا جایی که همگان حس کنند زیر ذره‌بین هستند برای مبارزه با فساد ضروری است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 17 آذر 1394، کد مطلب: 94091710553:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین