پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
نائب رئیس شورای شهر کرج با بیان اینکه سفری که بخواهد هزینه برای مردم درست کند یا بار مالی مردم را بالا ببرد خیلی زیبا نیست، گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قابل هضم نیست که این هزینه استانداری بوده اما شهردار هم عضو آن مجموعه بوده است.

شعارسال: محمد‌ علی‌بخشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان البرز اظهار داشت: حاشیه این سفرها از اصل آن بیشتر است و به جای اینکه هزینه‌ای در جیب مردم بگذارند، بلعکس عمل می‌شود. این مقدار نخست 500 میلیون تومان بود و بعد به یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی محمد علی‌بخشی، نائب رئیس شورای شهر کرج  است.

*نظر شما در مورد عملکرد عمرانی مدیریت شهری چیست؟

علی‌بخشی: فعالیت عمرانی در کرج افزایش یافته است، اما کرج در این زمینه در مقایسه با حد نرمال عقب است و زیرساخت فرهنگی ما هنوز درست نشده است. می‌توان کارهای عمرانی را با رویکرد فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی بهتر انجام داد.

بنده کارهای عمرانی را در کرج موفق می‌بینم اما نه با نگاه سیاسی بلکه با نگاه فنی، اما علی‌رغم اینکه انقلاب ما دینی و فرهنگی است، متاسفانه ما زیرساخت فرهنگی نداریم و می‌توان با پیوست‌های فرهنگی کارهای بهتر انجام داد.

* در مورد بحث نظارت شورا بر عملکرد شهرداری توضیح دهید؟

علی‌بخشی: نظارت قوی در در سطح کشور وجود ندارد و نگاه ما سیاسی است. برخی از اعضا شورا در پیام تسلیت و ایام شهادت نزدیک به 200 بنر در سطح شهر زده‌اند و با استفاده از این مورد خود را تبلیغ می‌کنند، مطبوعات باید ما را سرخط بیاورند اما خود جذب این موارد نشوند. اساس نظارت در جامعه ضعیف است و یکی از آن‌ها هم ما هستیم.

اگر قرار است که بنده به عنوان یک شورایی بر کار شهرداری نظارت کنم و کسی تماس بگیرد که نمی‌شود، باید به سمت و سویی برویم که تقسیم‌بندی کارها صورت گیرد و آن موقع من پاسخگوی کار خودم هستم. اصل نظارت در جامعه مغفول واقع شده است.

*عملکرد شورای شهر کرج در مورد بافت فرسوده شهر چه بوده است؟

علی‌بخشی: اقدامات دوره چهارم شورای شهر کرج کافی و لازم در زمینه بافت‌های فرسوده نبوده است. رسیدگی به بافت‌های فرسوده بودجه بسیار زیادی و یک عزم ملی را می‌طلبد. اگر قرار است در این راستا کاری انجام شود،‌ نخست باید بلوک‌بندی شود.

شورا در منطقه اسلام‌آباد کارهایی در جهت رسیدگی به بافت فرسوده انجام داده اما تعریض‌کردن بافت‌های فرسوده مانند خیابان مطهری و آق‌تپه با خرید چند خانه که در طرح قرار می‌گیرد، حل کردن معضل بافت فرسوده نیست بلکه تعریض خیابان است. در کرج اگر بافت فرسوده‌ای تملک شده است بیشتر در جهت تعریض خیابان‌ها بوده است نه رسیدگی به بافت فرسوده شهر.

*آیا تسهیلاتی به صاحبان بافت‌های فرسوده در جهت بازسازی داده می‌شود؟

علی‌بخشی: در کل استان البرز با در نظر گرفتن حواشی استان، بیش از یک هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد. در مورد بافت فرسوده کار جدیدی صورت نگرفته است. معمولاً صاحبان ملک‌های فرسوده افراد فاقد توان مالی مناسب برای بازسازی و ترمیم بافت‌ها هستند و تسهیلاتی که گفته می‌شود در این راستان به این افراد داده می‌شود، وجود ندارد.

*عملکرد دوره چهارم شورا در مورد دستفروش‌ها چیست؟

علی‌بخشی: معضل دستفروش‌ها کشوری است اما این امر در شهر کرج مضاعف است. جغرافیا و پهنه کرج کوچک است و از شهرهای تهران، اشتهارد و قزوین در کرج دستفروشی می‌شود و از طرفی معضل بیکاری هم وجود دارد. زمانی که شورا در این مورد تصمیم می‌گیرد، باید تصمیم امنیت ملی پشت آن باشد و انجام این کار فقط با شورا و شهرداری نیست.

اگر به سمتی حرکت کنیم که مدیریت واحد شهری پیدا کنیم یعنی شورای شهر مدیریت واحد بر تمام امور داشته باشد می‌توان به این معضل رسیدگی کرد اما در حال حاضر این مدیریت وجود ندارد و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. نزدیک به 40 درصد از دستفروش‌ها نیازمند نیستند.

* جدایی فردیس از کرج به نفع کدام طرف است؟

علی‌بخشی: جدایی فردیس از کرج به نفع مردم فردیس نیست. برای این کار نخست باید زمینه استقلال آن فراهم شود که هنوز اتفاق نیفتاده است. فردیس در استقلال خود نمی‌تواند پروژه‌های عمرانی خوب انجام دهد و انفکاک و استقلالی که به شکل غیر زیرساختی انجام شود صحیح نیست و جز آسیب زدن چیز دیگری ندارد.

* ارتباط دوره چهارم شورای شهر کرج با آموزش و پرورش چگونه بوده است؟

علی‌بخشی: در هیچ دوره شورا به جز دوره چهارم به آموزش و پرورش کمک و همکاری نشده است، اما همین امر در برابر این دریا قطره‌ای است و چون مدیریت واحد شهری وجود ندارد، کمک‌هایی می‌شود که مُسکن است. در سال گذشته در 12 منطقه شهرداری برای هر منطقه 200 میلیون تومان پول در نظر گرفته شد که زیر نظر ناظرین مناطق در مدرسه‌ها هزینه شود.

* با توجه به سفر هیئت دولت به استان البرز، نظر شما در مورد هزینه‌های صرف شده در این زمینه چیست؟

علی‌بخشی: مشکل ما این است که یا متملق یا متمرد هستیم و متعادل نیستیم. سفری که بخواهد هزینه برای مردم درست کند یا بار مالی مردم را بالا ببرد خیلی زیبا نیست. سفر باید طوری باشد که در جیب مردم منطقه چیزی اضافه کند. تشریفاتش و حواشی سفرها کمی بیشتر از متن قضیه است و بنده از اول با این امر مخالف بودم و به آن رای ندادم.

نمی‌شود هزینه نکرد، اما می‌شود آن را مدیریت کرد. برخی مطالب اصلا قابل دفاع نیست اگر نگاه فرهنگی به معنای واقعی وجود داشته باشد، نباید این گونه در سفرها هزینه شود. شاید این میزان هزینه برای سفر در سطح کلان چیزی نباشد اما افکار عمومی و فقر جامعه آن را قبول نمی‌کند. یک میلیارد و 800 میلیون تومان قابل هضم نیست که این هزینه استانداری بوده اما شهردار هم عضو آن مجموعه بوده است. این هزینه قبلا 500 میلیون تومان بود که تبدیل به یک میلیارد و 800 میلیون تومان شد.

*عملکرد شورا در زمینه گرمخانه را چگونه می‌بینید؟

علی‌بخشی: در این راستا نخست باید مشکل از ریشه حل شود وگرنه مرتب کمیته امداد و بهزیستی را افزایش داده‌ایم. اما شاید در شرایط موجود کار شورا و شهرداری درست باشد. مدیریت واحد شهری نداریم و دچار مشکلات هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15اسفند1395، کدخبر: 1345295: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین