پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۷۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
حاصل بیش از دو دهه فعالیت موثر موسسه آموزش عالی رجاء ، نام این موسسه را در زمره برترین ها قرار داده است و در سطح بندی موسسات غیرانتفاعی کشور در رده اول جای گرفته است. اما حال و روز این روزهای رجاء خوب نیست و در همه عرصه ها سیر نزولی به خود گرفته است. روزگاری مدرسین برتر برای کسب صندلی استادی آن سر و دست می شکستند و امروز ...

شعار سال: موسسه آموزش عالی رجاء در سال 74 تاسیس شد و توانسته است تا کنون در 44 رشته- گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد (12 رشته) ، کارشناسی پیوسته (10 رشته) ، کارشناسی ناپیوسته (11 رشته) ، کاردانی پیوسته (8 رشته) و کاردانی ناپیوسته (3 رشته) دانشجو جذب، تربیت و تحویل جامعه نماید و در حال حاضر بیش از 4000 دانشجو مشغول به تحصیل دارد.

تا کنون بیش از 10 هزار فارغ التحصیل داشته و فارغ التحصیلان آن در حوزه های مختلف کاری از جمله افراد موفق جامعه بوده اند . لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان این دانشگاه توانسته اند برای ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاه های برتر کشور از جمله دانشگاه شریف، تهران، علم و صنعت، تربیت مدرس و .... مشغول به تحصیل شوند.

موسسه آموزش عالی رجاء توانسته در سطح بندی موسسات غیرانتفاعی کشور در رده نخستقرار گیرد که افتخاری برای شهر قزوین می باشد. این موسسه با رعایت ضوابط موسسات غیرانتفاعی و اعتقاد به مفهوم واقعی غیرانتفاعی و نیت خیرخواهانه هیات موسس و مدیریت 20 ساله آن ، توانسته امکانات بسیار عالی آموزشی ، فرهنگی و ورزشی را در یک محیط آرام ، سالم ، زیبا و با نشاط در زمینی به مساحت بیش از 9 هکتار و فضای ساختمانی بیش از 20 هزار مترمربع برای جوانان ایجاد نموده که در بین موسسات غیرانتفاعی کشور و به ویژه استان قزوین بسیار شاخص و متمایز می باشد.

موسسه آموزش عالی رجاء سرمایه گذاری فراوانی در زیر ساخت خود انجام داده که برای شهر قزوین ماندگار و نمونه بسیار ارزنده ای در کشور بوده که با توجه به تفکر و نیت نیکوکارانه هیات موسس و مدیریت 20 ساله آن که به هیج عنوان به دنبال منافع شخصی نبوده اند سبب گشته که به جرات می توان گفت که کمتر موسسه غیرانتفاعی چنین هزینه هایی را قبول و چنین عملکردی داشته است.

با نگاهی کوتاه به وضعیت سایر موسسات غیرانتفاعی به ویژه در سطح استان، می شودتفاوت را احساس کرد و قدردان زحمات 20 ساله مسئولین این دانشگاه بود.یقیناً ایجاد محیطعلمی و فرهنگی مناسب، سمت و سوی دریافتی ها(شهریه) را بیش از پیش برای ما روشن می کند. امکانات موجودنشان می دهد که موسسین این دانشگاه برای خود کیسه ندوخته اند و به دنبال منافع شخصی نیستند.

حتی می توان نسبت امکانات موجود در دانشگاه رجاء را با سرانه مالی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) ، دانشگاه علوم پزشکی قزوین یا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقایسه نمود.

برخی امکانات این دانشگاه به شرح زیر است:

  • حوزه آموزشی :
  • کتابخانه ای با بیش از 16000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی رشته های تخصصی همراه با مکانیزم پیشرفته ثبت امانت و ایجاد کتابخانه دیجیتال بیش از 1300 عنوان پایان نامه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از 40 عنوان مجله علمی ، فرهنگی ، روزنامه و هفته نامه بیش از 80 عنوان CD نرم افزار و فیلم های آموزشی و .......
  • 5 سایت مجهز کامپیوتر
  • آزمایشگاه های بسیار مجهز مدار ، مکانیک ، شبکه ، مخابرات و .....
  • آزمایشگاه های برق
  • آزمایشگاه های فیزیک الکتریسیته و مغناطیس و فیزیک مکانیک
  • آزمایشگاه خاک و بتن
  • آتلیه نقشه کشی
  • برگزاری کلاس های نقشه برداری با استفاده از بهترین تجهیزات نقشه برداری
  • امکان استفاده از ویدیو پروژکتور در اکثر کلاس ها
  • ایجاد فضای آموزشی مطابق با استانداردهای آموزشی در 2 ساختمان
  • برگزاری تمام دروس عملی براساس استانداردهای آن در سطح دانشگاه و در صورت نیاز استفاده از بهترین امکانات موجود در سطح استان (هنرستان شهید چمران ، هنرستان شهید بابایی ، استخر شهید رجایی و ....)
  • .........
  • امکانات ورزشی:
  • زمین چمن مصنوعی فوتبال
  • زمین چمن مصنوعی تنیس
  • سالن ورزشی جهت رشته های ورزشی والیبال ، بسکتبال ، فوتسال ، هندبال
  • 2 سالن ورزشی جهت رشته های ورزشی بدمینتون ، تنیس روی میز ، کشتی ، ورزش های رزمی و ژیمناستیک و ...
  • ......
  • حوزه فرهنگی :
  • فعالیت های گسترده بسیج دانشجویی
  • برپایی مراسم های مذهبی
  • برگزاری اردوهای فرهنگی زیارتی
  • برپایی نماز جماعت
  • ......

ایجاد اشتغال و جذب بیش از 45 نفر بعنوان اعضای هیات علمی و60 نفر کادر اداری ، آموزشی و فرهنگیاز بین جوانان متعهد و با انگیزه شهر قزوین از دیگر اقدامات درخشان این موسسه است که به حیث کمیتاشتغال زایی، در بین موسسات غیرانتفاعیبی نظیر و شگفت انگیزاست.

با تدابیر دولت امید! دیگر امیدی بهموسسه آموزش عالی رجاء نیست.

بیش از 10 هزار فارغ التحصیل در 44 رشته - گرایش (که اکثریت آنها برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر ایران پذیرش شده اند) ، نزدیک به 4 هزار دانشجو در حال تحصیل، کسب رتبه نخست در میان موسسات آموزش عالی و چندین مزیت دیگر نشان از کارنامه موفق رجاء داشت و این موسسه را در مسیر تبدیل وضعیت از موسسه آموزش عالی به دانشگاه قرار داد. اماشاید خوش بین ترین موسسرجاء، فکرش را هم نمی کرد که تبدیل وضعیت موسسه آموزش عالیبه دانشگاه هزینه های سنگین سیاست زدگی را با خود به همراه داشته باشد.

سال گذشته بود که وزارتعلوم، تحقیقات و فناوری زیر فشار برخی چهره های سیاست زده استان در اقدامی غیر قانونیو دخالتی آشکار یک عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) را به سمت ریاست این دانشگاه منصوب کرد و این انتصاب آغازی بود بر پایان یک حرکت علمی پیشرو. در این میان وزارت علومبا حمایت از برخی افراد با رویه فکری مشخص ، شرایطی ایجاد نموده که متاسفانه موجب انحراف در شرایط آموزشی شده است و روند رو به جلوی این موسسه توانمند را متوقف کرده است.

براساس آئین نامه استخدامی وزارت علومنمیتوان بطور همزمان در دو دانشگاه بصورت تمام وقت مشغول بکار بود. قانونی که توسط وزارت علوم به هیچ انگاشته شده است و به موجب این تخلف اداری،ریاست دانشگاه رجاء در طول این مدت از حقوق ریاست بر موسسه نیز بهرهمند شده است.

و اما رئیس کیست...

انتصاب غیر قانونی جناب رئیس آنقدرها هم ساده و کم حاشیه نبوده است. ایشان از جمله کسانی است که مدرک دکتری خود را از انگستان ، در رشته مهندسی مواد و با حمایت های دولتی (بورسیه) گرفته است. بورسیه ای که قانوناً به افراد مقید به اسلام، انقلاب و نظام داده می شود تا با کسب علم و تجربه بتوانند عناصر موثری برای نشر فرهنگ انقلابی باشند.

نکته قابل توجهی که در مورد رئیس تحمیلی رجاء وجود دارد، تایید صلاحیت عمومی ایشان پس از گذشت 18 ماه و با پافشاری های وزارت علوم به همراه جمعی از واسطه های سیاسی است. شاید بتوان عمده ترین دلیل عدم تایید صلاحیت عمومی ایشان را در سوابق فرهنگی و سیاسی ایشان جستجو کرد. از دیگر نکات قابل توجه می توان به سنخیت نداشتن مدرک تحصیلی جناب رئیس با رشته های موجود در دانشگاه رجاء اشاره کرد که جای بسی تامل دارد!

اقدامات صورت گرفته در زمان تصدی جناب رئیس

عملکرد چند ماهه ایشان که نشانی از سوابق فرهنگی و سیاسی شان دارد بیانگر بی توجهی به فرهنگ اسلامی و ایجاد مشکلات اداری و آموزشی برای دانشگاه خوش نام رجاء است. در ذیل به بخشی از این اقدامات اشاره کوتاهی می کنیم. اینکه این اقدامات به دستور ایشان بوده یا کسان دیگری در این تصمیم گیری دخیل هستند را نمی دانیم. ولی آنچه واضح است نقش ریاست یک سازمان در ایفای اقدامات است.

  • جمع آوری عکس مقام معظم رهبری از اماکن
  • دستور به عدم دخالت و برخورد حراست دانشگاه با تخلف های فرهنگی و ناهنجاری های اجتماعی (این در حالی است که طی 20 سال گذشته فضای دانشگاه مورد تحسین مسئولین ذیربط استان بوده است)
  • مختلط نمودن سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان به بهانه کاهش هزینه ها
  • مختلط نمودن سالن غذاخوری دانشجویان
  • مختلط نمودن بوفه دانشجویی
  • حذف پخش صدای اذان در سطح دانشگاه
  • حذف اساتید با سابقه ، مومن ، متعهد و انقلابی از مسئولیت های آموزشی و اجرایی
  • جذب افرادی بدون سابقه تدریس و فعالیت اجراییبه عنوان استاد و پرداخت حقوق به عنوان عضو هیات علمی و گماردن در مسئولیت های آموزشی و اجرایی بدون آنکه صلاحیت عمومی آنها تایید شده باشد.
  • ایجاد واحد مشاوره در دانشگاه و پرداخت حقوق های بسیار بالا و غیر نامتعارف به مسئولین آن در مقایسه با اساتید دانشگاه (بیش از 10 برابر) در حالی که صلاحیت شخص مشاور و نحوه برخورد آن با دانشجویان به هیج عنوان مورد تایید حراست دانشگاه نبوده است.
  • عدم استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه رجاءدر مسئولیت های اصلی دانشگاه از جمله معاونت های آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی
  • جذب،استخدام و صدور حکم 4 ساله برای معاون پژوهشی که ایشان نیز از اعضای هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بوده و براساس قانون اجازه اشتغال در دو دانشگاه بصورت تمام وقت را ندارند. البته پاسخ به این اقدام غیرقانونی این است که معاونت پژوهشی بصورت نیمه وقت در رجاء فعالیت می کنند.این پاسخ سطحی سوالی دیگری را در ذهن ایجاد می کند که مگر معاونت پژوهشی آنقدر کم اهمیت است که می شود بادورکاری و کارپاره وقت آن را انجام داد؟ که اگر چنین است چرا مسئولیت آن به اعضای هیات علمی رجاء سپرده نشده است؟
    در این خصوص نیز رفتار جناب رئیس خلاف عرف و قانون جاری وزارت علوم بوده است. معاون منصوب شده از دوستان و همفکران نزدیک جناب رئیس بوده و قبل از صدور این حکم هیچگونه سابقه تدریس در دانشگاه رجاء را نتوانستیم در کارنامه ایشان پیدا کنیم. ضمن اینکه با توجه به رشته تحصیلی ایشان (مکانیک) قطعا در آینده نیز جایی برای تدریس در رجا در کارنامه ایشان نخواهیم دید. نحوه انتصاب معاون پژوهشی نیز داستان عجیبی است.

    در تمام دانشگاه ها مسئولین
    های اجرایی را از بین اعضای هیات علمی همان دانشگاه و بصورت دوره ای و با رای گیری اعضای هیات علمی انتخاب می شوند (جای سوال است، دانشگاهی که خود عضو هیات علمی با سابقه و توانمند دارد چرا می بایست مسئولیت به افرادی از سایر دانشگاه ها سپرده شود ؟ در کدام دانشگاه مسئولین آن از سایر دانشگاه ها انتخاب می شوند؟ آیا این افراد نسبت به مسائل و مشکلات دانشگاه رجاء آگاه تر می باشند و یا فقط از باب دوستی و دریافت حقوق میلیونی منصوب می شوند؟ آیا حق اعضای هیات علمی رجاء نیست که در انتخاباتی آزاد معاونین را انتخاب کنند؟)
    انتخاب معاون پژوهشی در تعطیلات تابستانی و بگونه ای شتاب زده حرف و حدیث هایی را نیز بدنبال داشته است که توسط ریاست محترم سرکوب گردیده است.
  • با توجه به نارضایتی دانشجویان نسبت به تغییرات گسترده در سطح مسئولیت های آموزشی و استفاده از اساتید غیر مجرب و بی تجربه و تهدید دانشجویان به عدم حضور در کلاس ها و تحسن در محیط دانشگاه ، برای سرکوب دانشجویان و اساتید وعده های دروغین را در طول این مدت مطرح ، برخی اساتید را تهدید به اخراج نموده و یا اندک افرادی را در مسئولیت های بسیار کم رنگ و ظاهری منصوب و اساتید با تجربه و با سابقه را از مسئولیت های اجرای به تدریج برکنار و افرادی را منصوب نموده که بتواند فعالیت های غیرقانونی خود از جمله معرفی افراد برایارائه درس در این دانشگاه و ..... را راحت تر انجام دهد.
  • تبدیل دانشگاه رجاء به حیاطخلوت دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و برگزاری نشست های پنهانی خارج از ساعت اداری با محوریت مسائل سیاسی و با حضور افرادی که از جریان فتنه 88 و تفکرات خاص پیروی می نمایند.
  • استخدام اتوبوسی در کادر اجرایی و ایجاد مسئولیت های ظاهری و غیر کاربردی در شرایطی که دانشگاه با توجه به توسعه زیرساخت های فیزیکی و کاهش دانشجو با کاهش منابع مالی روبرو می باشد و از طرفی زمزمه و ایجاد مقدمات برای اخراج برخی افراد با سابقه ؟؟!!!
  • تلاش در جهت ناحق نمودن و زیر پا گذاشتن قانون کار و جلوگیری از عدم پرداخت حقوق قانونی کارکنان و اساتیدی که به دلایل مختلف با دانشگاه همکاری ندارند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر، تاریخ 19 مرداد 95، کد مطلب: 1860: www.qazvinkhabar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین