پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
درسفر هیأت دولت به قزوین مصوب شده که 20 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شود
شعارسال: رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین اعلام کرد: با مطالعه پرونده‌ها اولویت برای اجرای این طرح زمین‌های بزرگ است که تجمیع در آنها انجام شده است. دولت در اجرای این طرح با کشاورزان بیشترین همکاری را دارد. 70 تا 85 درصد هزینه‌ها به صورت یارانه بلاعوض از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می‌شود اما این 85 درصد شامل مزارع تجمیع شده است. وی با اشاره به اینکه اجرای مکانیزاسیون در مزارع کوچک توجیه اقتصادی ندارد، گفت: برای ارتقای ضریب مکانیزاسیون در استان به جای اجرای طرح در مزارع کوچک، یک مجموعه مجهز را در مزارع تجمیع شده انجام می‌دهیم. متقی با بیان اینکه روش کار، خود اجرایی نظارت شده است، گفت: خرید اقلام و اجناس طرح آبیاری با پیمانکار و سازمان همیاری‌های شهرداری و هزینه اجرا بر عهده متقاضی است.

اینکه ایران کشوری نیمه بیابانی است بر کسی پوشیده نیست و سال هاست که کارشناسان حوزه آب؛ مدیریت مصرف منابع آب را یک ضرورت برای مقابله با بحران کم آبی می‌دانند. از اوایل سال 70 بود که کشور وارد دوره خشکسالی عظیمی شد و سال به سال نیز این خشکی بیشتر شده و همه ما هم به جای مقابله با این خشکسالی با این پدیده همراهی کرده‌ایم. چند سالی می‌شود که کاهش سفره‌های زیر زمینی، نبود آب و از آن مهمتر خسارت‌های ناشی از خشکسالی، کشاورزان را وادار کرده با روی آوردن به روش‌های نوین کشاورزی از جمله آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و دیگر روش‌ها شرایط خود را با خشکسالی سازگار کنند و خسارت‌ها را کاهش دهند. به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که این واقعیت را بپذیریم خشکسالی با کشاورزی ما عجین شده و تنها راه ثبات تولید و ادامه حیات کشاورزی تبدیل روش‌های سنتی آبیاری به سامانه‌های نوین است. ارتقای بهره‌وری آب و تولید محصولات کشاورزی از مهم‌ترین رویکردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی است. توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، انتقال کشت‌های بهاره به پاییزه برای استفاده از آب باران و ترویج و توسعه کشت نشایی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره‌وری آب بوده است. قزوین از استان‌هایی است که در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور تأثیر‌گذار باشد. در این راستا در سفر هیأت دولت به قزوین مصوب شده که 20 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شود.

* اجرای کامل سامانه‌های نوین آبیاری در 1500 هکتار از اراضی قزوین

«علی اکبر متقی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص اظهار داشت: استفاده از روش‌های نوین کشاورزی بسیار مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی است. از سوی دیگر با توجه به بحران آب در چند سال اخیر، اجرای آبیاری به صورت سنتی در استان تقریباً غیر ممکن است و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تنها راه توسعه کشاورزی است. با برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه ۱۰ساله بیشتر اراضی کشاورزی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد. وی ادامه داد: از سال 70 تا پایان سال 94 حدود 35هزار هکتار از اراضی و باغ‌های استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد اما تنها در سال 95 در سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان دستور اجرای طرح ‌های نوین آبیاری در حدود 20 هزار هکتار از اراضی مصوب شد.از این میزان، با استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه کشاورزی، سازمان همیاری شهرداری و پیمانکاران مجری، این طرح در 5 هزار و 500 هکتار شروع شده و در یک هزار و 500 هکتار نیز اجرای کامل و تحویل بهره برداران شده است. همچنین ۲هزار و ۹۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان در قالب ۱۱۱ طرح در دست اجرا و ۸ هزار و ۶۲۱ هکتار در قالب ۳۶۷ طرح در حال مطالعه است. متقی اضافه کرد: از مجموع ۲۰ هزار هکتار مصوب، ۲۱۴ طرح با سطح ۸ هزار و ۲۸۸ هکتار از اراضی کشاورزی نیز در حال مطالعه است. همچنین ۱۵ هزار و ۳۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۴۳۷ طرح توسط متقاضی ارائه شده و در حال تکمیل پرونده هستند.

* کاهش مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌ها و مزارع در استفاده بهینه از منابع آبی استان تأثیر بسزایی داشته و راندمان مصرف آب را از 38 درصد به 70 درصد رسانده در حالی که بهره‌وری رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از محصولات ما قبلاً به علت کم آبی و استفاده از روش‌های سنتی با کم آبیاری مواجه بوده، اما با اجرای طرح‌های نوین این محصولات آب مورد نیاز را جذب می‌کنند و از کیفیت بهتری نسبت به قبل برخوردار شده‌اند. همچنین در این روش علف‌های هرز بشدت کاهش پیدا کرده که این موضوع خوشایند کشاورزان بوده است.

* اجرای بیشترین سطح طرح در بوئین زهرا و تاکستان

در حال حاضر در شهرستان‌های بوئین زهرا و تاکستان بیشترین میزان این طرح اجرا شده و امیدواریم با همکاری کشاورزان طرح نوسازی ادوات و تجهیز زمین‌های زراعی تا 10 سال آینده در تمام شهرستان‌های استان به صورت کامل انجام شود.

* تسهیل در اعطای وام به کشاورزان

متقی خاطرنشان کرد: در بحث نو‌سازی ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نیز سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. خط اعتباری با سود 15 درصد و بازپرداخت 5 ساله در این خصوص درنظر گرفته شده و کشاورزان می‌توانند از آن استفاده کنند. در خصوص ضمانت‌های بانکی نیز تمهیداتی برای راحتی کشاورزان در نظر گرفته شده است. کشاورزانی که وام خرید تراکتور را دریافت می‌کنند می‌توانند به جای وثیقه ملکی سند تراکتور خریداری شده را به همراه سفته یا چک در رهن بانک بگذارند. در خصوص کمباین نیز به علت قیمت بالای دستگاه، تنها برای نصف بهای اصلی سند درخواست می‌شود و برای بقیه مبلغ از سند خود کمباین استفاده می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1396، شماره: 6466 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین