پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
ققنوس پارس جنوبی پس از سال‏ها از خاکستر خود برخاست تا قلب تپنده انرژی ایران در واپسین ماه‏های ‏دولت یازدهم جان دوباره‏ای بگیرد.
شعارسال: رئیس‏جمهور حسن روحانی دیروز از نماد این پرنده افسانه‏ای به همراه دو نماد دیگر در منطقه پارس جنوبی رونمایی کرد تا در پي آن با افتتاح ٦ فاز استاندارد گازي با سرمایه‌ای حدود ۲۰ میلیارد دلار؛ براي نخستين بار در تاريخ كشور، توليد روزانه گاز ايران از رقيب ديرينه اش قطر پيشي بگيرد.

با افتتاح این فازها تولید روزانه ایران به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و شاهد تولید یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی خواهیم بود. همچنین به ازای هر 2 فاز پارس جنوبی سالانه 5/ 3 تا چهار میلیارد دلار درآمد ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب در مدت زمانی کمتر از 2سال تمام سرمایه‌گذاری‌ها دراین پنج فاز (21، 20، 19، 18، 17) به اقتصاد ملی باز خواهد گشت. سبقت ايران از قطر در توليد روزانه گاز طبيعي در شرايطي رقم خورد كه اين اتفاق در روزهاي نخست آغاز به كار دولت يازدهم رويايي دست‌نيافتني به نظر مي‌رسيد. اين روياي ديرينه اما روز گذشته و با تكميل فازهايي كه در دو دولت قبلي ناقص باقي مانده بودند در مراسمی رسمي به واقعيت پيوست. همچنین طلسم برداشت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی نیز که قطر برداشت از آن را سال‌ها قبل آغاز کرده بود روز گذشته و با افتتاح رسمی فاز یک این پروژه شکسته شد. به این ترتیب در نخستین فاز ایران قادر به برداشت روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام از این لایه نفتی شد.

اما افزايش برداشت روزانه گاز ايران در حالي موفقيتي بزرگ براي كشور به شمار مي رود كه ايران هنوز در برداشت تجميعي از قطر عقب‌تر است. تولید تجمیعی گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی تا سال ۹۵ درحالی هزار و ۶۰ میلیارد متر مکعب بوده که قطر تا کنون هزار و ۷۷۱ میلیاردمتر مکعب گاز برداشت کرده است. این آمار را علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تازگی اعلام کرده است. ایران در سال‌های میانی دهه ۷۰ و با تاخیر نسبت به قطر برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرد و در دو دولت نهم و دهم نیز زمان زیادی را برای تکمیل فازها از دست داد. با این حال يكي از راهكارهاي ايران براي جبران فاصله با رقیب خود جذب سرمايه و تکنولوژی خارجي براي اجراي طرح‌هاي توسعه پارس جنوبي است.

بر اين اساس شركت ملي نفت ايران، پس از لغو برجام و با تكيه به مدل جديد قراردادهاي نفتي، کنسرسیومی به رهبری شركت بين‌المللي توتال ایجاد کرده است که در صورت شروع به کار این کنسرسیوم علاوه بر توسعه و تکمیل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، تكنولوژي جبران افت فشار گاز (به‌عنوان مشکلی طبیعی) در میدان پارس جنوبی برای نخستین بار در منطقه در ايران اجرایی می‌شود. ورود این تکنولوژی می‌تواند نقش اثرگذاری در افزایش تولید گاز ایران داشته باشد. بیژن زنگنه در رابطه با زمان ورود توتال به پارس جنوبی در نشستی خبری که در عسلویه با خبرنگاران داشت، گفت: بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توتال صحبت‌هایی را در مورد ادامه همکاری با ایران مطرح کرد که ما گله کردیم. با این وجود مذاکرات از نظر تنظیم قرارداد با سرعت جلو می‌رود و ممکن است ظرف ۲هفته آینده نتیجه مذاکرات مشخص شود، اما مشخص نیست تفاهم نامه چه زمانی امضا شود.

* پارس جنوبی؛ سکوی پرش ایران

اما بعد از رونمایی از نمادهای فازهای یاد شده در منطقه پارس جنوبی که تلفیقی از هنر و صنعت در منطقه پارس جنوبی ایجاد کرده است، با فرمان رئیس‏جمهور در ارتباطی تصویری با مدیران اجرایی فازها؛ 6 فاز استاندارد و طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از محل فازهای 17 و 18 رسما به بهر‏ه‏برداری رسید. افتتاح رسمی طرح‏های یاد شده به شکل همزمان در حالی با تاکید به قرار داشتن در آستانه انتخابات 29‌اردیبهشت در روزهای گذشته با انتقادهایی همراه بوده که واقعیت غیرقابل انکار در این رابطه این است که بر خلاف تجربه گذشته؛ همه این هشت طرح به شکل «کامل» مورد بهره‏برداری قرار گرفتند تا به تعبیر رئیس‏جمهوری در مراسم افتتاحیه این پروژه‏ها در عسلویه «سکوهای این فازها، سکوهای پرش ایران به سمت پیشرفت باشند.» به این ترتیب در افتتاح این فازها نه از کپسول گاز برای روشن کردن شعله‏ای استفاده شد و نه هیچ طرح نیمه‏کاره‏ای به شکل نمایشی افتتاح شد. با این حال آنطور که بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت، پیشنهاد او برای افتتاح این پروژه‏ها زمانی غیر از انتخابات بوده است چراکه از نگاه او «این طرح‏ها، طرح‏هایی ملی، بزرگ و با پیام‏های فراوانی برای جامعه جهانی و منطقه بوده است.» این طرح‏ها اما در نهایت روز گذشته و طی سفر یک روزه رئیس‏جمهوری به عسلویه مورد بهره‏برداری رسمی قرار گرفت تا روحانی در چهارمین و آخرین سفر خود به پایتخت انرژی ایران در قامت رئیس‏جمهوری دولت یازدهم، ثمره بزرگ‌ترین‌ سرمایه‏گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که بیش از 20 میلیارد دلار ارزیابی می‏شود را مورد بهره‏برداری رسمی قرار دهد.

زنگنه در مراسم افتتاح 6 فاز استاندارد پارس جنوبی، از مدیران نفتی در دولت‏های قبل و تمام افرادی که در پیشبرد و تکمیل این پروژه‏ها نقش داشتند تشکر و تاکید کرد: «مراحل تکمیل این فازها در شرایط تحریم عملیاتی شد و در این مسیر همه زحمت کشیدند، ما باید ملی نگاه کنیم و همه با هم برای آینده کشور تلاش کنیم.»تاکید بر وجود «نگاه ملی» در حالی طی همراهی دو روز گذشته خبرنگاران با بیژن زنگنه بارها از سوی او شنیده شد که در این مدت و کمی پیش از آن، بازی با اعداد و مرزبند‏ی‏ منتقدان دولت همواره در جریان بود.

* تکمیل یادگارهای قدیمی

اما فازهای 17 و 18، 19 و 20 و 21 که معادل 6فاز استاندارد در حالی به اتمام رسیدند که به علت دیرکرد در اجرای آنها هزینه مالی فراوانی به کشور تحمیل شد؛ «150 میلیون متر مکعب گاز، 200هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی (گاز مایع) به تولید ایران افزوده شده است. » تکمیل این فازها در شرایطی انجام شد که برای مثال فازهای ۱۷ و ۱۸ در خرداد ماه سال ۸۵ متولد شدند اما پس از آن با رشد مناسبی همراه نبودند تا در نهایت در دولت تدبیر و امید تکمیل شدند. طرح توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، در شمار بزرگ‌ترین طرح‌های تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تولید گاز جهان در سال‌های اخیر است. همچنین فاز ۱۹ پارس جنوبی در حالی قرار بود با هزینه‌ای دو برابری و در مدت زمان ۳۵ ماه همزمان با پایان دولت دهم در اردیبهشت سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد که هیچ‌گاه در آن تاریخ تکمیل نشد و در نهایت با تلاش متخصصان در دولت یازدهم به اتمام رسید.

وزیر نفت روز گذشته و در سخنرانی خود در آیین بهره‌برداری از ۸ مگا پروژه پارس جنوبی به مشکلاتی از «فشار کم پولی» و «نبود جاده آسفالت در سه سال و نیم گذشته» گرفته تا «فشارهای سیاسی» اشاره کرد و گفت: «با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت و قرار گرفتن اوج فشار تحریم‏ها در دو سال و نیم نخست دولت یازدهم، با همت متخصصان، مهندسان، کارکنان صنعت نفت، مدیران عامل شرکت‌های نفت و صندوق توسعه ملی که کمک زیادی در این زمینه انجام دادند توانستیم 11 فاز پارس جنوبی را به بهره‏برداری برسانیم.» عضو کابینه حسن روحانی با اشاره به اینکه «حرف زدن و شعار دادن ساده است و مالیات ندارد»، ادامه داد: «علاوه بر 11 فازی که در این مدت به نتیجه رسید دستاوردهای دیگری نیز حاصل شد، از جمله ایجاد ناوگان قوی حفاری در پارس جنوبی به‌دست متخصصان ایرانی و نصب همه تاسیسات از سوی مهندسان داخلی است. هرچند که مشکل بهره‏وری در اجرای پروژه‏ها وجود دارد و هزینه‏ها را بیشتر می‏کند، اما این مساله را نیز باید درست کنیم.»

* تدبیر؛ آورده دولت برای پارس جنوبی

وزیر نفت که روز گذشته میان صدها نفر از کارکنان و مدیران نفتی حاضر در فاز ۱۷ و ۱۸ «عسلویه» و در حضور رئیس‏جمهوری و همراهان او سخنرانی می‏کرد، در بخشی از صحبت‏های خود گفت: با جرات می‏گویم پارس جنوبی را پول نساخت بلکه عشق و تدبیر و امید برای سربلندی ایران ساخت، اینکه بگوییم این مگا پروژه‏ها فقط با پول ساخته شده اشتباه است، زیرا تنها با پول نمی‏شود کار کرد.

سابقه حضور زنگنه در منطقه پارس جنوبی به سال‏های میانی دهه هفتاد بازمی‏گردد؛ یعنی زمانی‌که فعالیت ایران برای برداشت سهم گاز خود از بزرگ‌ترین‌ میدان مشترک گازی دنیا برای نخستین‌بار رقم زده شد. به این ترتیب زنگنه با اشاره به سابقه طولانی خود در این منطقه؛ ساختن مجموعه عظیم صنعتی عسلویه که نزدیک به 45 کیلومتر از پهنه ساحلی خلیج فارس و زنجیره‏ای از صنایع را در دل خود جا داده است حاصل کار کمتر از 19 سال دانست که به اتکای اراده آهنین همکاران او ساخته شده است. زنگنه با اشاره به این نکته تاکید کرد: معتقد هستم از این پس می‏توان شاهد جهش توسعه ایران به ویژه بعد از برجام بود. البته وزارت نفت برای آینده برنامه روشن و پرامیدی دارد که برای اجرای آنها باید به سرانجام رسیدن قراردادهای جدید نفتی را پیگیری کنیم. به جرات می‌توان گفت با به نتیجه رسیدن این مدل‏های قراردادی ۱۰۰ هزار شغل پویا، فعال و مولد ایجاده شده و چرخ بسیاری از واحدهای صنعتی به گردش در می‏آید.

* قراردادهای جدید نفتی لازم‏الاجرا هستند

زنگنه شب قبل از افتتاحیه و در نشست خبری‌اش با خبرنگاران حاضر در عسلویه، در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر «چگونگی سرنوشت مدل جدید قراردادهای جدید نفتی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوازدهم» گفت: وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی به‌صورتی جدی تلاش می‏کند و در این راستا ۷ تا ۸ گروه فنی، گروه قراردادی و گروه بازرگانی تشکیل شده است که من شخصا هر هفته برای پیگیری روند کار آنها جلسه برگزار می‏کنم. وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه «ایران برای اجرای قراردادهای جدید نفتی آماده است» در رابطه با سرنوشت این قراردادها در دولت آینده تاکید کرد: به هر حال کشورهای خارجی هم توجه می‏کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند. اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است. کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و به سراغ مشارکت در تولید بروند اما من با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی ایران مخالف مشارکت در تولید هستم و اجرای قراردادهای جدید نفتی را برای توسعه میادین نفتی کشور لازم‌الاجرا می‏دانم.

* برجام و رهایی از چاه تحریم‏ها

وزیر نفت با بیان اینکه پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‏توان توسعه ایران را جهش داد، گفت: برجام تنها موافقت‏نامه نیست، بلکه نقطه عطفی در تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران است و از سیاست‏گذاری رئیس‌جمهوری و دولت در جریان برجام تقدیر و تشکر می‏کنم زیرا با برجام، ایران از چاه تحریم‏ها نجات یافت تا برای توسعه جهش یابد. زنگنه در ادامه تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید افتخار ما این نیست که تنها گزارش طرح‏ها را بدهیم، بلکه آنچه را که انجام داده‏ایم به نمایش می‏گذاریم که این تحقق اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی است.

* ما می‌توانیم

«صنعت نفت و مدیران نفت در سال 95 و 96 برای ما روزهای پرافتخاری را آفریدند.» این بخشی از سخنان رئیس‌جمهوری در افتتاحیه روز گذشته بود. او که پس از زنگنه سخنرانی خود را آغاز کرد «بازگشت قدرت صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به دو برابر را در مدت زمانی کوتاه» مورد تاکید قرار داد و گفت: آن روزی که مدیران نفت ما و وزیر نفت ما در اوپک توانستند حق غصب شده ملت ایران را بازپس گیرند و ما توانستیم حقمان را بگیریم و تولید نفتمان را همزمان با کاهش دیگر تولیدکنندگان نفت به مرز قبل از تحریم برسانیم افتخاری بزرگ برای ملت ایران بود. وی افزود: اگر با هم باشیم، وحدت داشته باشیم و دست به دست هم دهیم، ما می‌توانیم.

عسلویه اما روز گذشته تنها شاهد افتتاح فازهای گازی نبود بلکه افتتاح چهار طرح مجتمع‌های پتروشیمی کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت‌جمشید در منطقه پارس جنوبی که به‌دست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است نیز بخش دیگری از تاریخ روز گذشته این شهر بود. با راه‌اندازی این طرح‌های پتروشیمی در مجموع سالانه 2 میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش 2 میلیارد دلار افزوده می‌شود که باعث تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396، کدخبر: 1097271، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین