پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
پروژه احداث پل قدس بعد از هفت سال حرف و حدیث بالاخره گره‌گشایی شده و قرار است گره عملیات اجرایی آن به همت شهردار اردبیل باز شود.

شعار سال: شهردار اردبیل در چهارمین ماه از مسئولیتش «پل قدس» را کلنگ‌زنی می‌کند و این یک «سورپرایز عمرانی» برای پروژه‌ای است که در چند سال گذشته چندین بار به صحن شورا رفت و به دفعات از سوی شهرداران وقت تیتر یکِ سرخط‌های داغ خبری شده است.

پروژه‌ پل قدس که از سال 88 تا 94 پروسه‌ای خسته کننده و مایوس کننده داشت دوشنبه هفته گذشته چراغ سبز شورا به پیشنهاد شهردار طلسم هفت سال معلق مانده این پروژه را شکست هر چند که بسته پیشنهادی شهردار برای احداث پل عیب و نقص چندانی هم نداشت پروژه‌ای که شهردار اردبیل از آن به «بزرگترین پروژه عمران شهری اردبیل» یاد می‌کند.

شهردار اردبیل در این زمینه اظهار کرد: این پل تجربه سنگینی برای شهرداری است که بارها ساخت آن تا مرحله عقد قرارداد رفته و متوقف ‌شده است و شاید این نوع گردش کار حساسیت‌ها را در مورد این پل بالاتر هم برده بود.

اما چرا این پروژه باید مهم یا به تعبیری دیگر« بزرگترین» در حوزه عمران شهری است؟

اول اینکه شهریور ماه سال گذشته بود که یک تصمیم، هم مسیر و هم جنس پل را تغییر داد آن روزها شهردار وقت در پی کلنگ‌زنی و احداث پلی بود که خیابان شهدا با گذر از چهار راه باهنر به خیابان شهید یسری وصل می‌کرد.

قرار بر این بود که با بودجه‌ای نزدیک به 120 میلیارد تومان این پل به صورت کابلی احداث شود بازنگری در نقشه و شیوه اجرا پل کابلی را معلق کرد، پل تغییر نقشه داد و این بار در امتداد خیابان شهدا از مسیر چهارراه حافظ به سمت میدان ججین تعریف شد قرار بر این شد که پل به شیوه‌ای غیر کابلی اجرا شود و این دو تغییر یک صرفه‌جویی چشمگیری برای شهرداری به ارمغان داشت و 25 میلیارد تومان میزان صرفه‌جویی در تغییرات پل بود البته بعدها رقم تغییرات هزینه مورد نیاز را به 55 میلیارد هم تقلیل داد اما با این تغییرات کسی برای کلنگ‌زنی پا پیش نگذاشت.

گویی پروژه پل قدس به معنای اخص و عین ناباوری طلسم شده بود خبر اطمینان بخش اجرایی شدن این پل در کنار همه محاسن‌هایی که می‌تواند برای اردبیل به ارمغان داشته باشد، دستاوردی مهم در بازتعریفی از اعتماد داشته باشد. آنچه که مردم را به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری امیدوارتر می‌کند.

در ثانی دهه هشتاد، دهه توسعه اردبیل بود البته توسعه نه به مفهوم اخص آن در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بلکه یک توسعه حجمی و فیزیکی و به مفهوم بزرگ و فربه شدن این شهر، محدوده جغرافیایی شهر به واسطه مهاجرت و افزایش جمعیت شبانه و به یک آن گسترش یافت و ترافیک یکی از سوغات‌های این فربه شدن برای اردبیل بود.

در اواسط دهه هشتاد شورای شهر سوم رای به احداث پل‌های روگذر در شش نقطه شهر داد توجیه احداث پل‌های روگذر در تقاطع‌های مبارزان، بعثت، سعدی، کارشناسان، باغمیشه و پیرعبدالملک گره‌گشایی از مشکل ترافیک راه‌بندان شهری بود. کارشناسان احداث چهار پل را ضروری می‌دانستند اما محل احداث پل‌های باغمیشه و پیرعبدالملک محل مناقشه بود از دستور آغاز به کار شبانه شهردار برای احداث پل گرفته تا کشف آثار تاریخی در محل ستون‌های پل و عدم در نظر گرفتن برخی از نظرات کارشناسی که این پل گرهی از بار ترافیکی پیرعبدالملک نخواهد گشود این پل را به یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌ دوران شهرداری تبدیل کرد.

شهرداری پل را احداث کرد و یک گره به بار ترافیکی شهر افزود گروهی از کارشناسان شهری بر این باور بودند که احداث پل در چهارراه باهنر در آن مقطع به جای باغمیشه و پیرعبدالملک باید در دستور کار قرار می‌گرفت اما پلی که بتواند گره از حجم ترافیک چهارراه باهنر بکاهد تا همین چند روز پیش فقط روی نقشه‌ها خودنمایی می‌کرد و پل قدس همچنان معلق بود.

دوشنبه هفته گذشته بود که شهردار اردبیل از بسته راهگشای خود برای حل «معمای پیچیده» اجرای پل قدس رونمایی کرد وی از مذاکرات منتج به نتیجه با بانک شهر و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه شهر برای اجرای این پروژه خبر داد.

حمید لطف‌اللهیان گفت که با هزینه‌ای 49 میلیارد تومانی این پل ساخته می‌شود آنچه که وی بر خلاف دیگر شهرداران آن را با عزمی جدی برای اجرایی کردن آن گفت این موضع‌گیری توام با اطمینان لطف‌اللهیان امیدی را در شهر نسبت به مجموعه شهرداری ایجاد کرده است که در صورت اجرایی شدن بر اساس تقویم کاری می‌تواند اعتماد جامعه شهری به شهرداری را از نو و در ساختاری متفاوت از قبل تعریف کند.

در نهایت خبر عملیاتی کردن احداث پل قدس از منظر دیگری هم اهمیت دارد وی از روزهای آغازین مسئولیتش، شهرداری را در قالب نهادی اجتماعی معرفی کرده بود که توسعه اجتماعی و عمرانی را در عرض هم بسط می‌دهد.

هر چند که در مقاطعی از این ایده قرائت‌های متفاوت و تفسیرهای به مطلوبی صورت گرفت اما اجرای پروژه‌ای که شورا و شهرداری آن را «بزرگترین پروژه عمران شهری» معرفی می‌کند حکایت از آن دارد که در شهرداری اردبیل توسعه اجتماعی در عرض توسعه عمرانی تعریف شده چنانچه لطف‌اللهیان خود بارها عمران را مسیری توصیف کرده مسیر از خیابان فرهنگ دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس,تاریخ انتشار 27 آذر 1394,کد مطلب: 13940926000432 farsnews.com.www

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین