پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۱۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
وزير راه‌وشهرسازی: «در شورایعالی شهرسازی متوجه شدیم شهرداری تهران یکی دیگر از اراضی منطقه عباس‌آباد را به دلیل بدهی به یکی از پییمانکارانش واگذار کرده است.» اما شهرداري يك بخش ديگر از اين اراضي با ارزش تهران را به بهاي چه چيزي تهاتر كرده است؟

شعار سال: باز هم خبر از اراضي عباس‌آباد است، باز هم واگذاري، آن هم پيمانكار. اين‌بار خبر را وزير راه‌وشهرسازي داده است: «درشورایعالی شهرسازی متوجه شدیم شهرداری تهران یکی دیگر از اراضی منطقه عباس‌آباد را به دلیل بدهی به یکی از پیمانکارانش واگذار کرده است.» اما شهرداري يك بخش ديگر از اين اراضي با ارزش تهران را به بهاي چه چيزي تهاتر كرده است؟

سوالي كه پيروز حناچي، دبير شورايعالي معماري و شهرسازي كشور و معاون وزير راه‌وشهرسازي در گفت‌وگو با شهروند به آن پاسخ مي‌‌دهد: TOD بزرگراه حقاني در ازاي تهيه بخش ديگري از منابع مالی اتوبان صدر به پيمانكار واگذار شده است». مركز تلاقي خطوط مترو كه چند خط با هم تلاقي مي‌كنند را TOD مي‌‌گويند. تا همين حالا بخشي از بهاي اتوبان صدر، تهاتر اراضي با منطقه ٢٢، افزايش تراكم و درنتيجه افزايش معضلات ترافيكي در شاهراه تنفسی تهران بود اما از اين به بعد ساخت‌وساز در TOD حقاني در اراضي عباس‌آباد هم به اين بها اضافه مي‌شود؛ آن هم براي پروژه‌اي كه نه‌تنها توجيه اقتصادي و زيست‌محيطي براي شهر تهران ندارد كه حتي با اعتبار مصرف‌شده براي آن امكان افزايش ظرفيت متروي تهران تا دو خط وجود داشت. البته حالا معاون وزير راه‌وشهرسازي مي‌گويد كه شورايعالي شهرسازي و معماري درحال اصلاح طرح قبلي پيمانكار است تا حداقل كيفيت اجراي پروژه را بالا ببرند.

- آقاي وزير گفته است كه بخش ديگري از اراضي عباس‌آباد توسط شهرداري واگذار شده است؛ جزييات اين واگذاري را توضيح مي‌دهيد؟

صحبتي كه آقاي وزير داشته‌اند، درباره TOD حقاني درطرح عباس‌آباد است كه درطرح اوليه مصوب شورايعالي شهرسازي هم بوده است. آقاي وزير حين بحث بررسي تي‌او‌دي حقاني كه كارفرماي آن يكي از موسسات اعتباري است، از آنها پرسيد كه اين تي‌او‌دي چطور به شما رسيده است؟ آنها گفتند: اين بخش به ازاي منابعي كه براي اتوبان صدر تهيه كرديم، دراختيار ما قرار گرفته است، درحالي که اتوبان تكميل شد و به بهره‌برداري رسيد اما اين بخشي كه شهرداري به ما داده است، كلي مشكل گير و گرفتاري دارد.

- منظور چه گير و گرفتاري است؟

آنها مي‌گويند ما اين پول را داديم اما شهرداري نتوانسته بازگشت خوبي براي ما تعريف كند.

- ارزش اين واگذاري چقدر بوده است؟

نمي‌دانم. در شورايعالي شهرسازي ما وارد بحث‌هاي مالي نمي‌شويم، چون به ما مربوط نيست اما قطعا رقم سنگين است و شايد دربرابر ٢٠٠ميليارد تومان بدهي اين جابجايي انجام شده باشد.

- دقيقا چه زماني پروژه واگذار شده است؟

همان زماني كه اتوبان صدر را مي‌ساختند.

- درمورد تي‌او‌دي حقاني بيشتر توضيح دهيد؟

مركز تلاقي خطوط مترو كه چند خط با هم تلاقي مي‌كنند را TOD مي‌گويند؛ يعني بخش‌هايي كه افراد با خودروي شخصي به آن‌جا مي‌رسند، مي‌توانند خودرو را بگذارند و به شبكه حمل‌ونقل ريلي وصل شوند. حال ممكن است اين بخش پاركينگ باشد يا مركز خريد‌هاي روزمره كه به آن مركز موضعي شهر هم مي‌گويند. اين Tod طرح خوبي براي اجرا نداشت. ما هم تلاش كرديم آن را با همكاري ذينفعان طوري تغيير دهيم كه مثل بقيه طرح‌هاي عباس‌آباد ازجمله پارك آب و آتش يا پل طبيعت قابل دفاع باشد و طرح‌های عباس‌آباد را با نگاه توسعه قلمرو عمومی کامل کند. اين موضوع درجلسه گزارش شد اما خيلي وقت است كه متوجه آن شديم.

- سازنده پيمانكار پروژه صدر است؟

نمي‌دانم دقيقا آن است يا نه. اما به هرصورت اگر سازه با اين وضعيت ساخته شود، به نفع عباس‌آباد نيست به همين دليل هم به سمت اصلاح آن حرکت كرديم و گزارش آن را هم به شورايعالي شهرسازي داديم.

- گفته مي‌شود كه هيچ چيزي از اراضي عباس‌آباد باقي نمانده است، شما اين حرف را قبول داريد؟

نه اينطور هم نيست كه هيچ چيزي باقي نمانده باشد. ما درطرح‌ها ٥‌درصد سطح اشغال و حداكثر ٢٠‌درصد تراكم داده بوديم اما حالا سطح اشغال ٦ و ٨دهم‌درصد و تراكم هم ٢١‌درصد شده است، يعني همين ساختمان‌هايي كه به نسبت كل مساحت ٥٥٠ هكتاري عباس‌آباد ساخته شده است. اينطور هم نيست كه چيزي باقي نمانده باشد اما بايد تلاش كنيم همين باقيمانده‌ها درست طراحي شود. مثلا پل طبيعت با تبديل يه يكي ازجاذبه‌هاي شهر تهران چقدر توانسته سرنوشت اينجا را تغيير دهد، بقيه عباس‌آباد هم چنين پتانسيلي دارد، بنابراين اگر اينطور هدف‌گذاري كنيم، به نتيجه خوبي مي‌رسيم. اگر هم نكنيم كه اينجا هم مثل بقيه جاهاي تهران مي‌شود.

- يعني الان چه رقمي از اين اراضي واگذار شده است و چه عددی باقي مانده است؟

حدود ۱۵۰هكتار آن تپه‌هاي مصلي است اما ٣٥٠ هكتار آن قابل دسترس عموم است ازجمله آن قسمت‌هاي كتابخانه مركزي، فرهنگستان، باغ كتاب، باغ هنر، ساختمان راه‌آهن، ساختمان راه‌وشهرسازي و بانك مركزي است. وقتي مي‌گوييم سطح اشغال ٦ و ٨دهم يعني شامل همه اينها مي‌شود.

- منظور اين است كه درساخت مصلي تخلف صورت گرفته است كه جزو عرصه عمومي نيست؟

نه. تخلف صورت نگرفته است اما درطرح عباس‌آباد قرار بود حصارهاي مصلي برداشته شود تا جزو فضاي شهري شود و درتپه‌ها نقش مستقيمي ايفا كند، اما اين اتفاق نيفتاده است.

- مي‌توانيم بگوييم كه يك‌سوم تپه‌هاي عباس‌آباد واگذار شده است؟

به اين معنا نه

ما به دنبال عدد واگذاري هستيم.

ساختمان راه‌آهن، وزارت راه‌وشهرسازي، بانك سپه، فرهنگستان كتابخانه ملي بانك مركزي عدد و رقم اينها هست كه الان در دسترس من نيست.

- پس اين كه مي‌گويند از اراضي عباس‌آباد هيچ چيزي باقي نمانده است، يعني چه؟

اشراف كامل ندارند. ضمن اينكه سياست عباس‌آباد ديگر واگذاري نيست، از ١٥‌سال قبل هم واگذار نكرده و بخشي از واگذاري‌ها را شهرداري تهران انجام داده است.


-
البته شهرداري هم گفته واگذاري‌ها طبق قانون بوده است، چون به بخش خصوصي واگذار نشده است، درحالي كه پيمانكار صدر دولتي محسوب نمي‌شود.

پيمانكار كه دولتي نيست، اما شايد جزو نهادهاي عمومي حساب مي‌شود چون سهامدار شخص خاصي نيست و تخلف هم محسوب نمي‌شود. از نگاه ما اگر از ٥‌درصد سطح اشغال و ٢٠‌درصد تراكم فراتر بروند، تخلف محسوب مي‌شود.

- از اين رقم‌ها بالاتر رفته‌اند؟

اگر طرح قبلي را اجرا كنند بله. اما ما به همين دليل پرونده را به شورايعالي شهرسازي آوريم تا موضوع را بررسي كنيم و كيفيت آن را بالا ببريم. حالا اينكه شما مي‌گوييد؛ اي كاش اين وضعيت ايجاد نمي‌شد، چيزي است كه من هم با آن موافق هستم.

- ازسوي شهرداري اراده‌اي براي جلوگيري از واگذاري بيشتر اين اراضي وجود دارد؟

اگر شهرداري هم اراده نداشته باشد، ما نمي‌گذاريم ديگر واگذاري اتفاق بيفتد. همين حالا هم بررسي كرديم تا ببینيم كه نسبت به شورايعالي شهرسازي چه اتفاقي در آن‌جا افتاده است، البته يك بخش‌هايي مثل بانك مركزي هم در دوره احمدي‌ن‍ژاد واگذار شد كه متاسفانه مصوبه را از شورايعالي شهرسازي دولت آقاي احمدي‌نژاد گرفته بودند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی سلامت نیوز، تاریخ انتشار 14 اردیبهشت 96، کد مطلب: 212211 : www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
0
200 میلیارد تومان که برای شهرداری رقمی نیست که؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین