پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
در حالی همدان قطب تولید سیر در کشور محسوب می‌شود که نبود انبارهای فنی مناسب و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی سیرکاران را با مشکل روبرو کرده و محصول برای فرآوری به استان‌های دیگر می‌رود.

شعار سال: تحقیقات پزشکی نشان داده که سیر در کاهش فشارخون و افزایش گلبول سفید مؤثر است و این محصول می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد.

استان همدان از نقاط مستعد کشت سیر است و این محصول از منابع درآمدزا در منطقه به شمار می‌آید به‌طوری‌که به دلیل شرایط خاص صادراتی و مصرف بالای آن در اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هم‌اکنون در بسیاری از مناطق هرچند اندک کشت می‌شود.

همدان از عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول سیر در سراسر کشور است

سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان این محصول شهرت خاصی دارد و همدان از عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول سیر در سراسر کشور است و شهرستان بهار نیز در این استان یکی از تولیدکنندگان بنام این محصول به شمار می‌رود.

این شهرستان که به تولید سیب‌زمینی در سراسر کشور شهرت دارد در چند سال اخیر تولید عمده سیر را در کارنامه تولیدات زراعی خود قرار داده اما متاسفانه برخی مشکلات کشاورزان را با دلسردی رو برو کرده است.

یک سیر کار همدانی در خصوص مشکلات این بخش بابیان اینکه سیر یکی از محصولات مهم و باارزش شهرستان همدان است، افزود: با توجه به کیفیت بالای این محصول قسمت عمده‌ای از این محصول تولیدی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات سیر کاران خرد بودن، تولید به روش سنتی و نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی برای این محصول استاحمد درویشی مهم‌ترین مشکلات سیر کاران را خرد بودن، تولید به روش سنتی و نیز نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی برای این محصول برشمرد و گفت: هزینه تولید بالا و مشکل بازار فروش با افت قیمتها نیز از دیگر مشکلات سیر کاران است.

درویشی بابیان اینکه از سویی کشت سنتی نیز هزینه‌های تولید را برای کشاورزی بالا می‌برد، گفت: با توجه به کوچک و خرد بودن اراضی نمی‌توان کشت سیر را به‌صورت مکانیزه انجام داد.

یک سیر کار دیگر نیز بابیان اینکه به مشکلات سیر کاران آن‌طور که باید رسیدگی نمی‌شود، گفت: محصول سیر همواره با چالش‌هایی مواجه است اما برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند این مشکلات را حل کند.

احمد رسولی بابیان این‌که هم‌اکنون از روش‌های سنتی برای کاشت سیر استفاده می‌شود، افزود: با توجه به فراهم بودن زمینه صادرات این محصول باید امکانات کافی و ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را از این محصول دارند

وی بابیان اینکه روش کشت این محصول سنتی است و فقدان واحدهای فراوری و بسته‌بندی از مشکلات کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را از این محصول دارند چراکه کشاورز نمی‌تواند به‌صورت مستقیم اقدام به فروش کند.

رسولی بابیان اینکه در زمان برداشت محصول اشتغال موقت برای جوانان در مزارع سیر ایجاد می‌شود، گفت: دولت باید تدابیری را اتخاذ کند که کشاورزان نتیجه زحمت خود را ببینند نه اینکه دلالان و واسطه‌ها سود حاصل از دسترنج کشاورزان را در جیب خود قرار دهند.

در همین خصوص کارشناس کشاورزی استان همدان نیز بابیان اینکه عراق، ترکیه، آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس از کشورهای خریدار سیر استان همدان هستند، گفت:سیر خشک همدان باسابقه‌ای طولانی در بین مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی در سبد غذایی و شرکت‌های تولید دارویی و بهداشتی و به‌عنوان محصولی راهبردی در کشور موردتوجه مسئولان قرارگرفته است.

سیر نیاز به برنامه‌ریزی مدون و تدوین استراتژی حضور در بازار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارداحمد رنجبران با اشاره به نقش مؤثر سیر در صنایع غذایی، دارویی و سلامت خانواده افزود: سیر با توجه به نوع کاشت، داشت و برداشت آن می‌تواند یکی از محصولات مهم کشور در سبد تولید محصولات کشاورزی و سبد صادراتی باارزش افزوده بسیار بالا رتبه‌بندی شود بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی مدون و تدوین استراتژی حضور در بازار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

وی بابیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی استان همدان مربوط به زراعت است و این استان در تولید سیر در کشور سرآمد است، گفت: ازجمله مزایای کشت محصول سیر علاوه بر میزان مصرف پایین آب و بهبود بافت و ساختمان خاک، کاهش علف‌های هرز را می‌توان عنوان کرد.

یکی دیگر از کارشناسان کشاورزی همدان بابیان اینکه ارقام مورد کشت سیر، شامل سیر سفید (تند) و سیر قرمز است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان همدان مربوط به سیر سفید است و در بازار داخلی به‌منظور صادرات نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همدان قطب تولید سیر و صیفی کشور است

نسرین دانشمند بابیان اینکه همدان قطب تولید سیر و صیفی کشور بوده و از این محصول ۷۰ نوع دارو گرفته می‌شود که برای مصارفی مانند آسم مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: سیر خشک در کشور تنها در همدان تولید می‌شود و همدان ظرفیت بالایی برای صادرات به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس دارد.

وی به واردات سیر چینی اشاره کرد و بابیان اینکه این مقوله تأثیر زیادی درفروش سیر استان دارد، گفت: سیر چینی را برای مصارف دارویی، ترشیجات و پودر سیر نمی‌توان مورداستفاده قرارداد و این محصول فقط ظاهر مناسبی دارد.

وی بابیان اینکه در هر هکتار از سطح زیر کشت استان همدان ۱۵ تا ۲۵ تن سیر قابل‌برداشت است، گفت: امیدواریم با توجه به بسته‌بندی و کیفیت مناسب، صادرات خوبی در سال جدید وجود داشته باشد.

اختصاص ۱۵۰۰ هکتار از اراضی همدان به کشت محصول سیر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از اختصاص ۱۵۰۰ هکتار از اراضی همدان به کشت محصول سیر خبر داد و گفت: سطح زیر کشت موسیر در شهرستان همدان نیز ۵۰ هکتار است.

جواد رشیدی اظهار داشت: با توجه به اهمیت محصول سیر به‌ویژه در استان همدان و بالا بودن کیفیت سیر همدان، همچنین توسعه‌ کشت موسیر در شهرستان به‌عنوان یک منطقه مستعد کاشت موسیر و به‌منظور ارتقاء سطح بهره‌وری و دانش فنی، آموزش سیر کاران امری ضروری و لازم‌الاجراست.

وی عنوان کرد: در همین راستا کارگاه آموزشی مرحله داشت، انبارداری و آفات و بیماری‌های سیر با شرکت کشاورزان سیر کار تشکیل شد.

رشیدی بیان کرد: در این کارگاه مباحث آفات، روش‌های انبارداری، بیماری‌ها و علف‌های هرز و روش‌های مبارزه با آن‌ها توسط کارشناس حفظ نباتات این شهرستان و مسائل مربوط به مرحله داشت این محصول توسط کارشناس مرکز تحقیقات مطرح شد.

اما نگاهی به وضعیت کشت محصول سیر در شهرستان همدان نشان‌دهنده آن است که ۹۰ درصد مردم روستای «سولان» شهرستان همدان، سیر می‌کارند و می‌فروشند.

۶۰ درصد سیر تولیدی همدان را روستای «سولان» به خود اختصاص داده است

به گفته کارشناس کشاورزی استان همدان حدود ۶۰ درصد از سیر تولیدی همدان را روستای «سولان» به خود اختصاص داده است اما در اقلیم و خاک مستعد همدان، بیش از ۳۰ درصد سیر کشور تولید می‌شود.

زهره اعتمادی بابیان اینکه سیر هم کم آب بر و هم‌ سودده است، گفت: در طول دوره کاشت و برداشت، این محصول نیاز به حداکثر ۵ بار آبدهی دارد و البته درصورتی‌که بارندگی‌ها خوب باشد، دو بار آبدهی نیز کفایت می‌کند.

اعتمادی بابیان اینکه از هر هکتار اراضی کشاورزی روستای «سولان» ۲۵ تن سیر برداشت می‌شود که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است، گفت: روسیه، آمریکا، استرالیا، ترکیه، عراق و امارات، مقاصد سیر صادراتی همدان هستند.

سیر همدان اسیر نبود واحدهای مناسب بسته‌بندی و صادراتی است

وی با اشاره به اینکه پارسال صادرات ۳۳۰۰ تن سیر همدان، بیش از ۴ و نیم میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است، گفت: بااین‌حال سیر همدان اسیر نبود واحدهای مناسب بسته‌بندی و صادراتی است.

اعتمادی با اشاره به اینکه کیفیت سیر همدان بسیار خوب است، گفت: استاندار همدان بر توجه به رونق صادرات سیر تأکید دارد و معتقد است اگر صادرکنندگان سیر ضعیف هستند باید صادرکننده فعالی درزمینهٔ صادرات سیر ورود یابد چراکه سیر همدان بازار بین‌المللی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بهار نیز در خصوص وضعیت کشت سیر در این شهرستان گفتگو با مهر بابیان اینکه امسال ۶۷۷ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت سیر اختصاص‌یافته است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ۹ هزار و ۴۷۸ تن محصول سیر در بهار برداشت شود.

هوشنگ کرمی بابیان اینکه کشت سیر در منطقه یکی از بهترین تناوب زراعی با سایر محصولات کشاورزی است، گفت: این محصول یکی از پرسودترین محصول کشاورزی است.

نبود انبارهای فنی مناسب و کارگاه‌های فرآوری صنعتی و بسته‌بندی مشکلات سیر کاران منطقه استمدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با تأکید بر اینکه کشت و برداشت سیر در شهرستان بهار باعث اشتغال‌زایی فصلی و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار می‌شود، عنوان کرد: نبود انبارهای فنی مناسب و کارگاه‌های فرآوری صنعتی و بسته‌بندی مشکلات سیر کاران منطقه است و محصولات منطقه جهت فرآوری به استان‌های دیگر حمل می‌شود.

کرمی اظهار داشت: سیر سفید (تند) و سیر قرمز در این منطقه کشت می‌شود و بیشترین سطح مربوط به سیر سفید است که علاوه بر بازار داخلی به‌منظور صادرات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با تأکید بر اینکه سیر علاوه بر مصرف تازه خوری به‌صورت سیرترشی و چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد، گفت: این گیاه دارویی مؤثر در بیماری‌هایی همچون فشارخون، بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون و خواص ضد انگلی، ضد میکروبی، درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

مباحث عنوان شده نشان می‌دهد که همدان ظرفیت بهره‌مندی ارزی از صادرات محصول سیر را داراست و در صورتی که صنایع تبدیلی این محصول ایجاد شود روزگار خوشی در انتظار سیرکاران خواهد بود که انتظار می رود دولتمردان در این زمینه با برنامه و ارائه راهکار قدم‌های موثری بردارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 مرداد 96، کدمطلب:4050133، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پلنگ
Netherlands
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
افت کشاورزی در ایران مثل اینکه بیشتر دلال ها هستن تا جانوران موزی
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
قدیم جهاد کشاورزی روی برداشت و فروش محصولات نظارت داشت دلالان انقدر جولان نمیدادن الان کشاورز میوه رو میفروشه کیلویی 500 تومن دلال به مردم میده 5000 تومن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین