پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
از سایر اعضای شورا می خواهم خودشان را به خواب نزنند
شعارسال: علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پایتخت که پیش از این پرونده حسابرسی‌های شهرداری تهران را بند به‌بند در صحن علنی شورای شهر تهران باز کرده و به عنوان اولین عضو، اسناد تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی شهرداری تهران را به صحن خیابان بهشت کشانده بود، دیروز در نشستی خبری با لحنی صریح تر از گذشته، با هزاران برگی که نشان از گزارش تخلفات مالی شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران داشت، از وضعیت کدر «حسابرسی ها» خبر داد.

او که در این مدت به خاطر نزدیکی به محمد باقر قالیباف، به یکی از حلقه‌های نزدیک شهردار تهران شهره شده بود، برای نخستین بار آب پاکی را بر این رابطه نه چندان مستدام ریخت و در برابر پرسش‌های متعددی که او را یک عضو چرخش یافته توصیف می‌کرد، گفت که موضوع حسابرسی‌ها بر خلاف تصوردیگران برای او «شخصی» نیست و فقط می‌خواهد به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، به وظیفه‌ای که پیش از او بدان بی‌توجهی شده، عمل کند برای همین دبیر به مراتب تأکید کرد که تا پایان گزارش حسابرسی‌ها که تاکنون فقط از شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام شده و به مناطق 22 گانه شهرداری تهران نرسیده، پای همه حرف‌ها و حدیث‌ها ایستاده و بدون توجه به برچسب هایی از جنس «سیتی زن بودن امریکا» و «شایعه انتصاب مدیران شهری به‌دست او»، کار خودش را انجام می‌دهد! او البته از دو عضو شورا یعنی «رحمت الله حافظی» و «ابوالفضل قناعتی» به عنوان کارت زرد دهندگان به شهردار در آینده‌ای نزدیک نام برد. اما با اعلام اینکه مستنداتش در حد شنیده هاست، از تأیید این خبر پرهیز کرد. دبیر همچنین در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران درباره اینکه چرا خود او برای سؤال از شهردار پیشقدم نمی‌شود، تنها به این گفته که «کار خودش را انجام داده»، «موضوع حسابرسی‌ها را به شورا کشانده»، «به عنوان یک عضو، اطلاعات مالی شهرداری را برای اولین بار به شورا آورده» و به توضیحاتی از این دست، بسنده کرد. وی اما با ابراز ناراحتی از زیر سؤال بردن حسابرسان شورا از سوی شهردار تهران که بارها «رتبه » و «صلاحیت فنی» آنها را زیر سؤال برده بود، گفت: «من هیچ نقشی در انتخاب حسابرسان شورا نداشته ام و خیلی بد است که شهردار نحوه انتخاب حسابرس را زیر سؤال ببرد. جالب اینکه‌بندهای حسابرسی همچون فروش زمین در تپه‌های عباس آباد جزو مشترکات حسابرسان شورا و شهرداری است و از نظر من اظهار نظر مشروط یا مقبول یا مردود که نقطه اختلاف بین هر دو حسابرس تلقی می‌شود، چندان مهم نیست».

دبیر سپس مسئول همه این بی‌انصباطی‌های مالی و تخلفات گسترده که به اعتقاد او هم اکنون مثل ویروس آنفلوانزا، غوغا کرده، را شهردار تهران دانست و تأکید کرد: «سازمان حسابرسی شهرداری از سال 76-75 از شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری تهران حسابرسی می‌کرده، اما معلوم نیست چرا حالا که کار حسابرسی به‌دست شورا افتاده، آنقدر ناراحتی به‌وجود آمده است؟! متأسفانه شهردار تهران در این زمینه هنوز پاسخ قانع کننده‌ای به ما نداده است».

وی در ادامه ازدیگر اعضای شورا خواست که خود را به خواب نزنند و در برابر این سؤال پر چالش که در انتخاب آینده شهردار تهران، با اطلاعاتی که این روزها به‌دست آورده، چه واکنشی خواهد داشت، اعلام کرد تا آخر با فساد مبارزه می‌کند، چرا که هیچ گاه فکر نمی‌کرده حجم تخلفات تا این اندازه باشد و اگر او آگاهی امروز را داشت در رأی خود تجدید نظر می‌کرد. دبیر در لفافه اعتراف کرد که دیگر اشتباهش را تکرار نمی‌کند!

دبیر از این تخلفات مالی مثال هایی هم زد. همچون واریز نکردن 20 درصد فروش طرح ترافیک به حساب خزانه شهرداری که باید ابتدا به خزانه ریخته شده و سپس برای مترو هزینه می‌شد، اما شهرداری مستقیم این کار را انجام داده است. آیا حسابرس شورا کار بدی کرده، این تخلف را آشکار کرده است؟! یا درباره 380 میلیارد تومان پاداش اتفاقی در سازمان حمل و نقل ترافیک که وقتی از شهرداری توضیح خواستیم اعلام کردند این مبلغ به راهنمایی و رانندگی پرداخت شده است، درحالی که ما می‌پرسیم به چه علت، با اجازه چه کسی و چه زمانی این هزینه انجام شده است؟ چون شورا برای سازمان راهنمایی و رانندگی تهران، بودجه مجزایی تصویب کرده و این کار قانونی نبوده است.همچنین درباره فروش اراضی عباس آباد، مگر می‌شود زمین تجاری که متری 80-70 میلیون تومان قیمت دارد را به قیمت یک میلیون و چهارصد هزار تومان فروخت؟ این مقام مسئول سپس از شورا خواست تا گزارش حسابرسی‌ها بدون «برچسب محرمانه» روی سایت و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

فعالیت مراکز بهاران بدون اجازه شورا

شهرداری تهران برای تجهیز مراکز بهاران که مراکز توانمند‌سازی معتادان بهبود یافته است، اجازه‌ای از شورای شهر تهران نگرفته است، البته رئیس کمیسیون فرهنگی در نامه‌ای به هوشیار، رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران این موضوع را متذکر شده است و ما منتظر ارائه مستندات آنها هستیم، چون شهرداری برای هر هزینه کردی باید از شورا مجوز دریافت کند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6117 ، سه شنبه 15 دی 1394، صفحه 4

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین