پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
رئیس مرکز پژوهش‎های مجلس گفت: در برنامه‌های توسعه دولتها به دنبال اخذ اختیارات بیشتر و پاسخگویی کمترند.

شعارسال : کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی که پیرامون «برنامه ششم توسعه؛ ضرورت‌ها و رویکردها» در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد گفت: بندهای مربوط به برنامه ششم توسعه در زمانی مطرح می‌شود که اقتصاد و جامعه ایران در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: برنامه 5 ساله ششم توسعه به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فردا تقدیم مجلس می‌شود و امیدوارم وضعیت بهتری را برای مردم رقم بزند.

وی افزود: مرکز پژوهشهای مجلس از مدتها پیش کار خود را در زمینه ارزیابی این برنامه آغاز کرده است و یکی از مشکلات ما در 5 برنامه قبلی این بود که عمدتا آمال و آرزوهای خود را در برنامه می‌نوشتند و دولتها به دنبال اخذ اختیارات بیشتر و تعهدات و پاسخگویی کمتر هستند.

جلالی با بیان اینکه برنامه توسعه بیشتر کلی و مفهومی است تصریح کرد: مفاهیم خیلی قابل ارزیابی نیستند و بنده حداقل دو برنامه را در داخل مجلس بودم و در سطح پارلمانی با رایزنی‌ها آشنا بودم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ما باید بدانیم که آیا برنامه‌ می‌خواهیم یا خیر، اظهار داشت: فقط برنامه داشتن مراد ما نیست بلکه ما به دلایل گوناگونی نیازمند تدوین برنامه توسعه هستیم.

وی سپس به بیان ضرورت‌های تدوین برنامه‌ توسعه پرداخت و گفت:‌ یکی از این دلایل شرایط کنونی خاورمیانه است. جمهوری اسلامی ایران کشوری با ثبات است ولی نیازمندیم که خود را از میان تنش‌های موجود در منطقه تقویت کنیم.

جلالی با بیان اینکه جایگاه انرژی‌های فسیلی نیز ضرورت تدوین برنامه توسعه را می‌طلبد، اظهار داشت: دنیا در حال عبور از این مرحله است و ما باید تصمیم قاطعی درباره سیاست‌های انرژی خود اتخاذ کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: همچنین شک‌های پی در پی از جمله تزریق بی‌محابای منابع حاصل از نفت به اقتصاد، افزایش بیش از پنج برابری قیمت انرژی، بی‌توجهی به اصلاح ساختار بنگاه‌های تولیدی، افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت نفت و همچنین تحریم‌های ظالمانه موجب شده است که اقتصاد ایران ضعیف‌تر شود.

وی اذعان داشت: با توجه به وضعیت کنونی کشور و همچنین با عنایت به اتفاقاتی که پیرامون کشورمان روی داده است برخی از این اتفاقات فرصت و برخی دیگر نیز چالش و تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران هستند و این موارد ضرورت وجود برنامه توسعه را می‌طلبد.

جلالی سپس پیرامون عمده‌ترین انتظارات از برنامه ششم توسعه اظهار داشت: برنامه ششم، برنامه‌ای فراتر از رویکردها و نگاه قوه مجریه به مسائل باید باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برنامه توسعه باید زمینه سازی برای اصلاح اقتصاد کشور باشد تصریح کرد: باید وابستگی‌های راهبردی اقتصاد کشورمان در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ترمیم شود.

وی متذکر شد: نیازمندیم که در دولت و مجلس تفکر منسجمی نسبت به انتظارات از برنامه توسعه وجود داشته باشد و اگر ما می‌خواهیم همه مشکلات کشور را در قالب یک برنامه حل کنیم این امر قابل تحقق نیست.

جلالی با بیان اینکه باید مسئولان در خصوص مسائل داخلی و خارجی اجماع و اتفاق نظر داشته باشند گفت: در این صورت است که می‌توان برنامه‌ای در راستای توسعه کشور تدوین کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری در سخنرانی‌هایشان از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند، تصریح کرد: اما با این وجود متاسفانه هنوز درک منسجمی از آن وجود ندارد و بسیاری نمی‌دانند که این برنامه چگونه باید انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: باید میان دولت، مجلس و نخبگان هم سهمی و درک منسجمی از دغدغه‌ها و مشکلات کشور وجود داشته باشد.

جلالی سپس پیرامون جایگاه مجلس در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: باید در این زمینه میان دولت و مجلس تعامل وجود داشته باشد و تعامل این دو قوه برای تدوین برنامه توسعه موجب می‌شود نوعی همگرایی و هم افزایی درباره دستور کار آتی کشور در سطح سیاست‌گذاری فراهم آید.

وی با بیان اینکه امیدوارم برنامه ششم توسعه برنامه‌ای برای وفاق ملی باشد اظهار داشت: وضعیت کشور با توجه به رکود اقتصادی، قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی نامناسب است و برای عبور از این شرایط نیازمند وفاق و همگرایی هستیم.

جلالی با بیان اینکه در فصل انتخابات هستیم و برای بررسی صحیح برنامه ششم توسعه باید راهکاری مشخص شود خاطرنشان کرد: می‌توان برنامه پنجم توسعه را یک سال دیگر تمدید کرد و برنامه‌ای را با تاکید بر اولویت‌های کشور که مهمترین آن از بین بردن رکود اقتصادی است تدوین کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار شنبه 26 دی 1394 ، کد مطلب : 5463316 : www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین