پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۸۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
بسیج دانشجویی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار اصلاح لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» شدند.

شعار سال: بسیج دانشجویی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه های کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» شد.

در این بیانیه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: از «دائمی شدن قانون مذکور جلوگیری کرده» تا در فرصت مکفی و مقتضی، طرح یا لایحه‌ دقیقی متناسب با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای تحول در آموزش و پرورش تنظیم و تصویب شود.

در ابتدای این نامه آمده است: چنانکه مستحضرید، اخیراً دولت لایحه دائمی شدن قانون «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است تا بعد از حدود ۲۶ سال اجرای آزمایشی و تغییرات صورت گرفته در قانون مدارس غیرانتفاعی سال ۱۳۶۷، آن را دائمی کند.

در ادامه این نامه آمده است: آموزش و پرورش، به مثابه سرمایه‌گذاری است و به عنوان «امری حاکمیتی» مورد تأکید سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین قرار دارد. هر چند این وزارتخانه در پیگیری امور خود با مشکلات مالی مواجه بوده و هست، اما این مسأله نمی‌تواند توجیهی برای مخدوش شدن اصولی همچون «عدالت آموزشی»، «حاکمیتی بودن آموزش و پرورش»، «آموزش با کیفیت» و «فراهم شدن آموزش رایگان همگانی» باشد.

این دانشجویان در ادامه نامه خود با تأکید بر اینکه گسترش بی‌محابای مدارس پولی که به بهانه کمبود بودجه انجام می‌شود، با مهمترین آرمان‌ها و اصول ارزشی انقلاب اسلامی در این زمینه، خصوصا «عدالت آموزشی» منافات دارد،آوردند: شرایط امروز این مدارس نشان می‌دهد که آموزش با کیفیت تنها به «تلاش» برای موفقیت در کنکور تقلیل پیدا می‌کند و پرورش اسلامی نیز در شرایط بازاری مدرسه، فراموش می‌شود؛ لذا، این گسترش مدارس پولی به دلیل اولویت «سود اقتصادی» برای عمده موسسان، کمک چندانی به کیفیت آموزشی هم نمی‌کند. آنچه از ارزش های انقلاب اسلامی بر‌می‌آید، بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش عمومی و رایگان است، نه تلاش در راستای گسترش مدارس‌غیردولتی.

در ادامه این نامه آمده است: بررسی کارشناسی لایحه اخیر و حتی اصلاحیه سال ۱۳۸۷ قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی نشان می‌دهد که ملاحظات مذکور مورد توجه شایسته قرار نگرفته است و لذا از تحقق اهداف تعیین شده برای آن، به ویژه مشارکت همه جانبه مردم در امر آموزش و پرورش ناتوان است. ضمن اینکه در این لایحه، برخی از نقاط قوت برجسته قانون سال ۱۳۶۷ نادیده گرفته شده که تأکید بر «غیرانتفاعی بودن» این مدارس از آن جمله است و بیم آن می‌رود که غفلت از این امر مهم، به تعبیر رهبر انقلاب، به تکثر و غلبه آموزش و پرورش «فساد‌آمیز و فسادانگیز» بینجامد.

این نامه می‌افزاید: جایگزینی لفظ «غیر دولتی» به جای عبارت بامسمای «غیرانتفاعی»، خود زمینه ساز بازاری شدن آموزش می‌شود و فرصت مناسبی را برای سودجویان فراهم می‌کند که صرفاً با انگیزه‌ها‌ی اقتصادی و بدون در نظرداشتن انگیزه‌های تربیتی ـ اسلامی و آموزش با کیفیت، پا به عرصه مهم تعلیم و تربیت کشور بگذارند. بر این اساس، در ظرفیت لایحه مذکور برای تحقق اهدافی که دنبال می‌کند، تردید جدی وجود دارد و می‌طلبد که به ظرفیت قانونی جدیدی توجه شود.

دانشجویان در ادامه نامه خود آوردند: « عدم توجه به تأمین وجه حاکمیتی آموزش و پرورش» که حذف نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش از ترکیب اعضای شورای نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از مصادیق آن است، «عدم توجه به صلاحیت‌های تربیتی مؤسس و مدیر مدرسه غیردولتی» که حذف شرط حداقلی مربوط به سابقه آموزشی و فرهنگی در مورد اشخاص حقیقی (ماده ۸) و مهمتر از آن عدم توجه به شرایط لازم برای صدور مجوز تأسیس مدرسه توسط اشاخص حقوقی از مصادیق آن است ، «عدم پیش‌بینی سازوکار نظارتی لازم و بستن راه‌های ایجاد رانت و فساد» که امکان ذینفع بودن اعضای حقوقی شورای نظارت با احتمال داشتن مدرسه غیردولتی و همچنین حدف بند مربوط به ارائه تراز مالی مدرسه به والدین دانش‌آموزان در راستای شفافیت مالی از مصادیق آن است و «حمایت همه جانبه مالی دولت از مدارس غیردولتی» در عین اینکه از مشکلات مالی مدارس دولتی می‌نالد، از اشکالات جدی این لایحه پیشنهادی دولت است.

دانشجویان در پایان نامه خود آوردند: خواسته صریح و شفاف ما دانشجویان بسیجی به عنوان بخش کوچکی از دغدغه مندان عرصه تعلیم و تربیت کشور، از شما نمایندگان مجلس این است که ضمن اصلاح موارد لازم در لایحه، از «دائمی شدن قانون مذکور جلوگیری کرده» تا در فرصت مکفی و مقتضی، طرح یا لایحه‌ دقیقی متناسب با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای تحول در آموزش و پرورش تنظیم و تصویب شود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1394، کد مطلب: 3032400:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین