پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۴۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
فرماندار اردبیل گفت: افت شدید آب‌های سطحی و سفره‌های زیر‌زمینی بسیار نگران‌کننده است و عزم و اراده ملی جهت رسیدگی به این مشکل را نیاز است.

شعار سال: جواد زنجانی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل، با اشاره به کاهش منابع آبی استان اردبیل اظهار کرد: طی گزارش‌هایی که ارایه می‌شود مساله دشت اردبیل به یک مشکل جدی تبدیل شده و افت شدید آب‌های سطحی و سفره‌های زیر زمینی بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: هم اکنون دشت در حدود منفی ۷۰۰ میلیون متر مکعب است و طبق برنامه‌ریزی‌ها در بازه زمانی 20 ساله دشت اردبیل به حالت تعادل باز خواهد گشت که البته علاوه بر این تدابیر و برنامه‌های اتخاذ شده نیاز به عزم و برنامه‌ریزی ملی جهت رسیدگی به این مشکل وجود دارد.

فرماندار اردبیل بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با اولویت قرار دادن آب شرب، آب صنعتی و آب کشاورزی برنامه و راهکارهای اجرایی را ارائه دهند و در کنار آن قطعا حل این مشکل یک عزم و اراده ملی را می‌طلبد.

زنجانی گفت: علاوه بر فعالیت و تلاش دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به این موضوع مسؤولان در سطح ملی و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نیز باید با درک صحیح از ضرورت و اهمیت این موضوع، برنامه‌های اجرایی و زمانبندی‌شده را جهت بالابردن کیفیت و کمیت آب شرب شهر اردبیل به عنوان مرکز استان با برآورد دورنمای جمعیتی بالای ۸۵۰ هزار نفری برای این شهر را داشته باشند.

وی با اشاره به طرح این موضوع در شورای حفاظت آب استان عنوان کرد: شورای حفاظت آب استان‌ها هم‌سو با شورای عالی حفاظت آب به فعالیت می‌پردازد و حسابداری آب، میزان فرآوری، میزان برداشت و بارندگی‌ها به صورت ریز و دقیق جهت رسیدن تعادل به دشت اردبیل رصد می‌شود.

فرماندار اردبیل تصریح کرد: به نظر بنده اولویت بندی‌ها، تایید استراتژی‌ها و نیازسنجی‌ها باید مجددا بازخوانی و کارشناسی شود و از نو یک سیاستگذاری جدیدی در سطح ملی و محلی برای حل مشکل کاهش منابع آب صورت بگیرد.

زنجانی در ادامه تاکید کرد: در حالیکه امروزه توسعه تولید و صنعت در کشور به یک دغدغه و اولویت تبدیل شده است و با توجه به اینکه و هر تولیدی برآورد آب صنعتی خواهد داشت حق‌آبه صنعت در برنامه‌های بلند مدت در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: زمینه‌های توسعه پایدار ایجاب می‌کند که با توجه اولویت‌ها، سازمان‌های مربوطه و وزارت نیرو باز تعریفی از حق آبه‌ها و نیاز‌های منطقه را انجام دهند که البته هم اکنون در سطح جزیی در مورد مدیریت آب برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود که در سطح کلی هم باید برنامه‌ریزی‌ها عملیاتی‌تر و کارشناسی‌تر انجام گیرد.

فرماندار اردبیل اذعان داشت: هر چند مواردی از قبیل چاه‌های غیر مجاز، تقلیل منسوبات، اصلاح شیوه‌های آبیاری، اصلاح گونه‌های کشاورزی و کشت پاییزه در دستور کار وزرات نیرو قرار دارد ولی این موارد جوابگوی نیاز‌ها و کمبود‌ها نخواهد بود.

وی گفت: با توجه به خشکسالی و تهدیدات کاهش منابع آبی این موضوعات به جد در دستور کار قرار گیرد و دورنما و برنامه‌های کارشناسی شده به‌راحتی در دسترس مسؤولان و مردم قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:۱۳۹۶۰۸۰۶۰۰۰۱۹۷ ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین