پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
اصلاح‌طلبان معتدل نیز نیم‌نگاهی به حضور لاریجانی در انتخابات خواهند داشت هر چند به صورت کلی اصلاح‌طلبان به دنبال معرفی گزینه اصلاح‌طلب خواهند بود. با این وجود اصولگرایان رادیکال هیچ تمایلی به حمایت از لاریجانی ندارند و به احتمال زیاد با کاندیدا شدن وی مخالفت خواهند کرد.

شعارسال: آیا علی لاریجانی یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد بود؟ بدون شک این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که این روزها بدنه اجتماعی جریان اصلاحات و همچنین اصولگرا به آن فکر می‌کند. سوال دیگر اینکه اگر لاریجانی قصد داشته باشد خود را به عنوان یک کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کند روی کمک چه کسانی حساب خواهد کرد.

به نظر می‌رسد احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بیشتر از کاندیدا نشدن وی است و اگر لاریجانی نیز قصد نداشته باشد در انتخابات حضور پیدا کند ممکن است براساس تکلیف اصولگرایان وارد کارزار انتخاباتی شود. با این وجود در شرایط کنونی سه گروه اعتدال گرایان، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان موضعی متفاوت نسب به وی دارند و رویکرد هر کدام نسبت به حمایت از لاریجانی متفاوت است.

طیف میانه‌رور جریان اصولگرا از حضور لاریجانی در انتخابات آینده حمایت خواهد کرد و وی را به کاندیدای دیگری مانند ابراهیم رییسی ترجیح خواهد داد. این در حالی است که اصولگرایان سنتی نیز بی‌تمایل به حضور لاریجانی و حمایت از وی در انتخابات نیستند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان معتدل نیز نیم‌نگاهی به حضور لاریجانی در انتخابات خواهند داشت هر چند به صورت کلی اصلاح‌طلبان به دنبال معرفی گزینه اصلاح‌طلب خواهند بود. با این وجود اصولگرایان رادیکال هیچ تمایلی به حمایت از لاریجانی ندارند و به احتمال زیاد با کاندیدا شدن وی مخالفت خواهند کرد.

اصولگرایان رادیکال با توجه به گرایش نسبی لاریجانی به سمت جریان رقیب و همچنین عملکردش درباره تصویب برجام و کمک‌هایی که به دولت حسن روحانی می‌کند لاریجانی را یک مهره سوخته در جریان اصولگرایی تلقی کرده و حاضر نیستند از وی در انتخابات حمایت کنند. اصولگرایان رادیکال تنها در شرایطی حاضر خواهند بود از لاریجانی حمایت کنند که در یک حالت انتخاب بین وی و یک کاندیدای اصلاح‌طلب قرار بگیرند.

از سوی دیگر احتمال اینکه اصلاح‌طلبان روی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری کنند بسیار پایین است. با این وجود براساس اظهارات برخی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات تنها در صورتی حاضر خواهند‌ بود از لاریجانی حمایت کنند که با بن‌بست نهادهای نظارتی و رد‌صلاحیت کاندیدای اصلی خود مواجه شوند. بدون شک مهم‌ترین چالش علی لاریجانی برای ریاست‌جمهوری آینده عدم اجتماع کامل هر دو جریان سیاسی کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا است. با این وجود به نظر می‌رسد این اتفاق به هیچ عنوان رخ نخواهد داد و دو فک رادیکال دو جریان سیاسی کشور حاضر نخواهند بود از لاریجانی به عنوان یک چهره میانه‌رو حمایت کنند.

طیفی از جریان اصلاحات که این روزها انتقادات جدی به رویکرد روحانی به عنوان یک اصولگرای معتدل وارد می‌کند به دنبال این است که هر چه زودتر ائتلاف استراتژیک اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل از بین برود تا دوباره بتوانند روی یک دولت صددرصد اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ حساب کنند.از سوی دیگر فک افراطی جریان اصولگرا نیز حاضر نیست از لاریجانی حمایت کند و احتمالا در شرایطی که اصولگرایان قصد داشته باشند روی وی اجماع کنند کارشکنی کرده و اجازه وحدت کامل را در اردوگاه اصولگرایی نخواهد داد. به همین دلیل لاریجانی برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با چالش مهم طیف‌های رادیکال دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مواجه خواهد بود که اجازه اجماع کامل روی کاندیداتوری وی را نخواهند داد.

از سوی دیگر علی لاریجانی نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارد که در چند سال اخیر نبض انتخابات ایران در اختیار اصلاح‌طلبان و به خصوص رییس دولت اصلاحات است و هر کسی که قصد دارد در هر انتخاباتی به پیروزی دست پیدا کند باید به نوعی زیر چتر گفتمان اصلاحات حرکت کند و یا اینکه نسبتی با این جریان داشته باشد. بدون شک لاریجانی سیاستمداری سیاس، باهوش، محاسبه‌گر و دوراندیش است و حاضر نیست مانند قالیباف بی‌گدار به آب بزند و برای خود هزینه‌تراشی کند. در نتیجه در شرایط کنونی تلاش می‌کند به صورت غیر‌محسوس به مردم این نکته را القا کند که وی با هیچ کدام از جریان‌های سیاسی فاصله ندارد و با هر دو جریان سیاسی ارتباط متقابل و محترمانه‌ای دارد. این در حالی است که برخی از نهادهای حاکمیتی نیز بی‌تمایل به ریاست‌جمهوری علی لاریجانی و ادامه رویکرد میانه‌روی در مدیریت کشور نیستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار: 13 آبان 1396 ، کدخبر: 487038 ، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین