پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
دکتر علی منتصری مدیرعامل شرکت داروسازی آفاشیمی است. با او در مورد فعالیت‌های آفاشیمی به گفت‌و‌گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

شعار سالیکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت آفاشیمی، جوان بودن این کارخانه است. وقتی ما به مقررات و استانداردهای بین‌المللی برمی‌گردیم می‌بینیم آفاشیمی به‌دلیل جوان بودن در ساخت کارخانه از استانداردهای بین‌المللی استفاده بهینه کرده است درحالی که این استانداردهای شاید برای کارخانه‌هایی که قدمت بالایی دارند، در زمان تاسیس به این شکل مطرح نبوده است.

ساختار سازمانی آفاشیمی دارای بخش (QAQuality Assurance) است، در حالی که بسیاری از کمپانی‌ها هنوز به‌خوبی زبان تضمین کیفیت را نمی‌دانند ما براساس استانداردهای USP وBP دارو تولید می‌کنیم و مرتبا Qualification و Validation انجام می‌شود، مدارک و مستندات را طبق استاندارد تهیه می‌کنیم، بنابراین داروسازی آفاشیمی این شانس را دارد که از یک پیش‌زمینه قوي مقررات و استانداردسازی و کیفی‌سازی بهره‌برداری کند.

ساختار سازمانی آفاشیمی طوری طراحی شده است که قادر است عوامل تحصیل کرده را در سطوح بالا به‌کار گیرد. در دنیاي امروز جذب نیروهای تحصیل‌کرده و آموزش مستمر آن‌ها لازمه به‌روز بودن شركت‌ها از لحاظ علمی است، به‌همین منظور در آفاشیمی بطور مرتب دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود تا پرسنل طبق قوانین و اصول داروسازی کار کنند. مراعات قوانین سبب می‌شود که ما توانایی تولید داروهای با کیفیت بسیار بالا را داشته باشیم و این با هدف نهایی شرکت که تولید محصولات کیفی با نهایت استاندارد می‌باشد کاملا تطابق دارد. با توجه به این نکته که تولید محصولات کیفی جزء اهداف استراتژیک شرکت است، در مسیر حرکت جهت تحقق این مهم، مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی را از کمپانی‌های معتبر تهیه می‌كنيم و با مراعات اصول درست مدیریتی شرکت به جلو هدایت شده و توانسته‌ايم تمام گواهینامه‌ها و استانداردهای مورد نیاز را دریافت کنیم.

تمامی موارد مذکور در نهایت منجر به مطرح شدن داروسازی آفاشیمی جزو داروسازی‌های تراز اول کشور از نظر تمامی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی شده است.

* به عقیده شما چرا با اینکه صنعت داروسازی ایران، توانسته 97 درصد نیاز داخلی را تامین کند، همچنان در فتح بازارهای منطقه و جهانی، نتوانسته است اقدام درخور توجهی انجام دهد؟

عوامل متعددی مانع صادرات داروهای ایران به خارج از کشور است، اولین مورد این است که از روز اول که کارخانجات را تاسیس کردیم به‌دنبال پرکردن بازارهای داخلی بودیم یعنی استراتژی ما درون‌گرا بوده بنابراین نگاه به بیرون نداشتیم و خواسته‌های بیرون را جزو خواسته‌های اصلی خودمان تلقی نکردیم.

مشکل اصلی نظام دارویی ایران از بدو اجرای طرح ژنریک فراموشی بازاریابی در بازار دارویی بود، ما طی سال‌های گذشته روابط خوبی با پزشکان داخل کشور ایجاد نکردیم که به‌دلیل قیمت‌های یکسان و داشتن داروهای ژنریک هیچ‌کس در بازار سراغ بازاریابی فعال و ویزیت و اطلاع‌رسانی به پزشکان نبود بنابراین ما نیروهای لازم در داخل برای بازاریابی کردن پرورش ندادیم تا اینکه بتوانیم زبده‌های این افراد را که تسلط به زبان انگلیسی و علوم دارویی دارند به بازارهای خارجی بفرستیم. در سال‌های گذشته تحریم بودیم و تحریم باعث تنبلی ما شده است و ما نتوانستیم که داروهایمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و اصولا به‌دلیل تولیدکننده نفت و گاز بودن، کشور ما اقتصادی مبتنی بر صادرات نداشته و اين ‌امر سبب شده كه بزرگان ما هم به صادر نكردن دارو عادت كرده و قیمت‌های پائینی برای داروها بدهند و در نتيجه شرکت‌ها زمین‌گیر شدند و نتوانستند از لحاظ کیفی رشد داشته و در زمینه GMP بالنده باشند که منجر به از دست دادن اعتماد به‌نفس جهت صادرات شده است.

معمولا ما با تخفیف دادن به سود قانع‌کننده دست می‌یابیم، آرزویمان همیشه تجارت روز بوده، نگاه استراتژیک و دراز مدت به تجارت بین‌المللی دارو نداریم بنابراین نمی‌توانیم در بازارهای جهانی فعال باشیم. البته برخی شرکت‌های نوآور که از حاشیه سود مناسبی برخوردار هستند شروع به تجارت بین‌الملل نموده‌اند و امیدوارم این نگرش رشد پیدا کند و موجبات بالندگی صنعت داروسازی را فراهم سازد و صادرات کشور افزایش پیدا کند.

* بزرگترین چالش فعالیت‌های شما چیست؟

اندوخته تجربه سالیان دراز در صنعت داروسازی از جمله مسئولیت برنامه‌ریزی دارویی کشور، معاونت مدیر کل دارو و مدیر عاملي شرکت‌های بزرگ پخش و تولید همچون رازی و جابر ابن‌حیان، باعث شد كه با كمترين چالش روبه‌رو باشیم و در اين مسير پرسنل کارآزموده و مدیراني با اختیارِ تفویض‌شده‌ی بالا نیز همراهانی خوب در حل مشکلات بوده‌اند و به‌نظر من تجربه برخورد صحيح با هر چالشي آن‌را به فرصت تبديل كرده و سبب پويايي می‌شود.

* ارزیابی شما از رویداد بین‌المللی ایران‌فارما چیست؟

پدیده ایران فارما یک پدیده مبارکی است و خوشبختانه دست‌اندکاران ایران‌فارما افرادی حرفه‌ای هستند و اتصال آن‌ها به سندیکای صنایع دارویی و گرفتن هدایت از بزرگان داروسازی کشور موجب رشد و بالندگی آن‌ها شده است.

ایران‌فارما مرکز نمایش دادن قدرت کیفی کمپانی‌های داروسازی است و ما باید با طراحی غرفه‌های مناسب و ظاهر شدن درخورِ يك نمايشگاه كاملا تخصصي و حرفه‌اي سعی کنیم خودمان را در آنجا نشان دهیم و این باعث ایجاد تجربه خوبی خواهد شد تا در نمایشگاه‌های بین‌المللیِ غیرخودی، جلوه‌های لازم را داشته باشیم. فرصت خوبي است که خارجی‌ها با ما در داخل آشنا شوند و به‌دنبال آن، میدان بیشتری برای صادرات و شناخت کمپانی‌های بزرگ دنیا پیدا خواهیم کرد و به مرور زمان با تکرار این نمایشگاه ما به عرصه بین‌المللی دارو پیوند خواهیم خورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت ایران فارم، تاریخ انتشار-----، کدمطلب: ----، www.iranpharmaexpo.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین