پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از برداشت سالانه بیش از ۲.۷ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت‌های این استان خبر داد.

شعار سال: محمدرضا بختياري مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون) اظهار داشت: شرکت آب منطقه اي تهران، داراي پهنه دشتي با وسعت چهار هزار و 583 کيلومتر مربع، مشتمل بر دشت‌هاي تهران کرج، ورامين، هومند آبسرد، فيروزکوه، دماوند، قطعه چهار، مبارکيه و بخشي از ايوانکي است.

وي افزود: تخليه و برداشت سالانه بالغ بر دو ميليارد و 723 ميليون متر مکعب از منابع آب زيرزميني از اين دشت‌ها، سبب کسري حجم مخزن سالانه 156 ميليون متر مکعبي و افت مستمر تراز آب زيرزميني در آبخوان تمام دشت‌هاي استان شده است.

وي با اشاره به ميزان افت سالانه منابع آب زيرزميني اظهار داشت: متوسط افت سالانه 2.2 متري در آبخوان دشت هومند آبسرد و يا 1.34 متري در آبخوان دشت ورامين از جمله مواردي است که علاوه بر ايجاد پديده‌هايي نظير فرونشست زمين و گسترش هر ساله آن، سبب کاهش مداوم ظرفيت منابع آب زيرزميني استان تهران شده است.

بختياري يادآور شد: بر همين اساس و با توجه به وضعيت نگران کننده منابع آب زيرزميني، آبخوان دشت‌هاي هومند آبسرد، ورامين و تهران کرج جزء محدوده‌هاي ممنوعه بحراني و بقيه دشت‌هاي استان جزء محدوده‌هاي بحراني توسعه منابع آب زيرزميني قرار دارد.

وي در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت بارش در استان تهران، اظهار داشت: با بارش اولين برف سال جاري در مورخ 17 آذرماه، متوسط بارش آذر ماه در محدوده عملکرد استان تهران به 3.5 ميلي‌متر رسيد که نسبت به بارندگي 32 ميليمتري سال گذشته و 21.8 ميليمتري متوسط بلند مدت، به ترتيب با کاهش 89 و 84 درصدي مواجه بوديم.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران ادامه داد: بيشترين بارش مربوط به ايستگاه باران سنجي امامزاده داود با مقدار 9.5 ميليمتر و کمترين بارش مربوط به ايستگاه باران سنجي باقرآباد ورامين با مقدار يک ميليمتر است.

وي با بيان اينکه ميزان بارش‌ها از ابتداي سال آبي جاري تا 18 آذرماه در محدوده عملکرد استان تهران 27.3 ميليمتر بوده است، تصريح کرد: اين ميزان در مقايسه با مقدار بارش 51.8 ميليمتري سال گذشته ومقدار 62.2 ميليمتري متوسط بلند مدت به ترتيب کاهش 47 و 58 درصد را نشان مي‌دهد.

محمدرضا بختياري با اشاره به اينکه وقوع بارش‌ها در مورخ 17 آذرماه جاري به جز در محدوده جنوب شهر تهران ودشت ورامين که به صورت باران بوده، در بقيه مناطق استان به صورت بارش برف بوده است، يادآور شد: به رغم شدت برودت هوا، بارش برف چشمگير نبوده است و با توجه به بررسي‌هاي انجام شده واطلاعات به‌دست آمده، ريزش‌هاي جوي چه از نظر ميزان وچه از نظر توزيع در اغلب نواحي متغير است.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به تمرکز جمعيت در استان تهران و لزوم تأمين منابع آب پايدار و مطمئن براي شرب، صنعت و کشاورزي، دشت‌هاي استان وضعيت نامناسبي دارند که هموطنان بايد نسبت به مصرف بهينه آب توجه لازم را داشته باشند زيرا با وقوع بارش‌هاي مقطعي وضعيت منابع آب بهبود نمي‌يابد.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص وضعيت سدهاي پنجگانه تأمين کننده منابع آب تهران گفت: در پايان سال آبي سال 96-95 حجم آب موجود در مخازن سدهاي تأمين کننده آب تهران 831 ميليون متر مکعب بود که سهم سد اميرکبير 150 ميليون متر مکعب، سد لتيان، 64 ميليون متر مکعب، سد لار 105 ميليون متر مکعب، سد طالقان 312 ميليون متر مکعب و سد ماملو 199 ميليون متر مکعب بوده است.

وي با بيان اينکه به رغم کاهش شديد بارندگي در سال جاري و اعمال مديريت مناسب منابع آب، مجموع مخازن پنج‌گانه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغييري نداشته است، اظهار داشت: تا پايان 17 آذر حدود 642 ميليون متر مکعب آب در مخازن سدهاي لار، لتيان، ماملو، اميرکبير و طالقان ذخيره شده است ولي با اين حال حجم آب پشت سدهاي لتيان و طالقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 11 و هفت درصد کاهش يافته ولي ميزان ذخيره آب در سدهاي لار و ماملو به ترتيب شش و 14 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

بختياري با تاکيد بر لزوم مديريت مصرف آب در تمام ايام سال اظهار داشت: بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته حجم ورودي آب به سدهاي تأمين کننده آب استان تهران در پايان سال آبي جاري 306 ميليون متر مکعب کاهش مي‌يابد که لازم است همه بخش‌هاي کشاورزي، شرب، صنعت و خدمات اهتمام لازم در مصرف صحيح آب را داشته باشند.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه استفاده از پساب، گفت: تخصيص پساب تصفيه خانه‌هاي فاضلاب شهري استان تهران، با رويکرد تعادل بخشي آبخوان‌هاي محدوده استان، جهت جايگزيني برداشت از منابع آب زيرزميني، به منظور تأمين مصارف کشاورزي، صنعت، فضاي سبز و خدمات برنامه ريزي شده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران تصريح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ميزان پساب توليدي در سطح استان تهران در افق 1410 سالانه معادل يک ميليارد و 276 ميليون متر مکعب است که از اين مقدار معادل 836 ميليون متر مکعب مربوط به پساب توليدي تصفيه خانه‌هاي فاضلاب شهر تهران خواهد بود.

وي در ادامه افزود: در زمان حاضر در محدوده شهر تهران، تصفيه خانه فاضلاب جنوب تهران با پتانسيل توليد پساب به ميزان 197 ميليون متر مکعب در سال در دست بهره برداري است که پساب توليدي اين تصفيه خانه جهت تأمين نياز آبي اراضي کشاورزي دشت ورامين به شبکه آبياري اين دشت منتقل مي‌شود.

بختياري در پايان ميزان پساب توليدي ساير تصفيه خانه‌هاي در دست بهره برداري در سطح استان تهران مشتمل بر خاورشهر، شهر قدس، کهريزک، شهريار-انديشه، پرديس، اوشان، فشم و لواسان را معادل 17 ميليون متر مکعب در سال عنوان کرد و افزود: اولويت مصرف اين ميزان پساب تأمين مصارف کشاورزي و فضاي سبز شهرهاي مربوطه از طريق جايگزيني با برداشت از منابع آب زيرزميني است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای صدا و سیما ، تاریخ انتشار 25 آذر 96، کد مطلب: 1947506، www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین