پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۱۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
كرسي‌ها مجامعي آكادميك به شمار مي‌روند كه يك محقق مي‌تواند از طريق آنها رأسا و يا با وساطت دانشگاه و موسسه تحقيقي مربوط، نتيجه تلاش علمي خود را ارائه دهد و از نقدها و داوري‌هاي متخصصان عالي و نيز ساير مزاياي درنظر گرفته شده بهره برد.
شعار سال : كرسي‌ها مجامعي آكادميك به شمار مي‌روند كه يك محقق مي‌تواند از طريق آنها رأسا و يا با وساطت دانشگاه و موسسه تحقيقي مربوط، نتيجه تلاش علمي خود را ارائه دهد و از نقدها و داوري‌هاي متخصصان عالي و نيز ساير مزاياي درنظر گرفته شده بهره برد.

سطوح كرسي ها

۱- كرسي ترويجي

به آن دسته از كرسي هايي كه توسط موسسات علمي اعم از دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برگزار مي شود و از حداقل نصاب تشكيل كه توسط كميته هاي دستگاهي اين مراكز مشخص مي گردد برخوردار بوده ولي حايز استاندارد لازم جهت قرار گرفتن در شمار كرسي ها علمي نيست، كرسي هاي ترويجي گفته مي شود.( آيين نامه برگزاري كرسي هاي ترويجي،۱۳۸۷؛۲) از جمله اهداف برگزاري كرسي هاي ترويجي بسترسازي تمرين نظريه پردازي، نقد و نوآوري است.( آيين نامه برگزاري كرسي هاي ترويجي،۱۳۸۷؛۳)

۲- پيش كرسي

پيش از برگزاري كرسي نهايي در جمع گسترده و عمومي متخصصان، پ‍وهشگران و اساتيد رشته علمي كرسي، جلسه اي با عنوان پيش كرسي و با حضور فقط داوران، ناقدان، ناظر علمي و نظريه پرداز برگزار مي گردد تا پس از ارائه نظريه، نقد يا نوآوري، و با نقد و بررسي ناقدان و سوالات داوران، وضعيت طرح از جهت برخورداري از استانداردهاي لازم جهت برگزاري كرسي نهايي بررسي و در مورد آن تصميم گيري شود.

۳- كرسي نهايي

كرسي نهايي در جمع عموم محققان و اساتيد رشته علمي مربوطه و با حضور داوران و ناقدان طبق آيين نامه برگزار مي گردد.(نظامنامه و آيين نامه هاي هيأت،۱۳۸۷؛ ۱۵-۲۱)

انواع كرسي ها

۱- كرسي نظريه پردازي: ارائه نظريه علمي جديد كه محصول مطالعه و پژوهش روشمند و برخوردار از وجاهت و سطح علمي لازم بوده ،داراي مباني،فرضيه و دلايل كافي و ساختار علمي منطقي باشد. (نظامنامه و آيين نامه هاي هيأت،۱۳۸۷؛۱۶)

۲- كرسي نقد: به هر گونه تلاش روشمند و منطقي كه هدف از آن ارزيابي و سنجش نقاط ضعف و قوت يك نظريه ،مكتب،وضعيت و... جهت كمك به اصلاح و بهبود آن باشد ،اطلاق مي گردد. (نظامنامه و آيين نامه هاي هيأت،۱۳۸۷؛۴۲)

۳- كرسي مناظره: به هر گونه مباحثه رودررو ،روشمند و منطقي ميان دو صاحبنظر كه به گونه اي نقادانه ديدگاهها و نظريات يكديگر را درباره موضوعي خاص به چالش مي كشند تا در نهايت ديدگاه برتر به نحو مسالمت آميزي تفوق يابد ،مناظره گفته مي شود. (نظامنامه و آيين نامه هاي هيأت،۱۳۸۷؛۴۲)

۴- كرسي نوآوري: به ارائه روشمند هر گونه نظريه ،ديدگاه ورويكرد و بحث علمي جديد در ساحت و سطوح مختلف اطلاق مي شود. (نظامنامه و آيين نامه هاي هيأت،۱۳۸۷؛ ۱۶)

جدول: سطح و نوع كرسي ها

نوع كرسي

سطح كرسي

۱- كرسي نظريه پردازي

۱- كرسي ترويجي

۲- كرسي نقد

۲- پيش كرسي

۳- كرسي مناظره

۳- كرسي نهايي

۴- كرسي نوآوري

 

جدول: ساختار و تركيب داوران و ناقدان و نحوه برگزاري كرسي ها

سطح

تعداد داوران

جمع حاضران

حمايت ها

كرسي ترويجي

-

باز

در سطح دانشگاه

پيش كرسي

۵-۳

محدود

-

كرسي نهايي

۵-۳

باز

برخوردار طبق آيين نامه هيأت

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از مرکز نظریه پردازی نقد و مناظره دانشگاه اصفهان ، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395، کدخبر:11443 ، www.tcui.ui.ac.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین