پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، با اینکه دیگر مسئولیتی در دولت ندارد، اما به علت قصور و تقصیر در هدر دادن ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور، تلاطم در بازار ارز و طلا و ... باید مورد بازخواست قرار گیرد.

شعار سال: پس از اینکه در فروردین‌ماه دولت در تصمیمی شبانه، نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و مکررا وعده داد که برای تمامی تقاضاهای ارزی کشور دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص خواهد داد، فساد ارزی عظیم شروع شد.

از همان زمان موج ثبت سفارش برای واردات کالا شروع شد و برخی سودجویان، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند اما با محاسبه ارز آزاد فروختند و از این راه سود زیادی به جیب زدند. جالب آن که در این دوره، بانک مرکزی به طور نوبتی اعلام می‌کرد که تا فلان تاریخ چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص داده و به این کار خود افتخار می‌کرد؛ غافل از این که این پول‌ها عمدتا صرف امور رانتی شد.

این مفاسد عظیم ادامه داشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب مستقیما به این موضوع ورود کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی اشاره کردند و گفتند: «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوءاستفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد

البته رهبر انقلاب تاکید کردند که عاملان این تصمیمات، خیانت نکردند اما خطای بزرگی کردند که ۱۸ میلیارد دلار را با بی‌تدبیری به هدر دادند:

«ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را می گیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی می فروشد؛ یکی آن که این را می دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می گیرد» می گردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد. در این کاری که اخیراً قوّه‌ قضائیّه شروع کرده که کار درستی است، دنبال این هستند. نه اینکه بیخود زید و عمرو را متّهم کنند؛ نه، لکن بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمی گوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمی گردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت می کنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت. وقتی این‌جور قیمت ارز ترقّی پیدا می کند -یعنی قیمت ریال می‌آید پایین- خب برای آن کارمندی که روزمُزد است یا حقوق اندکی دارد، دیگر چیزی باقی نمی ماند. قیمت ریال وقتی آمد پایین، قیمت پول ملّی وقتی آمد پایین، مشکلات همین می شود که ملاحظه میکنید. خب، این یک نکته که بنابراین، تحریم ها اثر دارند -نه اینکه اثر ندارند- امّا عمده‌ تأثیرِ سوء، مربوط به نحوه‌ اقدام ما و مدیریّت ها است

بدین ترتیب رهبر معظم انقلاب در سخنان خود خواستار برخورد با افرادی شدند که با تصمیمات اشتباه خود، موجب رانت عظیم ارز و سکه شدند.

خطاهای بزرگ سیف

قطعا یکی از این افراد، ولی‌الله سیف است؛ اما چرا سیف باید بازخواست شود:

۱انتصاب فرد غیرکارآمد در معاونت ارزی:

ولی‌الله سیف سال گذشته احمد عراقچی را که هیچ سابقه‌ای در بانک مرکزی نداشت،‌ در جایگاهی منصوب کرد که در شرایط تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، می‌توان گفت مهمترین و حیاتی‌ترین منصب اقتصادی در ایران است: معاونت ارزی بانک مرکزی.

هدف اصلی تمام تحریم‌های آمریکا، اختلال در مبادلات بانکی و ارزی کشور و جلوگیری از دسترسی ایران به پول فروش نفت است. مقابله با تمامی این تحریم‌ها به طور مستقیم مربوط به معاونت ارزی بانک مرکزی است. اما سیف بدون ملاحظه شرایط حساس جایگاه معاونت ارزی، احمد عراقچی را به این سمت برگزید که هیچ سابقه‌ای در بانک مرکزی نداشت. عراقچی صرفا به خاطر فامیلی با عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به معاونت ارزی بانک مرکزی رسید و نهایتا هم از سوی دستگاه قضایی بازداشت شد.

قطعا در سوءمدیریت‌های احمد عراقچی در حوزه ارزی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف هم کاملا مقصر است چراکه او عراقچی را به این سمت برگزید.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کد مطلب: 885369، www.mashreghnews.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین