پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
بعد از ابلاغ و اعلام بخشنامه جدید ملزم سازی شرکت های هواپیمایی به فروش بلیت بشکل سیستمی و کنار نهادن شیوه فعالیت چارتری (مبتنی بر توضیحات سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی)،همچنین شبیه سازی و سناریوپردازی در این خصوص، سوالاتی مطرح می گردد که کم توجهی به پاسخگویی به آنها ، می تواند شرایط را برای ظهور مجدد مافیای چارتر ، آنهم بشکلی لایه دار ،چند سطحی و پوشیده تر از گذشته،فراهم سازد. بر این اساس از سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی کشوری تقاضا می گردد، ضمن رسانه ای کردن اصل بخشنامه، اقدام به توضیح در خصوص سوالات مطرح شده نمایند.
شعار سال :
روز یکشنبه (30 دی ماه 1397)اعلام شد که وزیر محترم راه و شهرسازی، اقدام به ابلاغ بخشنامه الزام شرکت های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی نموده اند.
در روزهای بعد، سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی کشوری(جناب آقای جعفرزاده) در مصاحبه با رسانه های گوناگون اعلام داشتند که :

سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغی تمامی شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در کلیه مسیر‌ها فروش خود را به صورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. بر اساس این بخشنامه ، انجام پرواز‌های چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیر‌های گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزوند: در صورت گزارش و مشاهده عدول از مقرات ابلاغی، این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بی نظمی در فضای کسب و کار حمل و نقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران در خصوص ارائه مجوز‌های جدید و یا تعدیل مجوز پرواز‌های قبلی شرکت‌ها ، تجدید نظر نموده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

تحلیل فرمایشات سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی کشوری
هرچند در نگاه نخست بنظر می رسد که با ابلاغ این بخشنامه بالاخره بعد از سال ها تلاش، ریشه فساد چارتری از این کشور رخت بر بسته است، اما این داستان می تواند لایه های زیرین مفسده برانگیزتری داشته و فساد پوشیده ای را سبب شود. 
- جناب سخنگو در مرحله نخست لطف کنند ، اصل بخشنامه مربوطه را رسانه ای کنند( لازم به توضیح نیست که در صورت کم توجهی به این کار، می توان طی نامه ای رسمی و بنا به نص آشکار قانون شفافیت اطلاعات ، این بخشنامه را از آن سازمان محترم اخذ نمود).
- هرچند مفهوم بسته های سفر و ترکیب هتل و پرواز ، نسبتا شفاف است، سوال این است که با کدام مکانیزم، می توانید بر این فرآیند نظارت کنید؟ شفاف سازی شیوه های نظارت بر این بسته و راست آزمایی مستمر آن ، مسلما اعتماد شهروندان به عملکرد صحیح سازمان هواپیمایی کشوری را افزایش خواهد داد(لازم به توضیح نخواهد بود که کم توجهی به شفاف سازی روندهای نظارتی، منجر به مطالبه گری های آتی رسانه ای از آن سازمان محترم می شود).
- در فرمایشات سخنگوی محترم از عبارت " مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان هواپیمایی" استفاده شده است. عزیزان ما در سازمان هواپیمایی کشوری خوب می دانند که که عدم شفاف سازی روندهای نظارتی و اثباتی(اثبات تور گردشگری) ، منجر به فعالیت سلیقه ای شده و مسلما منجر به فساد و قانون شکنی جدید می شود.
- از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به اعمال مقررات تغییر و ابطال توجه داشته اند، جای تشکر خاص دارد.

مرگ چارتر را باور نکنید، این مافیا هزار سر دارد :

قصد داریم با نوعی مهندسی معکوس ، اقدام به شبیه سازی سیستم پیشنهاد شده با رویکرد شناسایی فسادهای احتمالی کنیم. بر این اساس توجه مقام عالی وزارت ، ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری و جناب سخنگوی عزیز سازمان را به سوالات زیر جلب می کنیم:

1- شیوه اثبات اینکه مسافر دارای بلیت ، قصد مسافرت با تور گردشگری را داشته و یا به ناچار و صرفا برای تهیه بلیت ، مجبور است که خود را گردشگر معرفی کند، چیست؟ این سوال ما را یاد طرح ممنوعیت مسافرکشی توسط خودروهای شخصی در سالیان دور انداخت. طرحی که تمامی مسافران، خود را از خویشاوندان راننده معرفی می کردند.
2- اگر با نوعی هم دستی بین برخی از آژانس های مسافرتی و مراکز اقامتی، واچرهای تقلبی صادر شود،چگونه می تواند در این خصوص راست آزمایی و تحقیق نمود؟
3- چنانچه گردشگرانی در قالب تور ، قصد استفاده از اماکن اقامتی غیر رسمی(مثل خانه مسافر، منازل اجاره ای و ....) در شهرهای خاص را داشته باشند(مثلا شهری که محدودیت ظرفیت هتل و مسافرخانه دارد و زود تکمیل ظرفیت می شوند) ، چگونه بحث اقامت واقعی یا غیر واقعی بودن ادعای اقامت و تور گردانی را اثبات می کنید؟
4- .....

بر اساس توضیحات ارایه شده، می توان درک نمود که دور زدن این سیستم توسط مافیای چارتر ، کار چندان سختی نبوده و به آسانی عملیاتی می گردد. قصد تشکیک وجود ندارد، اما وجود بخشنامه ناکارآمد ممکن است این ظن را ایجاد کند که طرح و تصویب این نوع از بخشنامه ها( حتی از درون وزارتخانه)، روشی برای آرام سازی افکار عمومی و لایه دار کردن تجارت مفسده دار گذشته باشد(این تذکر را صرفا برای برادر عزیزمان جناب مهندس اسلامی مطرح کردیم که وجه اثبات شده ای از سلامت حرفه ای در نزد افکار عمومی دارند).  منتظر روشنگری های بیشتر سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. 


اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین