پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
درحالی که انتشار خبرهای پی درپی و متناقض از سوی رهبران سیاسی آمریکا یه مثابه یک راهبرد همانند آنچه درفرایند رسیدن به نقطه جنگ باعراق با کمی دگرگونی تکرار می شود به نظر می رسد ایران باچشمهایی باز رفتار آمریکای ها را رصدکند تا غافلگیر نشویم.
شعار سال: درحالی که انتشار خبرهای پی درپی و متناقض از سوی رهبران سیاسی آمریکا یه مثابه یک راهبرد همانند آنچه درفرایند رسیدن به نقطه جنگ باعراق با کمی دگرگونی تکرار می شود به نظر می رسد ایران باچشمهایی باز رفتار آمریکای ها را رصدکند تا غافلگیر نشویم.

رهبران آمریکا چند ساعت پس از آنکه تاکیدکردند نیازی به اعزام نیروی جدید به منطقه خاورمیانه وجود ندارد تاکید کردند 1500 نظامی آمریکایی به همراه برخی تجهیزان به خاورمیانه می فرستد. چنین رفتار راه را برای تحلیل نادیده های این تصمیم باز کرده است. تحلیل حاضر که مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری ایران آن را منتشر کرده است به ااین مساله می پردازد.اعزام نیروهای نظامی امریکا به منطقه خاورمیانه را می‌توان به عنوان گام دوم رویارویی تاکتیکی با ایران دانست. رویارویی تاکتیکی می‌تواند ماهیت دیپلماتیک، اطلاعاتی، امنیتی و راهبردی داشته باشد. این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی و یک نهاد حاکمیتی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند. بیانیه کاخ سفید از این اقدام به عنوان «گامی بی‌سابقه» یاد کرده و وزارت خارجه آمریکا تعیین مصادیق و اقدامات لازم آن را به عهده داشته است.

یکم - اجبار به مذاکره سازش

دونالد ترامپ به این موضوع اشاره دارد که اعمال فشارهای اقتصادی و راهبردی بر ایران، زمینهٔ سازش این کشور را فراهم می‌سازد. سازوکارهای امریکا برای محدودسازی ایران از این جهت اهمیت دارد که زمینهٔ تشدید بحران را فراهم می‌سازد. تشدید بحران، اولین گام برای ظهور فرآیندی است که بتواند سیاست‌های امنیتی جدید علیه ایران را فراهم آورد. چنین سازوکاری در راستای اجبار ایران به مذاکره برای واگذارسازی مزیت نسبی راهبردی در شرایط تهدید محسوب می‌شود.محتمل ترین هدف دولت آمریکا از این اقدام مجبور نمودن جمهوری اسلامی برای مذاکره اما در شرایط ضعف و ناچاری می باشد تا علاوه بر محدودسازی روند تسلیحاتی و موشکی، از نفوذ بیش از پیش منطقه ای ایران و تاثیر گذاری در نظم جدید امنیتی و سیاسی هم جلوگیری کنند. چنین فرآیندی، موقعیت سیاسی ترامپ در داخل کشور را افزایش داده درحالی‌که بازیگران منطقه‌ای و سایر قدرت‌های بزرگ، چنین اقدامی را به عنوان تلاش برای بحران‌سازی بین‌المللی و تصاعد آشوب می‌دانند.

دوم - فشار به ایران و طرح معامله قرن

ارتباطات در هم تنیده و پیچیده ای که دولت ترامپ با تل‌آویو دارد، خصوصا کمک های متقابل برای کسب پیروزی انتخاباتی از یک طرف و اجرای طرح معامله قرن، از دلایلی است که الگوی محدودسازی راهبردی ایران در منطقه را تشدید می‌کند. در واقع بعد از تحولات منطقه در 2011، امریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش از اجرای اهداف خود در ایجاد رژیم‌های تابع خصوصا در کشورهای سوریه، یمن، عراق و ایجاد ناامنی ناشی از تروریسم داعش در منطقه ناکام ماندند. چنین فرآیندی، موقعیت جبههٔ مقاومت برای مقابله با تهدیدات فزاینده را افزایش داد.

سوم - گذار از غروب برجام

ترامپ تلاش دارد متمم جدید بر برجام اضافه شود. برخی از مفاد برجام مورد پذیرش گروه‌های محافظه‌کار قرار نداشته است. بعد از خروج آمریکا از برجام بدون‌شک یکی از اهدافی که ترامپ با فشار تحریمی بر این وارد می کند تحریک آستانه صبر ایران برای خارج شدن از برجام و احتمال برخورد های نظامی، امنیتی است که تا به حال موفق به این کار نشده است. درواقع کاری که دولت و کنگره فعلی آمریکاانجام می دهد این است که زیرساخت های قانونی برای محدودیت فزایندهٔ ایران ایجاد کنند.

بی‌اثرسازی سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» تنها امکان ارتباط با شرکت‌هایی مقدور است که آمریکا با آنها مشکلی ندارد و تعداد آنها بسیار اندک بود، اما با اضافه کردن سپاه پاسداران و متعاقب آن شرکت های وابسته، این تبادلات حداقلی تر خواهند شد و عملا اینستکس کمک چندانی برای حل مشکلات جمهوری اسلامی ایران در تبادلات مالی و بانکی نخواهد کرد و از سوی دیگر دور زدن تحریم ها هم با حمایت از تامین مالی تروریسم گره خواهد خورد.برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفتگو با دویچه‌وله تأکید کرده بود: «اگر شرکت‌های اروپایی با ایران کار کنند، احتمال اینکه طرف آنها شرکتی وابسته به سپاه پاسداران باشد بسیار زیاد است که این همکاری در نهایت تأمین مالی تروریسم است. لذا از این پس فقط دور زدن تحریم ها مشمول مجازات از سوی آمریکا نخواهد بود، بلکه هرگونه تبادل با شرکت های وابسته به سپاه پاسداران به مثابه تامین مالی تروریسم شناخته می‌شود و دارای مجازات‌های کیفری ملی و فراملی از سوی دولت آمریکا است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24 ، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1398، کدخبر: 443797 ، www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین