پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
معرفت آذری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اردبیل اظهار کرد: ۱۴۸ قشلاق و سه هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر اردبیلی فاقد آب شرب بوده و با افزایش تانکرهای آبرسانی درصدد پوشش هر چه مناسب عشایر به آب مورد نیاز هستیم.
شعار سال:مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: 148 قشلاق و 3300 خانوار عشایر اردبیلی فاقد آب شرب هستند.

 معرفت آذری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اردبیل اظهار کرد: ۱۴۸ قشلاق و سه هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر اردبیلی فاقد آب شرب بوده و با افزایش تانکرهای آبرسانی درصدد پوشش هر چه مناسب عشایر به آب مورد نیاز هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هشت تانکر آبرسانی برای عشایر استان اختصاص یافته بود، افزود: با رساندن تانکرهای آبرسانی به ۱۷ خودرو روند آبرسانی در بین عشایر استان با سرعت بهتری در حال انجام است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه گاهی آب معدنی رایگان نیز در مناطقی که نیازمند آب شرب هستند، توزیع می‌شود، یادآور شد: با افزایش و تخصیص به‌موقع منابع، امیدوار به برطرف سازی هر چه سریع مشکلات عشایر استان خواهیم بود.

آذری عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که عشایر استان اردبیل با آن مواجه هستند، می‌توان به خشکسالی، کمبود علوفه و دام، بیماری‌های دامی، نبود راه مناسب برای کوچ، نیازهای دارویی و مشکلات آب شرب اشاره کرد.

چالشی به نام عدم تنوع فعالیت‌های کسب و کار

به گفته وی عشایر برای افزایش درآمدهای خود و کارآفرینی مناسب نیازمند تنوع در فعالیت‌های کسب و کار هستند و عدم تحقق این مهم از چالش‌های مهم عشایر استان محسوب می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل ادامه داد: سازمان امور عشایری با لحاظ کردن نیازمندی‌های موجود در راستای تنوع آفرینی کسب و کار و ایجاد مشاغل نوین و مرتبط با فعالیت‌های عشایر سیاست‌های خود را پیاده سازی کرده و در استان اردبیل نیز با تلاش جهادوار کارکنان به دنبال عملیاتی شدن آن خواهد بود.

آذری از پایین بودن سطح بهداشت و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش در بین برخی از عشایر نیز اشاره کرد و افزود: عزم جدی برای برطرف سازی مشکلات عشایر وجود داشته و خوشبختانه در سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی در این خصوص انجام پذیرفته است.

اولین جشنواره توانمندی‌های عشایر شهرستان اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل عنوان کرد: اولین جشنواره توانمندی‌های عشایر شهرستان اردبیل در سوم مرداد ماه سال جاری از ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی و تفریحی شورابیل برگزار می‌شود.

به گفته وی با برگزاری جشنواره مذکور معرفی ظرفیت و پتانسیل و آداب و رسوم عشایر، نقش عشایر در تولیدات ملی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال پایدار، بوم‌گردی و جذب گردشگر هدف‌گذاری شده است.

آذری به دیگر اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: به‌دست آوردن بازارهای جدید و نیازسنجی جامعه شهری برای تولیدات عشایر، قدردانی از تلاش‌های عشایر که به‌عنوان مرزبانان کشور محسوب می‌شوند، بررسی مشکلات آنان و ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با مسؤولان از دیگر اهدافی بوده که با میزبانی از این جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل یادآور شد: برای توسعه بوم‌گردی نیز جشنواره توانمندی‌های عشایر خلخال در سال گذشته برگزار شد و طی ماه‌های آتی نیز جشنواره عشایر شهرستان اردبیل و گرمی برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص تسطیح، مرمت و بهسازی جاده و مسیر ارتباطی عشایر نیز گفت: سال گذشته هزار و ۴۰۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی عشایر مرمت و بهسازی شده و در ۴ ماهه سال جاری نیز تاکنون موفق به تسطیح ۴۰۰ کیلومتر از مسیر کوچ روی عشایر شدیم.

فرابخشی بودن ارائه خدمات به عشایر

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل خدمت به عشایر را یک وظیفه عمومی دانست و افزود: ارائه خدمات به عشایر که در خط مقدم تولید قرار دارند یک موضوع فرابخشی بوده و یک دستگاه به تنهایی قادر به برطرف سازی چالش‌های این بخش نیست.

آذری با بیان اینکه در شورای ساماندهی خدمات عشایر ۲۱ دستگاه اداری عضو هستند، تشریح کرد: این دستگاه‌ها وظایف خطیری در برداشتن بار و مشکلات عشایر عهده‌دار بوده و هرکدام در خدمت رسانی به این گروه از جامعه می‌توانند سهم به‌سزایی را ایفا کنند.

 به گفته وی در برگزاری جشنواره‌های مرتبط با عشایر باید اصل هدف‌گذاری برای نشان دادن توانمندی‌های عشایر، احصای مشکلات آنان و ارائه فرصت مناسب برای ارتباط با مسؤولان و قدردانی از این قشر تلاشگر جامعه باشد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل ارتقای خدمات ارائه شده به عشایر استان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: خوشبختانه جمعیت عشایر استان نسبت به سالیان گذشته رو به رشد است.

آذری در خصوص نصب پنل‌های خورشیدی در بین عشایر نیز گفت: در سال جاری پیش بینی شده تا ۲۳۰ عدد پنل برق‌رسانی خورشیدی در بین عشایر توزیع شود و این در حالی است که در سال گذشته ۱۴۵ مورد پنل خورشیدی توزیع شده بود.
وی ادامه داد: با توافقات انجام شده با دستگاه‌های مرتبط در تلاش خواهیم بود تا ظرف سه سال آتی برق‌رسانی در قشلاقات بالای ۱۰ خانوار استان انجام پذیرد.

ضرورت افزایش آموزش‌های زیست محیطی در بین عشایر

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در ادامه در پاسخ به سوال  اظهار کرد: عشایر حافظان اصلی محیط زیست بوده و چنانچه نقش تأثیرگذار این گروه در صیانت از محیط زیست کمرنگ شود، در حفاظت از این میراث طبیعی و مهم به مشکل خواهیم خورد.

آذری اضافه کرد: ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت سالیانه آموزش‌های مرتبط با محیط زیست و بهداشت را زیر نظر دستگاه‌های مرتبط گذرانده و تعامل بسیار مناسبی را با سازمان حفاظت از محیط زیست شاهد هستیم.

وی از افزایش توجه به مفاهیم زیست محیطی در طی ماه‌های آتی و اجرای برنامه‌های مختلف در این خصوص خبر داد و افزود: در سال ۹۸ با توجه‌به افزایش جذب و تخصیص منابع و با ارتقای خدمات، سال خوبی برای عشایر استان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در بین عشایر استان نیز خبر داد و یادآور شد: بیشترین سهم جذب منابع مربوط به شهرستان‌های بیله‌سوار و اصلاندوز بوده که از فراوانی بیشتری از جمعیت عشایر برخوردارند.  

عشایر ۵/۴ درصد جمعیت اردبیل را تشکیل می‌دهند

آذری با بیان اینکه عشایر استان اردبیل از دو ایل شاهسون و قره‌داغ تشکیل شدند، بیان کرد: ۵/۴ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند.

به گفته وی استان اردبیل از ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر و ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت تشکیل شده که در ۵۷۰ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق و هزار و ۵۰۷ روستا زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تولیدات باغی عشایر استان را ۸ هزار و ۱۰۰ تن عنوان کرد و گفت: تولیدات صنایع دستی عشایر استان نیز به صورت سالیانه بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع است.

آذری در پایان ارزش تولید سالیانه عشایر استان اردبیل را در حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: یافتن بازارهای جدید، تنوع در کسب و کار و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی جدید با برطرف سازی مشکلات و چالش‌های عشایر می‌تواند زمینه بالندگی هر چه بیشتر عشایر غیور و سلحشور استان را فراهم نماید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:31تیر1398،کدخبر:13980431000668،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین