پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
توسعه گردشگری؛ این نامی است که برخی در گلستان، به فعالیت های مخرب طبیعت می دهند و با این عنوان تمام تخریب های جنگل و منابع طبیعی را توجیه می کنند. شهروندان اما حالا بیدار شده اند و نسبت به حقوق مدنی خود آگاهی دارند. آنها تله کابین را به قیمت از دست رفتن جنگل های هیرکانی که همه زندگی منطقه هستند نمی خواهند. خواه در "ناهارخوران" باشد، خواه در "کبودوال" و یا هر نقطه دیگری از جنگل های ارزشمند این سرزمین.

شعار سال: یک شهروند گلستانی ساکن علی آبادکتول، یعنی منطقه ای که "سازمان جنگل ها ومراتع" و "شورایعالی جنگل ومرتع" با ساخت تله کابین در جنگل های هیرکانی ثبت جهانی آن موافقت کرده است در گفت وگو با اسکان تاکید کرد:« علاوه بر اینکه با لغو ثبت جهانی جنگل های هیرکانی برای ساخت تله کابین مخالفیم، معتقدم که اگر قرار است تله کابین در جایی دیگر از شهرستان اجرایی شود، نباید امتیاز آن را به شرکت های خصوصی و اشخاص بدهند؛ بلکه باید با تشکیل یک شرکت تعاونی به نام "شرکت تعاونی تله کابین علی آبادکتول" افراد لایق با نظر مردم و با انتخاب مستقیم مردم و نه افراد سیاسی، صاحب امتیاز و مجری آن شوند؟ قطعا به این شکل هم از جنگل حفاظت بهتری می شود و هم از محل درآمد تله کابین، توسعه شهر و رفاه عمومی و شهروندی بهتر حاصل می شود.»

رمضان سعیدیان شهروند ساکن علی آبادکتول تاکید کرد:« یقیناً هیچ شهروند دلسوزی با توسعه و پیشرفت شهرش مخالف نیست ولیکن آنجا که یک طرح یا پروژه اقتصادی با یک نام زیبا و به نام مردم و به کام چند نفر، باعث از دست دادن دستاوردی بزرگ و جهانی می شود آیا معقول است که تیشه به ریشه شهرمان و در اصل خودمان بزنیم؟! »

این کنشگر محیط زیست در ادامه درباره دلایل مخالفت خود با احداث تله کابین در جنگل های هیرکانی علی آبادکتول که اخیرا ثبت جهانی شده و در لیست "میراث جهانی یونسکو" قرار گرفته اند گفت:« با احداث تله کابین در جنگل های هیرکانی مخالفیم چون اولا مخالف لغو ثبت جهانی جنگل های هیرکانی هستیم. افتخاری که پس از 13 سال خون دل خوردن، به عنوان دومین اثر طبیعی کشور ثبت و حاصل شده و جهانیان، منطقه ما را با جنگل های ثبت شده در یونسکو می شناسند و اقبال نشان می دهند نه تله کابین که خودشان بهترینش را دارند! »

سعیدیان با اشاره به اینکه مخالف هر گونه تخریب جنگل است گفت:« صرف نظر از بحث ثبت جهانی و با یک نگاه منطقه ای و عبرت آموز، مخالف تخریب جنگل و محیط زیست هستیم. بیاییم از سرنوشت کوه "نیلکوه" که بغل گوشمان هست عبرت بگیریم، کوهی که تا این لحظه 30 هکتارش توسط کارخانه سیمانِ پیوند خورده شده و در حال تمام شدن است.»

این کنشگر حامی طبیعت افزود:« می گویند برای حمل و نصب دکل های تله کابین، جاده نمی سازیم و قرار است با هلی برد آنها را انجام دهند. استان گلستان استانی است که برای نجات و انتقال بیماران اورژانسی دَم مرگ، هلی کوپتر ندارد، چطور باید باور کنیم که دکل های تله کابین را به وسیله هلی برد و بدون جاده سازی و مسیرتراشی در دل جنگل، به زمین خواهند نشاند و در مسیر و مقصد چندین هکتار از جنگل های بکر منطقه در امان بماند؟!»

 او در ادامه پرسشی را درباره احداث تله کابین کبودوال از مسوولان می پرسد و می گوید:« از همه اینها مهمتر اینکه  صرفنظر از موارد فوق که توجیه ناپذیر است و قطعا قابل پیش بینی هم هست که کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی اجازه خروج از لیست ثبت جهانی را پیگیری خواهند کرد، اما اگر قرار است تله کابین با ملاحظات فوق و حفظ ثبت جهانی و حداقل آسیب احداث شود، چرا فقط چند نفر خاص باید جنگل و امتیاز تله کابین و تسهیلات مُفت و سایر متعلقات را تملک کنند و منتفع شوند؟ آن هم جنگل و امتیازی که متعلق به همه هست و یک ثروت ملی و عمومی است ؟ »  

سعیدیان افزود:« آقایان مسئول که شعارهای مردم سالاری می دهند، مگر بقیه مردم و شهروندان از پول بدشان می آید؟ چرا باید اجرای طرح های اقتصادی پولدارها را پولدارتر و ضعیفان را ضعیف تر کند؟ چرا نباید بقیه شهروندان اعم از کارگر، کارمند، کشاورز، بازاری و سایر آحاد جامعه، هر کس به اندازه بضاعتش در پروژه تله کابین به عنوان بزرگ ترین پروژه اقتصادی استان سهام داشته باشند؟!! سهامی که خیلی ساده با تشکیل یک شرکت تعاونی به نام " شرکت تعاونی تله کابین علی آبادکتول" ایجاد می شود و افراد لایق با نظر مردم و با انتخاب مستقیم مردم (نه افراد سیاسی) زمامدار امور شوند؟ حالا این طور و از محل درآمد تله کابین، رفاه عمومی و شهروندی بهتر حاصل می شود یا مثل بقیه مسافرها با دو بار تله کابین سواری شهروندان؟! »

این شهروند علی آبادکتول در ادامه با تاکید بر اینکه اگر دوستان مدعی هستند که  هدف شان از احداث تله کابین، رونق و توسعه منطقه است باید عرض کنم که این رونق و توسعه، صرفاً برای همان چند نفر صاحب قدرت و صاحب امتیاز تله کابین ایجاد می شود و عایدات آن برای بقیه مردم علی آباد در نهایت، در حد فروش چیپس و پفک و آبجوش و یخ به مسافران خواهد بود.»  

در هفته های اخیر، برخی نمایندگان مجلس و تعدادی از مدیران اجرایی استان گلستان در صدد برآمدند تا با رایزنی با وزارت میراث فرهنگی و شخص وزیر و نامه نگاری، موانع اجرای تله کابین در جنگل های هیرکانی ثبت جهانی را برطرف کنند. به گفته کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی، این رفع موانع چیزی جز درخواست برای لغو ثبت جهانی جنگل های منطقه که برای احداث تله کابین کبودوال انتخاب شده اند نیست. حالا افکار عمومی از این موضوع سخت برآشفته شده؛ به گونه ای که واکنش های فراوانی را در شهر و استان در فضای مجازی و فضاهای عمومی علی آبادکتول موجب شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 14 آبان 98، کد مطلب: 23623: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین