پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: در شرایط سخت کشور پس از جنگ خلا بزرگی وجود داشت که رویکرد کشور باید به سمت استفاده از شرکت‌های خارجی یا اعتماد به توان داخلی می‌رفت که این اعتماد به توان داخلی صورت گرفت.
شعارسال: محمد سعید فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه خاتم در ساختمان مرکزی این قرارگاه برگزار شد؛ گفت: قرارگاه خاتم در ۲۳ آدر ۶۸ براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی تاسیس شد.

وی افزود: در شرایط سخت کشور پس از جنگ خلا بزرگی وجود داشت که رویکرد کشور باید به سمت استفاده از شرکت‌های خارجی یا اعتماد به توان داخلی می‌رفت که این اعتماد به توان داخلی صورت گرفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: قرارگاه درخششی در حوزه‌های سازندگی داشت و پس از آن در همه ادوار بدون جهت گیری دولت‌ها مشتری اصلی ما دولت‌ها بوده‌اند.

وی ضمن اشاره به سطح فعالیت قرارگاه گفت: در حال حاضر قرارگاه خاتم برنامه احداث ۲۸۰ کیلومتر مترو در کلان شهر‌هایی مثل تبریز، مشهد، قم و اصفهان را دارد که این سرمایه گذاری طی سال‌های گذشته به دلیل کاهش منابع مالی افت پیدا کرده است.
محمد با بیان اینکه ما در قرارگاه خاتم سعی کردیم در دوره اول و بازسازی را به خوبی به نتیجه برسانیم و در دور دوم توسعه زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: براساس این روند در دهه سوم بحث انحصارشکنی را داشتیم و بعد امروز هم بحث اقتصاد مقاومتی پیش روی قرارگاه خاتم است.

وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم دستاوردهایی، چون خودکفایی در عرصه‌های فنی و مهندسی را پیش رو داشته است، خاطرنشان کرد: ما توانستیم با تکیه به صنعت داخلی و البته نیروی مردمی به یک خودباوری برسیم و آن را در جوانان این مرز و بوم تزریق کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به شعار قرارگاه خاتم مبنی بر اینکه «ما می‌توانیم» گفت: براساس این شعار و در گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد عموما بحث جوان گرایی و تکیه بر توان داخلی و ظرفیت‌های علمی از رئوس اصلی عملکرد ما در قرارگاه خاتم قرار گرفت و برنامه ریزی کردیم و در بخش‌هایی که به قرارگاه برمی گردد سرامد باشیم.

محمد ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این امر که شاید چندان جدی گرفته نشد و امروز گرفتاری کشور از اهمیت ندادن به همین بحث است و در شرایط فعلی کشور شدیدا نیازمند مقاومت اقتصادی است. در بحث اقتصاد مقاومتی ما منتظر می‌ماندیم تا ببینیم دشمن به کجا ضربه می‌زند و آن را تقویت می‌کردیم، اما بحث مقاومت اقتصادی یعنی تقویت ارگان‌های مختلف کشور در نهاد‌های مختلف که براین اساس دشمن جرات نزدیک شدن به آن را نداشته باشد.

اگر سدسازی و تونل سازی نمی‌دانستیم در این حوزه‌ها نیز امروز تحریم بودیم

وی تصریح کرد: اگر ما سدسازی و تونل سازی نمی‌دانستیم آمریکا در این حوزه‌ها نیز ما را تحریم می‌کرد براین اساس بحث بنزین تهدید مهمی برای کشور محسوب می‌شد و سالیان سال کشور‌های خارجی در موضوع ستاره خلیج فارس ورود پیدا می‌کردند تا آن را به سرانجام برسانند، اما با کوچکترین تحریک از طرف غرب پروژه را رها می‌کردند، اما خوشبختانه پس از سپری شدن مدتی کشور به توان داخلی اعتماد کرد و ما توانستیم چتر حمایتی خود را بر سر شرکت‌های خصوصی گسترش دهیم.

امروز می‌توانیم ستاره خلیج فارس را به صورت صددرصد ایرانی راه اندازی کنیم

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء ادامه داد: براساس این تک تک قطعات ستاره خلیج فارس امروز طراحی معکوس شده و بیش از ۷۰ درصد این قطعات در داخل تولید می‌شود و امروز توانایی آن را داریم که ستاره خلیج فارس را به صورت صددرصد ایرانی راه اندازی کنیم.

محمد با اشاره به فاز‌های مختلف گازی در عسلویه نیز گفت: این فاز‌ها نیز صددرصد ایرانی سازی شده و ما توانستیم زنجیره‌ای را با شرکت‌های بخش خصوصی ایجاد کنیم و این شرکت‌ها خواستار همکاری با قرارگاه خاتم هستند. در این مسیر با دولت نیز برای باز کردن این فضا در تعامل هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش اقتصاد مقاومتی هنوز ضعف‌های زیادی وجود دارد، یادآور شد: مقام معظم رهبری بحث جلوگیری از خام فروشی را مرتبا مورد تاکید قرار دادند اگر نفت خام تبدیل به فرآورده شود به سادگی قابل فروش می‌باشد و حتی در همین شرایط تحریم نیز بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی هم قابل فروش است و هم پول آن به راحتی وصول می‌شود که اگر این اتفاق سال‌ها رقم خورده بود امروز کشور در زمان فروش نفت خام با چنین مشکلاتی مواجه نبود.

ایران با وجود دربرداشتن هفت درصد مواد معدنی دنیا، تنها سه دهم درصد از این منابع برداشت می‌کند

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت صنایع و معادن کشور در زمان تحریم گفت: اساسا صنایع و معادن باید در زمان تحریم بار هزینه‌های کشور را به دوش بکشد کشور ما با دربرداشتن یک درصد جمعیت جهان هفت درصد مواد معدنی دنیا را در اختیار دارد که متاسفانه استفاده چندانی از آن نمی‌شود. بحث معادن در مسئله ایجاد اشتغال و ارز آوری بسیار تاثیرگذار است، اما متاسفانه برداشت ما از این نعمت الهی تنها سه دهم درصد است.

محمد با تاکید بر اینکه به دلیل عدم برنامه ریزی در این حوزه دچار خلا جدی هستیم تصریح کرد: دشمن نیز با شناسایی این نقاط ضعف به ویژه در حوزه صنعت و فولاد می‌تواند به سوء استفاده بپردازد.

وی ادامه داد: البته در این حوزه پیشرفت‌هایی هم داشتیم مثلا در صنعت فولاد مراحل آماده سازی از استخراج معدن تا فرآوری آن‌ها به اجرا درآورده ایم، اما تنها یک قلم الکترود گرافیکی نیازمندیم که تکنولوژی آن را نداریم و نیازمند واردات هستیم و دشمن دقیقا در همین نقطه ما را تحریم می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه متاسفانه در این خصوص زنجیره ارزش ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: این خلا‌های کوچک اقدامات ساده‌ای است که با برنامه ریزی و اعتماد به نسل جوان شدنی است و در این مراحل است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می‌کند و ما را به سمت خارج شدن از مقاومت انفعالی سوق می‌دهد.

در دوران برده داری نوین به سر می‌بریم/ امیدواریم تحریم کشور را به در جهت افق‌های روشن اقتصادی قرار دهد

محمد با انتقاد از اینکه امروز مواد خام را به ثمن بخس می‌فروشیم، یادآور شد: این در حالی است که کشور‌های غربی با خرید این مواد خام از ما آن را با تکنولوژی‌هایی که از طریق مغز‌های جهان سومی کسب کردند فرآوری می‌کنند و با قیمت‌هایی بسیار بالاتر به ما و سایرین می‌فروشیم و عملا ما در دوران برده داری نوین به سر می‌بریم که امیدواریم هر چند تحریم‌ها سخت و جانکاه باشد، اما کشور را در جهت حرکت به سمت افقی روشن و رو به رشد سوق دهد.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم برنامه‌های مهمی برای ورود به این گلوگاه‌های حساس و مهم دارد، خاطرنشان کرد: برای این منظور تعامل نزدیکی با دولت و تک تک وزرا داریم و سعی می‌کنیم به تصمیم گیری در این حوزه‌ها کمک کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های دولت در این مسیر مسائل مالی است، خاطرنشان کرد: ما بار‌ها گفتیم که برای به نتیجه رسیدن این تصمیم گیری‌ها و این نوع آزمون و خطا باید زمانی که کشور در مراحل رشد و شکوفایی به سر می‌برد و شرایط اقتصادی بهتری داشت انجام می‌گرفت هر چند که امروز هم دیر نیست و سرمایه‌های زیادی در دست دولت و یا نقدینگی‌های فراوان در دست مردم وجود دارد که به سمت خرید ارز و سکه می‌رود و یکی از راه‌های مناسب برای تامین منابع مالی برای به ثمر رساندن پروژه‌های مهم همین پول‌های سرگردان می‌تواند باشد.

محمد مثال واضح این اتفاق را زمین‌های در دست وزارت نیرو دانست و خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در شهر‌های بزرگ برای ساخت مخازن انتخاب کرده که تنها یک درصد آن‌ها را اشغال کرده است و نمونه آن در تهران در خیابان هفتم تیر و رسالت وجود دارد همین زمین‌ها دارایی‌های غیرمولد وزارت نیرو محسوب می‌شود. وزارت نیرو اگر در تعامل با شهرداری به فروش این زمین‌ها مبادرت بورزد هم جنب و جوشی در مسئله ساخت و ساز ایجاد می‌شود و هم درآمدی برای این وزارتخانه کسب خواهد شد که می‌تواند بدون اتکا به نفت درآمدزایی داشته باشد.

وی در خصوص نقدینگی موجود در دست مردم نیز گفت: مردم باید نسبت به این سرمایه گذاری‌ها اعتماد داشته باشند متاسفانه به دلیل برخی اتفاقات در سرمایه گذاری‌هایی مثل پدیده شاندیز و ... که در گذشته انجام شد مردم اعتماد چندانی ندارند، اما اگر سودآوری این پروژه‌ها بالاتر از سود بانک‌ها که به صورت متوسط ۱۸ درصد است، باشد یا حتی دولت به این سود سرمایه گذاری سوبسید ارائه دهد تا نرخ آن بیش از سود سرمایه گذاری در بانک‌ها باشد مردم ترغیب می‌شوند تا نقدینگی خود را به سمت این سرمایه گذاری‌ها سوق دهند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با بیان اینکه قرارگاه خاتم علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی در قسمت‌های محروم و کمتر برخوردار نیز اقداماتی انجام داده است، گفت: این قرارگاه همواره در هنگام وقوع بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله نیز فعال بوده است.

محمد یکی از تلاش‌های عمده قرارگاه خاتم را بحث شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست که به صورت ویژه در حال پیگیری است.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص میزان بودجه تخصیص یافته شده به این قرارگاه نیز گفت: اساسا قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار با دولت وارد کار می‌شود و عددی را هم که در لایحه بودجه برای قرارگاه تخصیص داده می‌شود در سال‌های اخیر حوالی ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء ادامه داد: بر این اساس دریافتی‌های ما از ردیف اختصاصی خزانه است که با کنترل دولت و حضور ذی حسابان وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

محمد ادامه داد: در شرایطی که دولت منابع لازم برای تامین هزینه‌ها را نداشته باشد عملا دست ما نیز خالی است و قرارگاه در بحث تهاتر با دولت وارد تعامل می‌شود. همچنین اوراقی را که تحت عنوان اوراق مشارکت همه ساله توسط دولت‌ها برای جبران کسری بودجه منتشر می‌شود نیز از دولت دریافت می‌شود.

وی در خصوص ابتکار قرارگاه خاتم برای جلوگیری از خام فروشی نیز گفت: یکی از طرح‌هایی که قرارگاه خاتم به شدت روی آن تمرکز کرده بحث جلوگیری از خام فروشی است که سازوکار مربوط به آن را به ریاست جمهوری ارسال کرده و از آنجا به وزارت نفت ارسال شده و به صورت قانونی در مجلس در حال پیگیری است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء بحث گسترش پتروپالایشگاه‌ها را نیز از دیگر اقدامات قرارگاه خاتم برای جلوگیری از خام فروشی دانست و تصریح کرد: در پتروپالایشگاه‌ها محصولات استراتژیکی تولید می‌شود که فروش آن حتی در دوران تحریم نیز بسیار آسان است و براین اساس به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که ۱۰ پتروپالایشگاه در نهاد‌های مختلف جانمایی شود و قرارگاه خاتم در تامین منابع مالی این پتروپالایشگاه‌ها مشارکت داشته باشد این پیشنهاد هم اکنون روی میز وزارت نفت برای تایید و فعال شدن به سر می‌برد.

محمد در خصوص انتقال گاز به کشور عمان نیز گفت: یکی از بحث‌هایی که می‌تواند کشور را بیمه کند ارتباط با همسایگان است به عنوان مثال جمهوری اسلامی با خط لوله‌ای که به عراق کشیده است نیروگاه‌های عراقی را وابسته به گاز ایران کرده است و از این منظر بحث ارتباط با همسایگان برای انتقال آب، گاز و فیبر نوری از اهمیت زیادی برخوردار است و باید جدی گرفته شود و یکی از همین پروژه‌ها بحث همکاری با عمان است که هنوز تصمیم جدی در خصوص آن گرفته نشده است.

افتتاح فاز چهار ستاره خلیج فارس می‌تواند بارمالی بزرگی از دوش دولت بردارد
وی در خصوص راه اندازی فاز چهار ستاره خلیج فارس نیز گفت: فاز چهار ستاره خلیج فارس قبلا در دستور کار قرار داشت و پیشرفتی بیست درصدی حاصل کرد، اما براساس شرایطی از دستور کار خارج و بحث سیراف را هدف گذاری کردند البته توصیه ما به دولت این است که فاز چهار ستاره خلیج فارس را در اولویت اصلی قرار دهند، چون زیرساخت‌های آن هم اکنون آماده است و اگر همین زیرساخت‌ها بخواهد تازه در سیراف عملیاتی شود هزینه بالایی به کشور تحمیل می‌کند، اما به نتیجه رساندن آن در فاز چهار ستاره خلیج فارس بار مالی بزرگی را از روی دوش دولت برخواهد داشت.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در پاسخ به سوالی در خصوص ورود قرارگاه خاتم به بحث مسکن مهر نیز گفت: اگر دولت در این خصوص درخواستی داشته باشد ما آماده ورود هستیم البته در مورد مسکن اجتماعی بحث‌هایی شده و اگر بتوانیم کمک کنیم قطعا در خدمت دولت خواهیم بود.

محمد در خصوص جذب نخبگان در قرارگاه سازندگی خاتم نیز گفت: از ۵۰ دانشگاه معتبر کشور سربازانی که بخواهند به قرارگاه بیایند جذب می‌شوند و طی دو سال خدمت سربازی ارزیابی‌های لازم در خصوص آن‌ها به عمل می‌آید و غالبا ۶۰ درصد آن‌ها جذب قرارگاه خاتم می‌شوند به عنوان مثال در سال پیش رو ۲۰۰۰ نفر نیروی پاسدار داریم که طرحی برای جذب ۵۰۰ نفر از نخبگان آن‌ها به عنوان کادر سپاه در نظر گرفته ایم.

وی در خصوص وضعیت دارایی‌های که توسط قرارگاه خاتم از دولت گرفته می‌شود نیز گفت: این دارای‌ها به سرعت تبدیل به نقدینگی می‌شود شاید سوال این باشد که چرا دولت خود آن‌ها را تبدیل به نقدینگی نمی‌کند، چون این روش برای دولت زمان بر است، اما ما براساس قانون پس از دریافت این دارایی‌ها از دولت آن را به مزایده گذاشته و به طلبکاران خود اختصاص می‌دهیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص اقدامات این قرارگاه در بحث محرومیت زدایی نیز گفت: ساخت خانه‌های روستایی، درمانگاه ها، خانه بهداشت، زمین ورزشی، بسته‌های جهیزیه و ... در قالب ۱۵ هزار برنامه از طرف قرارگاه خاتم در حال پیگیری است.

محمد در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پرداخت مالیات توسط این قرارگاه نیز گفت: قرارگاه خاتم تا پایان سال ۹۴ مالیات خود را تسویه کرده است و برای سال‌های ۹۵ تا ۹۷ نیز به صورت اقساط در حال پرداخت مالیات خود به دولت هستیم.

وی با بیان اینکه قرارداد مالیات خود را مطابق مر قانون پرداخت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای تصویب این قانون پرداخت شده و در خصوص مالیات بر عملکرد نیز باید گفت: شرکت‌های زیر مجموعه ما از بدو تاسیس مالیات خود را پرداخت نموده اند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای ورود به خودروسازی در قرارگاه خاتم وجود دارد یا خیر گفت: اساسا بحث خودروسازی قرارگاه خاتم را از اصل توسعه زیرساخت‌های کشور دور می‌کند، اما خبر‌هایی شنیده ام مبنی بر اینکه از نیرو‌های مسلح در خصوص مسئله خودروسازی درخواست کمک شده و این نیرو‌ها در حوزه قطعه سازی قول‌های مساعدی دادند، اما خود قرارگاه خاتم به طور اخص قصد ورود به این مقوله را نخواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 23 آذر 1398 ، کدخبر: 812135 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین