پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
قطع درختان توسط سودجویان و قاچاق آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط‌زیستی شهرستان طارم به‌شمار می‌رود و این‌بار قاچاقچیان منطقه بکر و گردشگری شیرین‌سو را مورد هدف خود قرار داده‌اند. شهرستان طارم در منتهی‌الیه شمالی استان زنجان واقع شده و از شمال به استان گیلان، از غرب به اردبیل و از شرق و جنوب‌شرقی نیز به استان قزوین مشرف است.
شعارسال: قطع درختان توسط سودجویان و قاچاق آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط‌زیستی شهرستان طارم به‌شمار می‌رود و این‌بار قاچاقچیان منطقه بکر و گردشگری شیرین‌سو را مورد هدف خود قرار داده‌اند. شهرستان طارم در منتهی‌الیه شمالی استان زنجان واقع شده و از شمال به استان گیلان، از غرب به اردبیل و از شرق و جنوب‌شرقی نیز به استان قزوین مشرف است.
 
همجواری با استان گیلان و نفوذ رطوبت از این استان به منطقه طارم و وجود آب و هوای خاص مدیترانه‌ای در این منطقه باعث شده منابع‌طبیعی آن به یکی از زیباترین مناطق استان زنجان و شاید ایران تبدیل شود، تا جایی که وجود مراتع و جنگل‌های طبیعی به این شهرستان جلوه خاص و زیبایی داده است.
 
جنگل‌های طارم در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره، سردآب و غیره قرار دارد و علاوه بر ارس در این منطقه، گونه‌های جنگلی دیگری شامل بنه، بلوط، بادام وحشی، زالزالک، سیاه‌تلو، انار وحشی، نارون، زبان گنجشک، داغ‌داغان و غیره وجود دارد. تنوع درختان در شهرستان طارم سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال جنگل‌های آن باشد، تا جایی‌که گاهی اخباری از قاچاق چوب در شهرستان طارم شنیده می‌شود که مقصد اغلب این چوب‌ها، استان‌های شمالی کشور است.
 
قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند، از این نکته غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود آن‌ها خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان حرفی برای گفتن نخواهد داشت. چوب، این ماده پرارزش، از بدو خلقت بشر تاکنون، در زندگی روزمره انسان‌ها دخالت داشته و وقتی که بشر زندگی خود را در جنگل آغاز کرد، با چوب آشنا شد و از آن برای ساخت خانه و کاشانه، وسایل دفاعی، حمل و نقل و کشاورزی استفاده کرد.
 
گذشت زمان نه تنها رنگ فراموشی بر ارزش چوب نزده است، بلکه امروزه صنعت چوب و مبلمان در دنیا به عنوان یک صنعت مهم و ارزآور تبدیل شده و ۷۵ درصد این تجارت مربوط به هفت کشور دنیا شامل آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا است.
 
در سالیان اخیر بروز مشکلات ناشی از تخریب جنگل‌های کشور نظیر وقوع سیلاب و فرسایش خاک از یک سو و تلاش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و حامیان محیط‌ زیست در جهت تبیین جایگاه جنگل‌های کشور از سوی دیگر، موجب توجه مسئولان به حفظ جنگل‌های کشور با وضع قوانینی در این حوزه شده است. همچنین تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با حفاظت محیط‌ زیست و منابع‌طبیعی به‌خصوص در مورد جنگل‌های شمال کشور نیز منجر به اتخاذ تصمیماتی در حمایت از جنگل‌ها شد که نمونه بارز آن قوانینی است که در این راستا تنظیم شده‌.
 
همه روزه در لابه‌لای اخبار شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ‌نمایی می‌کند، به معضل شومی تبدیل می‌شود که سرمایه‌های ملی کشور را نشانه گرفته است؛ سرمایه‌هایی که تنها متعلق به نسل امروز نیست و اگر همین روند ادامه یابد، شاهد تراژدی غم‌انگیز خداحافظی با جنگل‌ها در طارم خواهیم بود. این‌بار صدای اره برقی‌های قاتلان طبیعت از منطقه گردشگری شیرین‌سوی طارم به گوش رسیده است و متأسفانه سوداگران اقدام به قطع چند درخت در این منطقه کرده‌اند.
 
افزایش قیمت چوب عامل روی‌آوردن سوداگران به قاچاق چوب
 
در همین رابطه رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان طارم می‌گوید: متأسفانه قاچاقچیان چوب در منطقه گردشگری شیرین‌سو طارم ۱۰ اصله درخت را قطع کرده‌اند که دو اصله از آن‌ها توسکای جنگلی و هشت اصله نیز درخت چنار بود.
 
ضیاءالدین حسن‌لو در پاسخ به دلایل قطع درختان در طارم اظهار کرد: نزدیکی شهرستان طارم به استان گیلان و نیز افزایش قیمت چوب طی سال‌های اخیر سبب شده که سوداگران به قاچاق چوب روی بیاورند.
 
این مسئول با بیان این‌که مقصد اغلب چوب‌های قطع شده در شهرستان طارم، شهرهای شمالی است، یادآور می‌شود: در راستای مقابله با قاچاق چوب در شهرستان کشیک‌های شبانه‌روزی انجام می‌شود و به پاسگاه‌ها نیز ابلاغ شده ماشینی را که مجوز حمل چوب ندارد و درختان بدون چکش را حمل کند، توقیف کنند.
 
وی با تأکید بر عزم جدی منابع‌طبیعی طارم برای مبارزه با قاچاق چوب، ادامه می‌دهد: در همین راستا یک ماشین حامل چوب غیرمجاز کشف و تحویل تعزیرات حکومتی استان شد.
 
قاچاق درختان جنگلی، از بزرگ‌ترین معضلات شهرستان طارم
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم نیز با اشاره به این‌که طی چند سال اخیر متأسفانه قطع درختان جنگلی برای قاچاق توسط سودجویان در طارم شدت گرفته است، می‌گوید: این امر در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرستان تبدیل شده است.
 
غلامرضا عباسی با بیان این‌که خاطیان با این کار محیط زیست، حیات‌وحش، منابع‌طبیعی و غیره را در معرض تهدید و از بین رفتن قرار داده‌اند، تأکید می‌کند: طارم به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و مناسب، وجود زمین‌های حاصلخیز، رودخانه‌های خروشان، جنگل‌ها و کوهستان‌های بی‌نظیر یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی و دارای شرایط خوب برای جذب گردشگر در طبیعت است که همین امر سبب جذب هزاران گردشگر به منطقه در طول سال می‌شود.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم با تأکید بر این‌که با تداوم قطع بی‌رویه درختان، شاهد تخریب جنگل‌ها، از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی بالا و به خطر افتادن توسعه اقتصادی شهرستان خواهیم بود، می‌افزاید: ادامه قطع درختان و تخریب مراتع در سال‌های آینده در نهایت محرومیت از صنعت گردشگری به‌ویژه اکوتوریسم را برای شهرستان به دنبال خواهد داشت.
 
وی ادامه می‌دهد: وجود مشکلات اقتصادی، افزایش تقاضای کارخانه‌های تولید چوب و گرانی قیمت چوب باعث قطع بی‌رویه درختان جنگل‌های طارم شده و زمینه را برای فرصت‌طلبان و سودجویان فراهم آورده است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری سبزینه   ،تاریخ انتشار:  15 دی   1398،کدخبر: 79979  ،www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
دیگه واقعا مگه جنگلی هم مونده ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین