پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
مردیت بلبین (Meredith Belbin) دانشمندی انگلیسی و متولد ۱۹۲۶ است و یکی از نام‌های شناخته‌شده در زمینه‌ی مطالعه‌ی کار تیمی محسوب می‌شود.

شعارسال: مردیت بلبین (Meredith Belbin) دانشمندی انگلیسی و متولد ۱۹۲۶ است و یکی از نام‌های شناخته‌شده در زمینه‌ی مطالعه‌ی کار تیمی محسوب می‌شود.
 
او به صورت منسجم و طی مدت طولانی، زندگی خود را صرف تحلیل تیم‌ها، بررسی عملکرد تیم‌ها و نقاط قوت و ضعف کار تیمی کرده است و به همین علت، افراد دانشگاهی کمی به اندازه‌ی او در زمینه‌ی کار تیمی به شهرت جهانی رسیده‌اند (یکی دیگر از این افراد شناخته‌شده کاتزنباخ است که جداگانه باید به او بپردازیم).
 
بلبین اکنون دهمین دهه‌ی زندگی خود را می‌گذراند. اما بر خلاف چهره‌اش – که سن نزدیک به یک قرن را به خوبی منعکس می‌کند – رفتار و گفتار و سطح انرژی‌اش، تناسبی با تصویر ذهنی ما از فردی که نزدیک به یک قرن زندگی کرده ندارد.
 
شاید بتوان بخشی از این سلامتی در سن بالا را به ورزش و فعالیت‌هایی که در جوانی و میان‌سالی انجام داده ربط داد. بلبین ورزش‌های پرتحرک را دوست داشته و شاهدش، عکسی است که از مسابقات قایق‌رانی او در دوران دانشگاه باقی مانده است.
 
همان‌طور که در توضیح روی عکس نوشته شده، نفر دوم در انتهای قایقِ جلویی، بلبین است و دقیقاً جلوی او، دیوید اتنبرو قرار دارد. فردی که می‌توان او را از بزرگترین سرمایه‌های جهان در حوزه‌ی تاریخ طبیعی و مستندسازی درباره‌ی آن دانست.
 
از آن‌جا که آثار مردیت بلبین یکی از منابع ما در تدوین درس کار تیمی متمم است، مناسب است او را کمی بیشتر بشناسیم.

مردیت بلبین و دستاوردهای او در زمینه کار تیمی

بلبین حدود هفت سال از وقت خود و همکارانش را صرف اجرای بازی‌های مدیریتی، مقایسه‌ی عملکرد فردی و گروهی انسان‌ها و نیز عوامل افزایش و کاهش کارایی تیم‌ها کرد.
 
در این رهگذر سه دستاورد مهم داشته که هر یک از آن‌ها به جای خود نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه‌ی شناخت ما از کار تیمی داشته‌اند:
 
نظریه نقش های تیمی

اصطلاح نقش‌های تیمی یا Team Roles که امروزه مفهومی رایج و شناخته‌شده در مدیریت و کار تیمی است، یکی از دستاوردهای بلبین است.
 
او نُه نقشِ مختلف تعریف کرده و توضیح می‌دهد که هر تیمی برای عملکرد اثربخش، لازم است از هر نُه نقشِ تعریف شده بهره‌مند باشد.
 
البته منظور بلبین این نیست که هر تیمی باید حتماً ۹ نفر عضو (یا بیشتر) داشته باشد. بلکه فرض او بر این است که هر فرد در تیم می‌تواند بیش از یک نقش را بر عهده بگیرد و ایفا کند.
 
 بلبین تأکید دارد که  توزیع نادرست نقش‌ها و بی‌توجهی به اهمیت نقش های تیمی، از جمله مهم‌ترین علت‌های کاهش کارایی تیم ها و یا شکست کار تیمی است.
 
بلبین همچنین توضیح می‌دهد که بسیاری از حاشیه‌های کار تیمی (بحث‌های غیراخلاقی و حاشیه‌ها و اصطکاک‌ها) عموماً میوه‌های درختی هستند که در خاک توزیع نامناسب نقش‌های تیمی ریشه دارند.
 
او هم‌چنین تستی طراحی کرده که به افراد کمک می‌کند تشخیص دهند در ایفای کدام نقش‌ها موفق‌ترند. این تست به عنوان تست بلبین یا پرسشنامه نقش های تیمی شناخته می‌شود.
 
پیشنهاد روشی برای طبقه‌بندی فعالیت‌ها

مفهوم نقش‌های کاری (Work Roles) یا طبقه‌بندی فعالیت‌ها موضوع دیگری است که بلبین به آن توجه داشته است.
 
بلبین معتقد است که بیشتر کسانی که در زمینه‌ی کار تیمی مطالعه و تحقیق می‌کنند یا می‌خواهند مهارت کار تیمی خود را توسعه دهند، غالباً روی ویژگی‌های افراد متمرکز می‌شوند: این‌که هر فرد چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارد و روی کدام ویژگی‌های خود باید بیشتر کار کند (اصطلاح روحیه‌ی کار تیمی را حتماً شنیده‌اید).
 
اما بخش دیگری از مهارت کار تیمی، درک بهتر فعالیت‌ها است. اگر فعالیت‌ها را به خوبی نشناسیم و به درستی تقسیم نکنیم، هر چقدر هم که اعضای تیم از شایستگی‌های کافی بهره‌مند باشند، در نهایت دستاورد مطلوب را کسب نخواهیم کرد.
 
در این بخش می‌توان گفت نگاه بلبین به سبکِ موضوعات رایج در مدیریت پروژه نزدیک‌تر است و معتقد است که جدا از این‌که انسان‌ها بخش مهمی از منابع تیم هستند، تشخیص و تفکیک و تفکیک دقیق و خرد کردن فعالیت‌ها به شکلی مناسب می‌تواند نقش مهمی در اثربخشی تیم داشته باشد.
 
بلبین برای این‌کار مدل تقسیم‌بندی رنگی کارها و فعالیت‌ها را پیشنهاد می‌کند.
 
موردکاوی‌های متعدد

بلبین علاوه بر دو مدل پیشنهادی خود، تجربه‌های گسترده و متنوعش را هم در قالب بررسی‌های موردی (Case Study) مطرح کرده و گاه با نام‌گذاری زیبا و جذاب بر روی آن‌ها، باعث شده که اصطلاحات و مفاهیم جدیدی به ادبیات کار تیمی افزوده شود.
 
سندرم کنکورد و سندرم آپولو نمونه‌هایی از این نوع محصولات جانبی فعالیت و مطالعات بلبین هستند.
 
کتابهای بلبین

بلبین کتاب‌های متعددی نوشته که دو کتاب زیر معروف‌ترین آنها هستند:
 
تیم های مدیریتی – چرا این تیم‌ها موفق می‌شوند یا شکست می‌خورند؟ (Management Teams)
نقش های تیمی در محیط کار (Team Roles at Work)
فراتر از تیم (Beyond The Team) هم کتاب دیگر بلبین است که بیشتر به بیان تجربه‌ها و تحلیل‌های شخصی او اختصاص یافته است.
 
نگاه بلبین به تست بلبین و کارهایی از این دست محدود نیست. او می‌خواهد تعریف تیم و اهمیت ارتباط اعضا در تیم را به ما یادآوری کند. تیم مجموعه‌ای از مغزهای درخشان نیست.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری متمم   ،تاریخ انتشار:   دی   1398،کدخبر: -   ،  www.motamem.org
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین